minah Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 Babyen min er en uke gammel og jeg har faatt utrolig saare brystvorter, og de foerste sugene naar han begynner aa amme er uutholdelige, nesten saa taarene pipler frem. Har faatt en salve som heter Lasinoh, men syns ikke den hjelper saerlig. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjoere for aa lindre smertene? Jeg vil noedig slutte aa amme. Da jeg ammet sist var jeg ogsaa saar til aa begynne med, men syns aa huske at det gikk over rimelig fort av seg selv. Takker for svar:)
jentebabymom Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 jeg har hørt at det er viktigje å luft tørke de etter ammingen.kanskje det kan hjelpe deg litt.
Gårdsspire Skrevet 5. juni 2007 #3 Skrevet 5. juni 2007 Føler med deg! Lille Marcus fik smokk og mat fra sprøyte bar e noen timer etter fldselen av barnepleierene uten å spørre meg, og det resulterte i at ammingen gikk til helvete.Han tok ikke brystet i det hele tatt. Tok det kunn når jeg brukte skjold, men da sugde han så hardt at jeg blødde. Så når jeg kom hjem fra sykehuset nå på lørdag bar det rett til apoteket for å kjøpe pumpe. Synes det ble lit feil at jeg skulle sitte å grue meg til han ble sulten pga ammingen. Så nå er vi lykkelige alle mann, jeg blir ikke sår og han blir mett. Det er nok kjempe flott med amming for de som får det til, men jeg synes det ikke skal koste en hver pris for det. Jeg vil heller beholde psyken min enn å amme liksom. Jeg fikk masse tips på barsel om hva jeg kunne gjøre for å ikke bli sår: La brystene luft tørke, etter å ha smurt litt morsmelk på vorten. Kna og melke ut litt melk før du legger bebisen til brystet, for å herde det litt. Ikke bruke engangs amme innlegg ( som de fra natusan), fordi de gjør vondt verre. Alovera skal hjelpe sier de. Lykke til, håper det ordner seg for dere!
minah Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. juni 2007 Tusen hjertelig takk for svar. Jeg faar proeve noe av dette. Jeg vil saa gjerne amme, det er saa lettvint. Vi reiser mye og da er det greit aa slippe alle flaskene..
Småbarnstreff Skrevet 5. juni 2007 #5 Skrevet 5. juni 2007 Hei! Still det samme spørsmålet på ammedebatten på dinbaby, der er det masse flinke folk! Men jeg kan jo si hva som hjalp for meg! Hadde såre brystvorter leeeenge (vanligvis går det over i løpet av et par uker). For det første må du passe på at ungen har riktig sugegrep, at h*n har hele brystvorten og masse av brystet inni munnen.Og pass på at brystet ikke er for fullt, da blir det vanskelig for babyen å få hjelp! Kjøp brystpumpe og pump feks venstre pupp en hel dag mens du ammer fra høyre. Det er viktig at ungen fremdeles spiser fra puppen slik at teknikken ikke glemmes. Neste dag bytter du slik at høyre pupp får hvile. Noen synes det hjelper å smøre inn brystvortene med morsmelk og la de tørke. Jeg syntes problemet ble mye større når de ble tørre og smørte derfor på masse lanolinsalve fra apoteket (husker ikke hva den heter). Aloe Vera kan også hjelpe, det er ihvertfall lindrende og kaldt! Lykke til! Hold ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå