Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 Hei, Min samboer er ansatt i sitt eget firma (mange ansatte) . Han lever og ånder for jobben. Han skal ikke ta ut pappa permisjonen. (ja diskutert mye om det). Jeg søkte om å få den overført men fikk avslag. Nå lurer jeg på, om han mottar lønn direkte fra Trygde kontoret, men også sin vanlige lønn fra firma, vil dette bli oppdaget? Jeg har tatt ferie de 6 ukene han er oppsatt på papiret med permisjon. Og meningen var at jeg skulle få de permisjons pengene han får utbetalt av TK.
St.Sunniva Skrevet 5. juni 2007 #3 Skrevet 5. juni 2007 NAV har også opplysninger om lønn, så det ville jeg vel ikke satset på. Da må han i såfall jobbe, og heller få dem utbetalt en annen mnd enn den han jobber. Om det oppdages, så blir alle pengene trekt tilbake. Vet ikke om man får noen annen slags "straff"....
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Hvis det er hans eget firma er det kanskje mulig å ta ut utbytte e.l. Han har sikkert en regnskapsfører han kan snakke med om dette?
St.Sunniva Skrevet 5. juni 2007 #5 Skrevet 5. juni 2007 Det er sikkert mye det kan føres opp som, men han kan uansett ikke få det utbetalt den mnd han har permisjon tror jeg.....Det som er lov er evt bonus som var opptjent i fjor, samt UB tillegg fra andre mnd. Regnskapsfører bør vite dette, men det er det at det må være lovlig med tanke på at han skal ha lønnen utbetalt den mnd han er i permisjon. Som sagt er det veldig strengt om de skulle oppdage noe ulovlig.
jippii Skrevet 5. juni 2007 #6 Skrevet 5. juni 2007 Hvis det blir oppdaget at han får penger for den tiden han har vært i permisjon, risikerer dere å miste alt dere får fra NAV, og dere vil heller aldri få noe ved en senere anledning...f.eks ved nytt barn og ny permisjon, el. ved sykmelding etc.
Herkules Skrevet 5. juni 2007 #7 Skrevet 5. juni 2007 Uansett om dere skal trikse eller ei så kan han i allefall få utbetalt lønn overskytende av det Nav betaler Nav begrenser utbetalingene til en årslønn på 6 XG det er ca 360.000 og gir en mnds lønn på ca 30.000 Ved 100% dekning gir det 24.000 kr fra NAV Har han til vanlig høyere lønn kan han uten problemer få det oveskytende utbetalt av firmaet Har han en mnds lønn på 40.000 kan firmaet hans betale ham 16.000 i mnd.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #8 Skrevet 6. juni 2007 Hei, takk for alle svar. Han har en inntekt på 45000 i mnd, og dermed vil han ikke få alt utbetalt av nav skjønner jeg nå. Må be han kontakte sin regnskapsfører.
Herkules Skrevet 6. juni 2007 #9 Skrevet 6. juni 2007 Skrev litt feil over her 80% gir ca 24.000 o 100% gir ca 30.000
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #10 Skrevet 6. juni 2007 Jeg hadde en noe tilsvarende spørsmålsstilling på jobben (jeg er pappan). Vi har trikset litt i forhold til tidspunktet for permisjonen, men ikke i forhold til lengden. Det betyr at jeg skal tilbake på jobb mens de fremdeles mottar stønad fra NAV, fordi jeg startet permisjonen 1 måned før fødsel. Det som var viktig, var ikke at jeg ikke skulle få lønn (de betaler 100% lønn under permisjonsperioden, og får refusjon inntil 6G fra NAV), men at jeg ikke genererte inntekt som kunne spores tilbake til at jeg faktisk var i jobb igjen. At firmaet ønsker å betale han lønn i TILLEGG til at han får penger fra NAV, er opp til firmaet. At han er tilbake i jobb under "permisjonen" og genererer inntekt som kan spores tilbake, er en annen sak, som NAV ikke liker..
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #11 Skrevet 6. juni 2007 dere kan miste retten til fremtidig trygd, uten rett til permisjon med flere barn. synes det er frekkt å snyte staten når dere ser ut til at ha god råd.
Gullemor Skrevet 6. juni 2007 #12 Skrevet 6. juni 2007 Jeg vet at du ikke spør etter våre meninger om saken, men jeg MÅ bare... Dette provoserer meg kraftig!!! Jeg er på rehabiliteringspenger fordi jeg er syk. Dette gir ikke rett til fødselspenger (eller, det heter vel foreldrepenger nå?). Jeg har vært ute av arb. livet siden i 2000 pga sykdom, forsøkt meg tilbake ved div. anledninger, men det har ikke funket. Jeg får utbetalt svimlende (!) 8000,- i mnd + barnetrygden. Mannen min jobber 100 % og har en ok lønn (ikke kjempebra, men ok). Jeg har altså ikke krav på betalt permisjon. Fikk engangsstønaden på 33 584,- i høst, til innkjøp av utstyr mm... Har forsvinnende lite igjen av denne nå... ( Problemet vårt er at, siden jeg ikke har rettigheter, mister pappaen sine også. Han har altså ikke krav på noe annet enn de lovpålagte to ukene i forb. med fødselen (som arb.giver bestemmer om skal være med eller uten lønn - mannen min fikk lønn, så vi var heldige). Vi har altså min manns lønn + mine rehab.penger + barnetrygd pr mnd og han har ikke rett på "sine seks uker" og her lurer folk på om de skal "trikse" så de får mer utbetalt i permisjonen enn de faktisk har krav på??!! Sorry at jeg blåser ut her, altså, men jeg bare måtte!!!!!!!!!
Gullemor Skrevet 6. juni 2007 #13 Skrevet 6. juni 2007 Jeg må bare presisere en ting: Selv om HI provoserer meg med det at de vurderer å "trikse" er det systemet som provoserer meg mest. Det går jo en debatt nå om man skal forlenge fars permisjon. Jeg syns alle fedre bør få rett til permisjon, før de skal forlenge permisjonen for de som allerede får sine seks uker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå