Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 Jeg trodde at alle fadderene kunne være gudmor/gudfar. Men så kommer noen å forteller meg at det kun er den som bærer barnet til dåpen som blir gudmor/far? Jeg og min samboer er spurt om å være faddere sammen med tanta og onkelen til barnets mor. ER det opp til barnets foreldre om de vil at aller skal være gudmor/far, eller er det kun en som blir det?
Alba44 Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 Man kan velge inntil 6 faddere, men det er hun/han som bærer barnet som er gudmor/gudfar.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #3 Skrevet 5. juni 2007 Det der er bare tull!! Jeg sjekka med en prest, og hun hadde aldri hørt om den skikken. Men kan hende det er lokale varianter, dessuten hersker det en overbevisning fra en del på Dib om at dette er den opleste og vedtatte sannhet. Er man fadder er man gudmor/gudfar også
barb81*har født!* Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Det er kun den som bærer barnet som blir gudmor/-far, men den som tar av lua, blir luemor/-far. Det er oxo en fin oppgave:)
ana baroma Skrevet 5. juni 2007 #5 Skrevet 5. juni 2007 Hvor har dere det fra? Har aldri hørt om de skikkene der... Og er det noe familien selv sier? For kirka kaller vel alle for faddere?
Yrha Skrevet 5. juni 2007 #6 Skrevet 5. juni 2007 Men alle jeg kjenner (meg inkludert) har jo en gudmor OG en gudfar!! Betyr det at de bærte barnet begge to?? Litt rart....
Twins i magen <3 Skrevet 5. juni 2007 #7 Skrevet 5. juni 2007 Vi tenker også at han som skal bære gutten vår og hans kone blir gudmor og gudfar, mens vi har en luemor og to "vanlige" faddere. Slik har skikken vært i samboeren min sin familie. De har hatt et annet forhold til sine gudforelde enn jeg har vært vant med (venner av foreldrene er gudforeldre), da min gudmor også er tanta mi. Så da har den "tittelen" på en måte "gått foran"...
barb81*har født!* Skrevet 5. juni 2007 #8 Skrevet 5. juni 2007 Jeg skal ringe kirken iløpet av uka for å bestille dato for dåpen, så jeg kan forhøre meg litt...
Duracellgirl*prøver* Skrevet 5. juni 2007 #9 Skrevet 5. juni 2007 Dette lurte vi på når vi døpte gutten vår for 2 år siden.. og det er som noen sier ovenfor her: faddere og gudforeldre er det samme. Men det finnes tradisjoner fra kirke til kirke og familie til familie. Vår gutt har sin tante og min beste venninne(som var med på fødselen) som gudmødre. (vi bruker det ordet fordi vi synes det virker litt finere enn faddere (som jeg forbinner med at man skal være en økonomisk støtte for noen)
ana baroma Skrevet 5. juni 2007 #10 Skrevet 5. juni 2007 http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3125 Står ingenting om gudmor-/ far her:) Jeg har iallefall både gudmor og gudfar... Men mulig dette er en skikk som er enkelte steder i landet, og som ikke har så mye med kirka å gjøre. Men mer med tradisjoner rundt handlingen.
lallu, fikk jente 25.juli:) Skrevet 5. juni 2007 #11 Skrevet 5. juni 2007 Det er nok sånn at den som bærer barnet blir gudmor eller gudfar. Men jeg tror det er mange som velger å kalle fadderene for det fordi om de ikke bærer.... Vet at der f.eks. tanta bærer (som altså blir gudmor) og mannen el samboeren også er fadder, kaller de han for gudfar.....
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #12 Skrevet 5. juni 2007 Hehe, med fare for å være en kverulant, men jeg finner ingen dokumentasjon på dette, heller ikke på kirken.no! Så da ER det vel ikke slik, men enkelte har denne skikken?
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #14 Skrevet 5. juni 2007 Gudmor/gudfar og faddere er akkurat det samme. Det har ikke noe å si hvem som bærer frem barnet. Det er det jo ofte foreldrene selv, gjerne mor som gjør.
Marolla Skrevet 5. juni 2007 #15 Skrevet 5. juni 2007 Jeg er også vant med luemor, gudmor og faddere.
amilde 11.06 Skrevet 5. juni 2007 #16 Skrevet 5. juni 2007 Jeg er fra nord-norge og vi kaller alle som er faddere for gudmor/gudfar. Oppdaget at slik er det ikke i trøndelag. her kaller man bare den som bærer for gudmor/gudfar. Men jeg har holdt på det som jeg er vandt til. Altså fadder= gudmor/gudfar
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 5. juni 2007 #17 Skrevet 5. juni 2007 jeg har hverken gudmor eller gudfar...er ikke vant m den skikken, jeg har kun faddere...min tante som var fadder for meg, tok også av meg luen... Men vet at mange steder blir den som bærer barnet til dåpen kalt gudmor/gudfar...men tror ikke d er opp og vedtatt at sånn er d!! Vi kommer nok til å fortsette tradisjonen m kun å ha faddere vi da...
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2007 #18 Skrevet 10. juni 2007 Takk for masse svar! Fint at alle andre er like forvirra som meg. Men jeg har for sikkerhets skyld bedt om å få bære barnet til dåpen. Så er jeg gudmor etter alle kunstens regler og om da resten av fadderene også blir gudmor/far, så kan de godt bli det for min del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå