Gå til innhold

Noen som har tatt sukker belastningstest her......HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei....har fått påvist sukker i urinen gang på gang no i det siste....har tatt sånn test av blodet mitt(stikk i fingeren) og dette har vert ok altså blodsukkeret.Men no vil jordmor ha sukker belastningstest på meg og så sjekke blodsukkeret.....Det eg lure på er om eg får vite resultatet på dette med ein gang....eller om det er ei meir omfattande blodprøve som må til....Har noen her samme problemet og er det farli for barnet????

Viss belastningstesten er ok er det liksom ok da sjølv om eg har sukker i urinen....blir så forvirra!

Spis en is for meg da damer;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik her foregår en sukkerbelastings test:

1: du reiser til legekontoret på fastende mage.

2: du får et stikk i fingeren eller i armen og de måler ditt fastende blodsukker. (mitt var på 3.1, som er helt normalt)

3: Du drikker 2 glass med vann/druesukker (veldig kvalmende,så drikk rolig)

4: du sitter på venterværelset på legekontoret i 2 timer (husk å ta med noe å lese på..)

5: Du blir stukket i fingeren eller armen, og de måler da ditt blodsukker. På dette tidspunktet så er ditt sukker på det høyeste, og da vet de om du har en mulig svangserskapsdiabetes eller ikke.(tror høyt sukker vil si over 7 eller noe...,men husker ikke, mitt var på 5.4, som er veldig lavt.)

Du vil få svar med en gang!

Lykke til.

Skrevet

Det er ikke så ille. Et tips er å be om å slippe å bli stukket i samme armen begge gangene.

Skrevet

Husk å ta med morgenurin -

også pleier man vanligvis å tisse etter en time, og så etter to.

Går som regel smertefritt, men vær obs på at du kan bli litt kvalm av det hele....

Lykke til :)

Skrevet

Bare en kommentar til punkt 5: 5,4 i blodsukker etter to timer er helt normalt - blodsukkeret har en topp etter en liten stund (ca en time),

og etter to timer skal det normalt ha sunket til utgangsverdien, eller lavere

:)

heioghopp

Skrevet

Og svar på spørsmålet om sukker i urinen: Det er veldig lite spesifikt som det heter på fint, med andre ord kan man ha sukker i urinen uten at det er noe som helst i veien med deg. Men hvis man finner sukker i urinen tar man generelt en belastningstest for å finne ut om du har svangerskapsdiabetes eller ikke. Det er jo ganske viktig å finne ut det!

Lykke til, det går nok fint, skal du se:)

Skrevet

Og om sukker i urin..

Hvis du har sukker i urin og normalt blodsukker, kan du ha nedsatt glukosetoleranse. Dvs ikke svangerskapsdiabetes, men man må allikevel være forsiktig.

Skrevet

Men ved nedsatt glukosetoleranse vil man kunne se det på blodprøvene også, at glukoseverdiene ligger mellom normal-området og diabetes-området. Glukose i urinen har ikke nødvendigvis sammenheng med dette, blodprøvene alene stiller diagnosen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...