Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på en ting...

Hvor mange lesetimer har dere for dagen? Og er det nok? Altså får dere gode karakterer?

Jeg studerer jus, og har har permisjon nå. Skal begynne på igjen i september, og er litt nysgjerrig på hvor mange timer jeg må ha som rene lesetimer. Begynner på 3 avdeling i Oslo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Jeg er også jusstudent ved UiO.

Jeg er på gammelt 6-årig studieløp, og skriver nå avhandling 60 studiepoeng, det er det siste jeg har igjen.

Jeg har hatt to permisjoner underveis, og må si det har vært ganske tøft å komme tilbake etter permisjon. Nå har jeg vært litt uheldig med tidspunktene også da. Første gangen gikk jeg ut i permisjon kun et par uker før jeg skulle avlagt eksamen på profesjonsdelen (2-års eksamen på gammel ordning), og andre gangen midt i oppgaven.

Når man har barn, blir man automatisk mer effektiv også, så man leser faktisk de timene man er der på dagen. I tillegg har jeg tatt i bruk kvelder, men det er mest når det har nærmet seg eksamen det da. Har fått gode karakterer hele veien, så det er fullt mulig å kombinere familieliv og jusstudiet, men kan bli litt tøffe tak i perioder når eksamen nærmer seg osv.

Lykke til i hvert fall! Du får bare spørre om det er mer du lurer på.

Skrevet

Tusen takk. Er det ok at jeg sender deg en pm med noen spm? Det blir senere i kveld isåfall:)

Skrevet

Hei.

Studerer jus i tromsø, har 15 sp igjen før jeg er ferdig. Tok ett semester perm da jeg fikk snuppa, og har skrevet masteroppgave dette semesteret (30 sp), så har altså nå kun igjen ett spesialfag.

Gjennom hele studietiden har jeg vært veldig struktuerert, lest fra dag èn og alltid vært a jour. Jeg har hatt litt "barneskolemoral" på meg selv, med ukeplaner, og klistremerke hver dag jeg har klart å følge planen, og selvsagt påfølgende belønning etter x antall klistremerker. Har jeg hatt lyst på helt fri noen dager har jeg lest meg opp på forhånd. Med det systemet her har jeg lest fra 8/9 tida til 16 hver dag, fri hver kveld og helg. Har også sluppet unna skippertaksteknikken mot slutten av semesteret. Har laud i snitt, så systemet har funka fint for meg hvertfall:)

Lykke til med resten av studiet, så lenge du er strukturert og effektiv går det fint:D

Skrevet

Tusen takk lille snupp. Jeg er strukturert fra før, leste 6-8 timer om dagen før tulla ble født også. Så akkurat det skal nok gå bra:)

Har du ingen undervisning?

Jeg bor et annet sted så jeg har kun litt undervisning. Går mest i egenlesing. Men til nå har dette passet med utmerket:)

Skrevet

hi hi, jo selvsagt har vi undervisning. Men undervisningen er veldig konsentrert, siden endel forelesere hentes inn fra andre byer. Så vi har gjerne sånn at vi kanskje har masse forelseningen uke eller to, og så har vi noen undervisningsfrie uker før vi begynner neste fag, og da er det veldg greit å få lest, siden man har så mye sammenhengende "fritid".

Har vært mye egenlesing her også ja, og som du sier passer det meg perfekt for da kan man legge opp dagene som man selv vil. Dette semesteret har jegkun skrevet oppgave, så har ikke hatt undervisning. Har vært helt genialt, for da har jeg kunnet amme og sånn akkurat når snuppa trengte det, g så har hun og pappan reist hjem igjen slik at jeg kunnejobbe videre.

Til høsten har vi barnehageplass, så da satser jeg på å ha skikkelige leseøkter på dagen og kunne ha full fokus på snupp når hun er ferdig i barnehagen.

Så lenge man virkelig vil er det ikke noe problem å studere mens man har barn, er egentlig bare kjekt, siden man da er mye mer fleksibel enn dersom man er i jobb:)

Skrevet

Jeg tenker som deg. Dagene blir mere fleksible.

Så for oss var det planlagt å få barn under studier:)

Jenta vår begynner i barnehage nå til høsten som ettåring. Det er litt derfor jeg spørr om dette med lesetimer, for det hadde vært kjekt med litt korte barnehagedager innimellom.

Takker så mye for svarene dine!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...