Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 Er det farlig å gå ned i vekt mens man er gravid? Altså slanke seg på en sunn måte med trening. Jeg mener absolutt ikke det å sulte seg og blodtrene osv, men kutte ned på mengden man spiser hvert måltid, spise fettfri mat, og i tillegg trene. For jeg drev å gikk ned i vekt før jeg ble gravid, p.g.a vektøkning av spiral. Hadde super dårlig selvtillit. Og da jeg hadde gått ned 15kg, ble jeg uplanlagt gravid, og p.g.a tidligere spontanaborter sluttet jeg å trene og begynte å spise oftere for barnet skyld. Men jeg var fortsatt litt overvektig.. Nå er jeg i uke 23+3 og har gått opp 10kg Jeg er ikke naiv og tror meste parten er barnet, for jeg har fått et ENORMT matbehov og spiser altfor mye. Og nå sitter jeg her, nesten tilbake til vekta jeg var før jeg ble gravid og jeg sliter enormt med selvtilliten min, som hindrer det at jeg gleder meg over graviditeten og mye mer.. Så jeg ønsker å gå ned i vekt, men jeg ønsker jo ikke å skade nurket mitt! Så noen som vet om dette er farlig? Har 0 planer om å "slanke meg" dersom dette er farlig for barnet. Han kommer tross alt først. Tok det opp med jordmoren min også, og hun bare grynta ett eller annet som jeg ikke fikk med meg (ho er en skikkelig sur dame) og jeg turte rett og slett ikke spørre om hun kunne si det igjen.
MissBenz Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 Syns ikke du skal slanke deg når du er gravid. Det er ikke bra verken for deg eller barnet.. Helt normalt å gå opp i vekt når en er gravid. Vær stolt av kroppen din!
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 5. juni 2007 #3 Skrevet 5. juni 2007 jeg tror ikke du skal slanke deg, men det er jo uansett ikke noe i veien for å kontrollere en vektoppgang med sunt kosthold i moderate mengder samt mosjon. En tur på 30 min hver dag gjør godt og er både fint for deg og babyen:) Som du sier så har du et enormt mat behov, men det er ok å spise mye, men kommer jo an på hva du spiser. Er det mye snop/snacks osv kommer ikke det babyen til gode uansett:) Jeg skulle ønske jeg kunne være mer aktiv i svangerskapet, men kan dessverre ikke det, men prøver å ha et sunt kosthold (litt snop innimellom=) og er aldri sulten... ikke fokuser så mye på vekta, en kan jo slanke seg etter graviditeten. =)
Celene -2.09.07~*HØYGRAVID*~ Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Jeg er verken jordmor eller kostholdsekspert. Men jeg har lest at barnet + vann+ morkake + pupper ved fødsel veier ca 10-12 kilo. (4 kilo barn ++++) Det vil si at du antagelig ikke veier så altfor mye mer enn før når du har født og kommet deg litt på beina. Men om du har litt vektpanikk nå, er det ingenting i veien med å holde et sunt kosthold og trene forsvarlig. De anbefaller både trening og sunt kosthold. Men husk du trenger ca 1 glass melk og 2 skiver brød (eller noe lignende i kalorier og fiber ) mer pr dag... enn da du ikke var gravid. håper du blir fornøyd med kroppen din igjen
Minigull07/11 Skrevet 5. juni 2007 #5 Skrevet 5. juni 2007 Ikke prøv å gå ned i vekt nå... Det er ikke noe bra for deg eller barnet! Forsøk heller å spise sundt! Hold deg unna sukker og karbohydrater (masse potet/ris/pasta og saus hihi..). Du har ikke gått opp så mye! Det meste vil gå av når ungen kommer ut!
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #6 Skrevet 5. juni 2007 det går jo ann og trene og spise normalt- da går du kanskje ikke så mye opp i vekt fremover- men ikke slanking noen går raskt opp i vekt og så stagnerer det seg så ta det med ro
Moder'n-2 Skrevet 5. juni 2007 #7 Skrevet 5. juni 2007 Du har fått mange gode råd fra andre her. Jeg syns uansett at du burde snakket med noen profesjonelle om dette. Hvis du ikke kan snakke med en annen, mer OK jordmor, kanskje du skulle prøve å få time hos fastlege til neste svangerskapskontroll (da er timen gratis)? Det ville jeg gjort.
vero:o) Skrevet 5. juni 2007 #8 Skrevet 5. juni 2007 du skal jo ikke slanke deg... men de anbefaler jo å bare spise sunt å så mye du trenger.... spiser du mye drit legger du jo fort på deg,,, men spiser du sunt kan du ete masse... de sier og at hvis du planlegger å få barn er det ikke bra å¨slanke seg før du er gravid heller..de har testa det på sauer hehe
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 5. juni 2007 #9 Skrevet 5. juni 2007 I mitt tredje svangerskap tok eg av 12 kg. Slanket meg ikke, spiste alt muligt. Men tok alikevel av en del.
Stratos med 3 barn Skrevet 5. juni 2007 #10 Skrevet 5. juni 2007 Sunt kosthold og trening skader ingen fostre! Du skal bare ikke trene mere under graviditeten enn før og du må høre på kroppen din å hvile ved behov! Spesielt i varmen! Husk vann Skulle du da slumpe til å stagnere vekta eller gå litt ned, vil jeg ikke kalle det slanking. I følge min jm er det helt vanlig at man går opp og går ned.... Så lenge man ikke sulter seg, raser ned i vekt etc er det ingen fare. Barnet ditt kommer nok uansett ikke til å lide noen nød, for h*n tar for seg av det den trenger, værre kan det gå med deg om du overdriver. Lykke til!
Løvinna79 Skrevet 5. juni 2007 #11 Skrevet 5. juni 2007 Dersom du virkelig ønsker å gjøre noe med dette vil jeg anbefale deg å gå på et Grete Roede kurs. De har også egne kurs for gravide og ammende, men også på de vanlige kursene følger du en egen gravid meny. Hensikten er jo ikke nødvendigvis å gå ned i vekt, men å gå opp så lite som mulig. Det er jo det beste for babyen din også! Man lever mye sunnere når man følger et slikt kurs, man spiser mye sunn mat og trimmer alt ettersom kroppen orker. Det er bedre å spise for mye enn for lite så legne det er sunn mat! Mye er som sagt gjort med noen turer på 30 minutter i uka! Jeg hadde en MA i 12. uke i januar hvor jeg la på meg litt forut og ganske mye etterpå. Ble en del trøstespising... Nå er jeg i 14. uke og har måttet spise VELDIG ofte for å ikke bli kvalm. Jeg har heller ikke kunne tenkt så mye på hva jeg har puttet i munnen fordi jeg synes det har vært viktigere å få i seg noe selv om det kanskje ikke var så sunt... Jeg har i alle fall planer om å følge et kurs fra august så jeg ikke legger på meg mer enn nødvendig de siste 4 månedene!
❤lille stjerne❤ Skrevet 5. juni 2007 #12 Skrevet 5. juni 2007 Ikke slank deg når du er gravid!. Men å kutte ut brus og godterier og spise sunn mat har aldri skadet noen, verken gravide eller andre. Å gå seg en tur eller svømme eller annet for å holde kroppen i form er heller ikke skadelig hvis du har et normalt svangerskap. Det er snarere en fordel for kroppen både fysisk og psykisk å være i så god form som mulig når man skal føde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå