Gå til innhold

Lillegutt legger på seg masse, men kan jeg fremdeles ha lite melk...?


coscos

Anbefalte innlegg

Er førstegangsmamma, og dette med amming synes jeg ikke er så enkelt. Min lillegutt spiser godt, men av og til (spesielt på kvelden), så virker det som om han ikke får nok, han suger og suger men blir urolig ved puppen.

 

Han sover veldig lite på dagen, og når han først sovner, så våkner han igjen ganske fort og vil ha mer mat. Og, legger han til brystet med en gang han skriker, da dette ofte er den eneste måten å roe ham ned på. Men, det gjør jo at det til slutt blir tomt for melk. Vi har gitt ham litt tillegg innimellom (1 til 2 ganger i uken), og da sluker han gjerne hele flasken (ca. 100 ml). Virker veldig fornøyd etterpå, og sovner gjerne da med en gang.

 

Når jeg har vært på helsestasjonen og veid ham, så har han gått opp mellom 300 og 400 gram i uken, og det er jo langt over det som er normalt, så det skulle jo tilsi at jeg har nok melk (selv om jeg gir litt tillegg innimellom). Men, det jeg synes er så rart, er at han sluker tillegget når vi gir ham dette, og det tilsier vel kanskje at jeg ikke har nok melk? Har hørt at spebarn spiser til de blir mette, og at man ikke kan gi dem for mye mat (selv om jeg lurer innimellom, synes magen hans står ut som en stor ballong av og til...).

 

Noen andre som har det slik, eller noen råd på hva jeg kan gjøre med tanke på at han bare vil ha melk når han ikke får sove?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nesten ikke kvalifisert til å gi deg råd (førstegangsmor til et nurk på 5 uker), men opplever akkuratt det samme med min gutt. På helsestasjonen har de sagt følgende:

* Prøve å pumpe ut melk på dagtid, det er da produksjonen er på topp, til kveldsbruk.

* Passe på at han får med seg den fete næringsrike melka når du ammer, dvs at han suger på ett bryst tilstrekkelig lenge.

* Prøve å gi ham litt kokt vann på flaske - kanskje han er tørst og ikke sulten?

* Introdusere smokk. Kanskje han bare har et stort sugebehov som han forveksler med sultfølelse?

 

Vi har prøvd alle disse tipsene. Smokken fungerer kjempefint som en pekepinn om hvor "reelt sulten" han er. MÅ han ha mat, tar han ikke smokk.

 

Ettersom jeg ikke greier å pumpe ut noe som helst, har vi endt med å gi tillegg etter hvert brystmåltid. Jeg er ganske sikker på at han overspiste i begynnelsen, men det ser ut til at han har lært å regulere matinntaket sitt nå. Noen ganger vil han ikke ha tillegg i det hele tatt og virker fornøyd med det han får fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var første min, og nå også andre. Ikke gi tillegg! La han heller suge og suge, da øker du produksjonen. Om du pumper deg på dagen så ikke gi den melken på kvelden heller, pumpingen skal føre til økt produksjon, og om du da gir flaske stimulerer du ikke produksjonen og den går ned igjen=)

Med førstemann gikk det over etter 3-4 mnd... Var tøft når det stod på, og er likedan denne gang. Her ammes det uten stopp fra klokken 20 til 23/24... Men ingen av mine tok/tar smokk, så det er nok litt sugebehov også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm....

Jeg pumper meg på dagen som jeg gir lille Bolla på kvelden i tillegg til puppen. Hun er en storspiser og melkeproduksjonen min minker jo på kvelden. Eneste måten å få nok melk til henne føler jeg og da blir hun fornøyd og sover godt på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at jeg ikke er alene med dette problemet. I går så lå han til puppen i flere timer, sovnet, men våknet så etter 5 minutter og hylskrek. Da ble det litt pumpet melk og så litt mer pupp (tror nesten det var en time til) før han sovnet. Min lillegutt tar ikke smokk (ennå), men tror nok at det er litt sugebehov samt at han liker å ha oss ved siden av seg. Da sover han mye bedre.

 

Jeg får vel bare holde ut med å gi pupp så lenge, når jeg vet at det er slik andre også har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...