Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jenter:)

Mitt spørsmål er hva man nå gjør for å få permisjonspenger ( altså pengene man får 3 uker før fødsel og ca et år etterpå) ? Går dette automatisk eller må man søke om det? Hvor får jeg eventuelt disse papirene/søknadene?

Jeg er førstegangs å aner virkelig ikke hvordan dette fungerer:)

Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg veldig godt at det er ikke bare å vite det.. Lurer selv på en masse ang permisjon og økonomi. Fant ut av det ! Alt du trenger å finne ut av ligger på NAV sine sider.

Gå inn dit og se etter eller søk permisjon. De har en egen kategori som heter barn og familie... tror det var det... eller barn og omsorg.. noe sånt..

Du skjønner det når du ser det. Der ligger skjema og oppskrift for når, hvor, hva. =)

Skrevet

Men hvis du jobber i en stor bedrift med personalavd. gir du bare beskjed om at du er gravid, så får du de papirene du trenger av dem, og de sender dem inn for deg.

Skrevet

På nav.no kan man printe ut et skjema som heter "krav om ytelse ved fødsel og adopsjon". Dette skal fylles ut, og man nå være nøye. Kopier av både dine og mannen din sine lønnslipper, og helsekortet (eller et annet skjema som en lege/jordmor har dokumentert termindatoen på, hvis fødselen ikke har funnet sted) må legges ved. Sendes til ditt lokale nav kontor. Arbeidsgiveren din skal også fylle ut sine skjema, men de klarer de som regel fint selv, bare de får beskjed.

Det kan også lønne seg å ta en tur til trygdekontoret bare for en samtale hvis man er usikker på hva man har krav på/ hva som lønner seg. Ta med lønnslipper/ selvangivelsen.

Skrevet

Og- det eneste som går automatisk, er barnetrygden. Alt annet må man søke om selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...