Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det er så lite aktivitet på siden "gravid og sykmeldt", så spør jeg her.

Jeg er nå i uke 29 og er 50% sykmeldt. Er sykmeldt til jeg starter ferien min, men skal til legen et par dager før ferien min begynner, legen min vet ikke når jeg skal ha ferie. Er det galt å ikke si noe til legen min, og da bli evt. 100 % sykmeldt og få ferieukene tilbakeført senere, eller må man ta ferien sin og evt bli sykmeldt etter ferien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du trenger 100% sm så får du feriedager til gode (det trekkes ikke feriedager i sykemeldingen.)

Men, jeg er veldig imot det å sykemelde seg bare fordi det passer så bra. Er man ikke syk (ev. syk nok til 100%) så bør man heller ikke sykemeldes.

Så i prinsippet synes jeg nok du er på tynn is med planen din, men dersom du bestemmer deg for å gjennomføre så ja, da får du feriedager til gode.

Skrevet

Enig med tingeling_80. Stolthet og redelighet er gode verdier:-)

Skrevet

jeg regner med at du mener at legen vil ønske å SM deg 100% pga helsen din, ikke at du vil be om 100% sykemelding uten legetim grunn?

I såfall skjønner jeg spørsmålet ditt...

Skal du være ettergivende og si at "neida -trenger ikke SM da jeg skal ha ferie og kan slappe av lell" eller skal du la deg SM likevel og "slippe" å måtte bruke ferien din til å være syk....

Er det sånn du mener det?

Skrevet

Ja, legen ville egentlig sykmelde meg 100% når jeg var der i dag, men jeg sa at det holdt med 50% foreløpig, men kjenner jo at det begynner å bli tungt, og jobber med tunge rullestolbrukere, og sjefen min er ikke så interessert i å tilrettelegge. Er nå sykmeldt 50% , som er kveldvaktene mine. Har en del ting og tang jeg skulle gjort meg ferdig med før jeg evt. blir fullt sykmeldt og går ut i permisjon.

Men skal til legen om ca 3 uker, og har i tillegg ei datter på 2 år, så jeg kjenner at jeg ikke har så mye å gå på.

Vet ikke om legen pleier å spørre om når man har ferie, slik at de ikke trenger å gi sykmelding i denne perioden? eller sykmelder likevel?

Skrevet

Dersom du forteller legen at du gaar ut i ferie etter sykemeldingen din gaar ut, og han/hun mener du trenger lengre sykemelding, vil leger i de fleste tilfeller skrive ut en forlenget sykemelding.

Regelen er at man ikke skal vaere syk i ferien, noe leger er fullstendig klar over.

Saa dersom du tror du vil faa lenger sykemelding uavhengig om du har ferie eller ei, vil nok legen skrive ut sykemelding til deg selv om du gaar ut i ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...