vero:o) Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 jeg er så utrolig i tvil....er redd for at det skal bli forlite penger med 80 prosent...tenker og på ate det blir jerne mer shopping til barne osv.... har jo mann som jobber fult og da.. men blir ikke mye penger av det heller..han betaler 3500 mnd i barnebidrag og...phu... noen som kan hjelpe meg ???
Lamaungene 07 og 10 Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 Det beste du kan gjøre da er at dere begge setter dere ned og regner på det. Aboslutt ikke dumt å sette opp et regnestykke på faste og "faste" variable regninger dere må betale hver måned og hva dere evnt sitter igjen med når alt da er betalt. Da vil du lettere se om du kan klare deg fint med 80% eller blir nødt til å gå for 100...lykke til
Moder'n-2 Skrevet 5. juni 2007 #3 Skrevet 5. juni 2007 Jeg føler jeg ikke har så mye valg. Hvor i alle dager skal man gjøre av ungen hvis man skal ha 100% lønn? 44 uker, hvor 3 må tas ut før fødsel. Hvis ungen for eksempel ble født 1. januar, må man ut i arbeid allerede i midten av oktober. De færreste har vel lyst til å måtte overlate en så liten unge til en vilkårlig dagmamma?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Vi har akkurat regnet litt på dette. Begynte med at det på NAV sine sider står at man kommer dårligere ut av det økonomisk ved å velge 80%. Vi ser at ved å ta 100%, og så sette av de pengene mellom 80% og 100% hver mnd, og deretter ta ut to mnd ulønnet permisjon sitter igjen med mer penger. Siden dette også betyr at pappa'n får 100% lønn i sin permisjon utgjør forskjellen for oss at vi faktisk "tjener/sparer" 17000 ved å velge 100% og være like lenge hjemme som ved 80%. Innspill på denne tenkemåten?
mor til Tordenskjold +ny spire Skrevet 5. juni 2007 #5 Skrevet 5. juni 2007 vi sliter også med dette dillemmaet, og jeg synes det er fryktelig vanskelig å regne ut hva som lønner seg og ikke. fikk avtale på trygdekontoret der jeg håpet at jeg ville kunne få litt hjelp av folk som visste litt mer om dette, men der kunne de ikke hjelpe meg hvis jeg ikke hadde et forslag å komme med. Det er jo dette "forslaget" jeg trenger hjelp til, men det ville hun bare ikke forstå, så nå sitter jeg like uvitende som alltid!!!:/
Minigull07/11 Skrevet 5. juni 2007 #6 Skrevet 5. juni 2007 Jeg skal ha 80% perm med 100% lønn! Jeg tenkte å sette av penger slik at jeg kan ta perm lengere uten lønn.. Det lønner seg best har jeg regnet ut! Pluss det er også best i forhold til om du plutselig blir arbeidsløs etter permisjonen. Da vil NAV ta utgangspunkt i hvor mye lønn du har fått det siste året, og det er mindre penger i å bli hjemme et helt år med 80% lønn... Uansett har jeg blitt anbefalt fra mange å ta full lønn!
Moder'n-2 Skrevet 5. juni 2007 #7 Skrevet 5. juni 2007 Dette framstår som en ganske idiotisk ordning! Jeg sjekket litt selv (både jeg og barnefar tjener begge over 6G). Forskjellen utgjorde 5.838,- for oss to. Det er jo ganske utrolig! Er det meningen at det skal være slik, eller er det avrundingsfeil på NAV sine sider (http://tjenester.nav.no/fodselspenger/fpenger/fpengerWizard.do)?
Vårenzia Skrevet 5. juni 2007 #8 Skrevet 5. juni 2007 Jeg tok 80% sist - og syntes det ble utrolig lite penger å leve for... Nå skal det sies at jeg ikke er noen økonom, og jeg er vant med å ha litt ekstr a- også plutselig fikk jeg ikke overtid, helgevaktpenger eller kjøregodgjørelse og bare 80 prosent av grunnlønnen! Jeg satt igjen med 50 prosent av det jeg hadde før jeg gikk ut. Sist ble det også kjedelig både for meg og den lille å gå hjemme den siste måneden - så jeg kunne godt tenkt meg å komme emg litt ut i jobb igjen. Synes jenta var stor nok til å være hos dagmamma også ved 10 mnds alder. Så denne gang tar jeg 100 % og så får vi se når det næmer seg jobb igjen om det føles likedan. Håper også å få med meg lønnsøkningen som jeg egentlig skal ha to måneder ette rjeg går ut i permisjon - før jeg går ut. Håper bare sjefen går med på det- skal finne en god dag å spørre han på!
Guttemamma x 3 Skrevet 5. juni 2007 #9 Skrevet 5. juni 2007 Hvis dere velger å ta ut permisjon uten lønn bør dere sjekke ihvertfall to ting: - Hva skjer med sykepenger hvis den som har permisjon uten lønn blir sykmeldt? Vanligvis brukes lønn siste 4 uker som grunnlag. Hør med NAV så dere er sikker på hvilke rettigheter dere har. - Hvis dere har forsikringsordninger gjennom arbeidsgiver: Hva skjer med dem i perioden med permisjon uten lønn Storebror fikk ikke barnehageplass så vi tok ut permisjon uten lønn i 4 mnd. Men da jobbet vi 50% hver slik at vi fortsatt hadde en del av "godene" på forsikring/sykmelding/arbeidsledighet.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #10 Skrevet 5. juni 2007 Har ikke regnet på dette selv, men har hørt andre si det. Du har sikkert også tatt med feriepengene neste år i dette regnestykket? De vil jo også være økt ved å ta 100% i stedet for 80%. Har som sagt ikke regnet på det, men det høres ikke helt usannsynlig ut.
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 5. juni 2007 #11 Skrevet 5. juni 2007 her blir jeg å ta 44 uker med 100% lønn, sambo er arbeidsufør å blir hjemme med babyen når jeg begynner å jobbe igjen...
LilleMamsen Skrevet 5. juni 2007 #12 Skrevet 5. juni 2007 Hei Moder'n-2 Jeg tror kanskje ikke jeg skjønner helt hva du mener- hva som blir feil. At det er forskjell på 80% og 100% eller at det ikke er større forskjell? Uansett vil det bli større forskjell mellom disse to perm-typene - du må også regne med at mannen din vil få 100% lønn i 6 uker eller mer, mot 80% ellers. Det utgjør en del tusen kroner.
mynona fødte 290907 Skrevet 5. juni 2007 #13 Skrevet 5. juni 2007 Vi skal gjøre det på den måten du beskriver Anonym, 44 uker med 100% og 2 måneder ulønnet permisjon.. Utgjør ganske mange penger for vår del også.
♥lurelure♥ Skrevet 5. juni 2007 #14 Skrevet 5. juni 2007 Jeg tar ut 44 uker med 100 %. Både jeg og mannen har jo ferie også. Vår blir født rundt 24 okt. Da jobber jeg igjen i midten av juli neste år.Min mann tar sine seks uker (av de 44) og de 44 ukene ender den 5 august. Så tar min mann 5 uker ferie. Deretter jeg 4 uker ferie. Og da er vi kommet til 7 oktober...... Og får vi barnehageplass så må vi betale for det fra august må vi ikke?? (min mann jobber vakter og har fri 40 % av dagene - vi trenger kun 60 % barnehageplass). Så da er det jo greit å bruke den fra 7 okt:) Sånn har jeg tenkt i mitt hode ihvertfall....
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #15 Skrevet 5. juni 2007 her tar jeg ut 54uker, da jeg skal ha barn i september. Om jeg hadde tatt 44uker så måtte jeg tilbake i jobb allerede i juli og da passer det dårlig inn med og få noen til og passe den lille.
BEA-77 Skrevet 5. juni 2007 #16 Skrevet 5. juni 2007 Alle har jo rett til å ta ut ulønnet permisjon utover de 10 eller 12 månedene man velger i utgangspunktet. Vi hadde tenkt å løse tap av lønn ved å spare litt i forkant, samt at vi vil be om avdragsfrihet for lånene våre i en periode. (nok av tid å betale ned lånene på senere)
Stratos med 3 barn Skrevet 5. juni 2007 #17 Skrevet 5. juni 2007 Hei Hvis dere feks har lån kan dere få stoppet avdraget og kun betalt renter i et år. Lønner seg jo selvfølgelig ikke, men det er kanskje verdt det? Bare som et tips
MathildeC Skrevet 5. juni 2007 #18 Skrevet 5. juni 2007 Det virker som om det ogsaa kommer ann paa om en av dere faar dekket forskjellen hos arbeidsgiver. Hos meg faar samboer vanlig loenn under fedrepermisjonen, og spiller dermed ingen rolle for hans del om han velger 80 eller 100%. Han skal ogsaa ha litt ekstra perm utover de 6 ukene. Naar jeg da regnet kun paa min del, loennet det seg for meg aa ha 80%! Dette var helt merkelig saa jeg kontaktet NAV med regnestykket mitt. De bekreftet at jeg hadde regnet riktig og at i mitt tilfelle loennet det seg med 80%. Saa sjekk foerst om dere eller mannen har en jobb som dekker foerskjellen mellom 6G og vanlig loenn.
Moder'n-2 Skrevet 5. juni 2007 #19 Skrevet 5. juni 2007 Hei LilleMamsen. Jeg ville tro at 100% i 44 uker eller 80% i 54 uker skulle utgjøre det samme beløpet. Jeg trodde poenget var at man fikk samme beløp utbetalt, bare det at når du tok ut 80%, så ble pengene fordelt over et større tidsrom. Slik er det altså ikke. Mulig det var litt naivt av meg? Hvis du ikke forstod utregninga mi, så var den som følger. Utgangspunktet er at både mor og far tjener mer enn 6G: 80%: Fødselspenger pr.uke mor: 5805 Fødselspenger pr.uke far: 5805 Til sammen er det 9+6+39=54 uker 54 uker * 5805 gir 313.470 kroner utbetalt totalt 100%: Fødselspenger pr.uke mor: 7257 Fødselspenger pr.uke far: 7257 Til sammen er det 9+6+29=44 uker 44 uker * 7257 gir 319.398 kroner utbetalt totalt
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #20 Skrevet 5. juni 2007 Jeg er 15 uker idag, og sitter og leser på disse synspunktene med 80/100 % permisjon/lønn osv.... åååh, myyye å tenke på og fikse.... hehe.... har tenkt litt om hva vi vil velge, men langt fra regnet på det osv. Har jo heldigvis enda god tid å tenke på. Bare innser at "oy, det er mye man må finne ut av ..." Hihi! Er 24, snart 25 år, og NÅ føler jeg at jeg virkelig er på vei å bli skikkelig voksen her....hehe..... Veldig fint å lese så mange synspunkter på hva andre tenker angående permisjonen Selv tror jeg det blir 100 % lønn, 80 % perm....
spirenr 2 er gutt! Skrevet 5. juni 2007 #21 Skrevet 5. juni 2007 Vi skal ta 1 år - dvs 80% lønn. Jeg er hjemme fullt i 6 mnd og begynner på jobb i 40% (2 dager i uken) i 6 mnd. Mens jeg er på arbeid er mannen min hjemme. Kjempeordning å dele med mannen min. vi gjorde det sist også - men da var jeg hjemme 9 mnd fullt og han de resterende 3 mnd + ferie. Da får han oppleve det å gå hjemme (jeg har fått større forståelse og hjelp med husarbeidet) han blir jo tross alt far like mye som jeg blir mor.
Tpop Skrevet 5. juni 2007 #22 Skrevet 5. juni 2007 Her blir det 100%, også skal vi spare litt hver mnd slik at jeg kan være hjemme lengre. Skal hvertfall ha ett år, og hvis man får lite penger en mnd kan man alltids be om avdragsfritt lån noen mnd for å kunne være hjemme litt lengre. Vi blir nok bruken flere løsninger for å kunne dra ut året. Har også tenkt til å ta noen få løsvakter når jeg ikke skal amme mere, slik at jeg kan få litt mere penger og spare disse til senere. Jeg har vært sykmldt hele svangerskapet og ikke fått jobbet 100% så jeg håper at arb.plassen min godkjenner at jeg kan jobbe litt ved siden av permisjonen når bebisen blir noen mnd. Så har jeg tenkt på evnt og ta enda et år som jeg kan jobbe litt her og der utifra hva som passer i forhold til mannen min sin turnus:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå