Har byttet nick ! Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 For de som ikke vet det er det verdens miljødag i dag. Jeg vil oppfordre alle til å bruke denne dagen til å reflektere over eget forbruk og egne utslipp av klimagasser. Er det noe dere kan gjøre for å minske deres utslipp, om ikke for deres egen del så for barna deres? At klimaendringene forverres av menneskelig aktivitet er ikke noe å diskutere. Nå gjennstår det å se om vi, hver og en av oss, klarer å snu den negative trenden i tide. Kommende genrasjoner går en dyster fremtid i møte om vi ikke klarer det. Vi bør alle feie for egen dør, og deretter håpe at vi har ledere som er tøffe nok til å ta steget fult ut og innføre de tiltak som er nødvendig. Det er en hel masse vi som enkeltpersoner kan gjøre! -Reis kollektivt der det er mulig -Spis mer vegetariske retter (kjøttproduksjon krever enormt med CO2) -Bruk mindre varmt vann. Innstaler sparepærer. Skru av (helt) alle el. Apparater som ikke er i bruk -Resirkuler, kildesorter og kjøp brukt -Sykle eller bruk beina på kortere strekninger (frisk luft, og mosjon!) -Velg økologiske og/eller lokale produkter -Legg press på lokalpolitikere, rikspolitikere, statsoverhoder og bedrifter -Gjør miljøsvinene oppmerksomme på at det er dine barn de ødelegger for -Unngå engangsprodukter Det er masse annet du kan gjøre, noen som har noen tips og komme med kanskje? Dersom dere ønsker flere tips kan dere gå inn på f.eks grønnhverdag.no eller klimaloftet.no
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 noe ikke henger meg oppi så er det dette. Er så tåpelig alt som blir sagt i dag så jeg bryr meg ikke;p
tezzie Skrevet 5. juni 2007 #3 Skrevet 5. juni 2007 Jeg er helt enig, ladybluebird. Tror hver og en må starte å bli mer oppmerksom på forbruket sitt. Inkludert meg. Tror easy change kom på markedet altfor sent. Skulle kommet for 10år siden. Det første jeg tenkte da jeg så reklamen var; Oi, så miljøvennlig ) (ironi) de produktene skal jeg aldri kjøpe.
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Er det tåpelig alt som blir sagt Camilla? Tro meg jeg er ikke fanatisk når det gjelder miljøet,men noe kan alle gjøre,selv om det bare er noen få ting. Har du fulgt med på nyhetene og lest\hørt om alle klimaforandringene? Sett hvordan været har forandret seg o.l? Da burde du bry deg litt,for det er vår verden og etter hvert blir det barnebarna dine,oldebarn osv osv sitt liv det dreier seg om,men hvis du er så kall og kynisk at du ikke bryr deg så... Du kommer med så ufattlig mange dumme komentarer Camilla
Har byttet nick ! Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. juni 2007 Det syns jeg var trist. Med tanke på at mange mennesker merker klimaendringene i dag, og mange hundre millioner kommer til å merke den i årene som kommer. Norge er riktignok ett av de landene som kommer til å få det lettest, men tenk deg alle de flyktningene som kommer pga tørke, flom, stigning av havnivå ect ect. Hvorfor er alt som blir sagt i dag tåpelig?
Anne-B. Skrevet 5. juni 2007 #6 Skrevet 5. juni 2007 Om alle gjør litt hver, så utgjør det mye når man regner sammen. Man kan ikke dalte rundt her og tro at man er aldeles alene. Man har rett og slett ikke lov til å ikke bry seg, fordi det handler om arven til våre barn. Har man valgt å sette dem til verden, så får man også ta ansvar og prøve på å levere den fra seg i god stand.
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 5. juni 2007 #8 Skrevet 5. juni 2007 Haha er det det eneste svaret du kommer med? Tror du vet for lite jeg,kanskje på tiden å oppdatere seg litt?
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #9 Skrevet 5. juni 2007 Hun vet at alle innvandrere er dumme og at miljøvern er kjedelig... *Riste på hodet*
Har byttet nick ! Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 5. juni 2007 Anne-B ; Så fint du formulerte deg! Nettopp det jeg mener også, at man ikke har lov til ikke å bry seg, på grunn av ungene våre ! Så takk for innspillet =)
MintCondition Skrevet 5. juni 2007 #11 Skrevet 5. juni 2007 Fint innlegg Og ganske imponerende å mene at miljøvern er "kjedelig"
Anne-B. Skrevet 5. juni 2007 #12 Skrevet 5. juni 2007 Jeg kan skjønne at folk lukker det helt ute ved å si at det er kjedelig og uinteressant, lev i nuet osv, jeg tror det er en forsvarsmekanisme som mange tyr til. Det er jævlig skremmende å tenke på all ødeleggelse vi gjør på denne planeten! Og med tanke på at det finnes 6 milliarder lignende vesener som meg her, vel.. Det er et ganske alvorlig regnestykke. "Heldigvis" kan ikke alle leve med vår standard. Jeg har kjøpt boka som "hører med" miljøfilmen til Al Gore, men jeg har rett og slett ikke turt å se i den enda.
MintCondition Skrevet 5. juni 2007 #13 Skrevet 5. juni 2007 Mange som bare ikke orker å bry seg ja sikkert. Klart det er skremmende, men det er jaggu lite som skal til for å være mer miljøvennlig selv! Syns vi har et ansvar jeg, spesielt som foreldre, å leve så miljøbevisst som mulig
Har byttet nick ! Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #14 Skrevet 5. juni 2007 dytter litt på denne, og håper at noen vil bruke denne dagen til å gjøre små endringer i hverdagen hjemme, slik at vi på sikt kan se store endringer globalt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå