Maud Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 Først må jeg takke alle dere fantastiske damene her inne som har kommet med oppmuntringer både her i forumet og på PM. Det hjelper å vite at det finnes noen som tenker på oss. I den "virkelige verden" har vi ikke sagt så mye om vårt dilemma, ville helst ikke ha så mange andres meninger mens vi skulle bestemme oss. Vi har bestemt oss for å takke nei til fostervannsprøven. Dels handler dette om min skrekk for å utløse en spontanabort, men viktigst er det at vi ikke tenker likt om hva vi skulle gjort ved et eventuelt negativt svar. Maud-mannen mener vi som familie ikke "tåler" et barn med et syndrom og har (i mine øyne) et altfor negativt syn på hva et barn med Down syndrom innebærer av belastninger. Jeg tenker at det hadde vært greit å vite dersom barnet ikke var levedyktig, men ellers vil jeg ikke være i stand til å gjennomføre et svangerskapsavbrudd. Sjansen vi fikk etter duotesten for et barn med kromosomavvik var jo dessuten ikke veldig stor. Faktisk litt mindre enn forventet ut fra alder selv om den er høyere enn grensen for når man blir tilbudt fostervannsprøve... Nå velger vi å holde fast i beskjeden om at det er 99.5% sannsynlighet for et kromosomfriskt barn. Jeg tror jeg kan kjenne små bevegelser på kvelden og magen har vokst. Om en liten måned skal vi på ordinær UL og håper selvfølgelig på å se et perfekt lite menneske der inne. Alt så veldig bra ut da vi var på UL i forbindelse med duotesten. Det er godt å ha bestemt seg. Jeg har utsatt og utsatt å utforme teksten på utlysningen av stillingen min. Tenk om jeg ikke er gravid lenger når den trykkes, liksom. I dag skal jeg sende den av gårde til personalsjefen og begynne å glede meg til 1. desember som er foreløpig termindato. I går kjøpte jeg meg to nye mammabukser. De vanlige buksene er såååå trange og mammabuksene fra sist er "ute av sesong". Det jeg brukte på sommeren da passet jo til en dame som var over 30 uker på vei og så stor er jeg ikke ennå.
dritgrei hei hei! Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 Kjære Maud, så fint at dere hat bestemt dere for noe... noe felles. Det var godt å høre! Nå kan du kose deg med magen, og bli kjent med lilleball inni der... Og klart du må ha nye klær!!! Jeg heier på dere jeg, og på deg Maud!!!!!! god klem fra
Attpåklatten :-)™ Skrevet 5. juni 2007 #3 Skrevet 5. juni 2007 Nå renner tårene her!! Så godt at du har tatt en avgjørelse og følger hjertet ditt:-) Jeg er helt sikker på at dette går bra og at du nå kan få slappe av og glede deg over den lille sommerfuglen som vifter rundt der inne:-) Jeg forstår noe om hvordan du har hatt det siste tiden;-) Glad på dine vegne:-) Klem klem
brumlemor Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Det er godt å høyre at dere har tatt ein bestemmelse som dere er enige om. Se fram over no og kos deg med den stadig voksende magen! Håper kvalmen har gitt seg og at du førler deg i fin form. Lykke til!
Reveenka Skrevet 5. juni 2007 #5 Skrevet 5. juni 2007 Så fint at dere har bestemt dere, og er enige! Da er det en ting mindre å tenke på; en ting mindre som "forstyrrer" dere i gleden over den lille som snart kommer! Vi tok heller ikke fostervannsprøve, av de samme grunnene som du selv nevner over her. Vi var enige hele veien, og fant ut at vi hadde alle ressurser og muligheter på plass hvis det skulle vise seg å ikke bli friske babyer. Det avgjørende var det legen min(gikk til obstetriker i alle svangerskapene i stedet for jordmor, og han tok UL hver gang) sa til meg den gangen fostervannsprøve kom opp første gangen med nr. to: "Det er ingen vits i å ta fostervannsprøve hvis du ikke er helt sikker på om du vil ta abort hvis det viser seg at noe er galt" Jeg gikk noen runder med meg selv før jeg fant ut at jeg antageligvis ikke ville orke et svangerskapsavbrudd uansett, og da ble det ingen fostervannsprøve. Dessuten er det jo mange ting man ikke får vite på en sånn prøve, så om den er grei er det jo uansett ingen garanti for et friskt barn. Legen min sa også på UL i uke 12 at når man ikke så antydning til nakkefold og samtidig et aktiv foster, var det liten sjanse for at babyen hadde Downs(downs-barn er ofte veldig passive i magen). Lykke til videre! Har forresten den dumme kvalmen tenkt å gi seg snart? Husk at sykemelding er greit når formen ikke er på topp.... c",)
Trollmora Skrevet 5. juni 2007 #6 Skrevet 5. juni 2007 Det må være godt å ha kommet til en konklusjon når det gjelder så vankelige og følelsesmessige spørsmål som dette! Vi bestemte oss ikke før dagen før timen på Ullevål, men belutningen lå og modnet lenge. Håper den værste kvalmen nå er over slik at du får nyte sommeren. Pynt deg i trendy mamma-tøy og gled deg over den lille voksende krabaten der inne )
Travelmor Skrevet 5. juni 2007 #7 Skrevet 5. juni 2007 Gratulerer med beslutningen, den fortsatt struttende magen og nye bukser! Sikker ikke lett når dere stod oppi det og veide for og mot. Alltid så godt når man har lagt vanskelige valg bak seg. Håper den videre graviditeten blir fin!
Karomamma Skrevet 5. juni 2007 #8 Skrevet 5. juni 2007 Så bra, Maud!!! Deilig å ha bestemt seg Lykke til med buksene dine! Rart det der, når plutselig ikke det gamle passer. Håper du er bedre i kvalmemagen din og at du får laget en fin jobb-beskrivelse snart! Det går bra, vettu!!
♥Snulder Skrevet 5. juni 2007 #9 Skrevet 5. juni 2007 Synes du har tatt et klokt og gjennomtenkt valg jeg Maud!!! Det går mest sannsynlig bra!! Man har jo aldri noen garanti uansett om man har tatt fostervannsprøve eller ikke. Krysser fingrene for dere og gleder meg til å følge med forover i svangerskapet ditt! Klem!!!
Urtete Skrevet 6. juni 2007 #10 Skrevet 6. juni 2007 Så fint at avgjørelsen er tatt! Det gir alltid litt mer sjelefred når man får tatt en beslutning. Ikke enkelt dette, Maud... Og når man som par ikke har samme oppfatning ang eventuelle konsekvenser, så er det virkelig komplisert. Håper du har det bedre nå, at kvalmen har gitt seg og at du kan nyte graviditeten din - det er jo bare vidunderlig å bære et nytt liv. Husk at det er mange her som tenker på deg!:-) Og heldige du som kan kjøpe mammaklær - jeg synes de har så mye fint for tiden! Klem!
Rose69 Skrevet 6. juni 2007 #11 Skrevet 6. juni 2007 Saa fint aa hoere :-) Jeg var aldri inne paa tanken en gang aa ta f.vanns proeve.Var glad for det - alt gikk saa bra atte. Masse lykke til videre, kos deg! Klem
Marry Skrevet 6. juni 2007 #12 Skrevet 6. juni 2007 Er gla på dine vegne og jeg jeg håper du kan nyte svngerskapet fullt ut nå og ikke tenke hva hvisom atte dersom osv :-) Blir spennende på UL, vil dere vite kjønnet? (hvis mulig) Jeg tror også at dette kommer til å gå kjempe bra og at sannsynligheten for noe annet er veldig veldig liten... Bare kos deg å shopp masse nye mamma klær det har du fortjent:-)
Tiggywinkle Skrevet 7. juni 2007 #13 Skrevet 7. juni 2007 Kjære Maud, jeg hat tenkt på deg hver eneste dag. Så deilig å ha tatt en beslutning - det er fryktelig vanskelig, men jeg tror magefølelsen sier det meste og ofte er det riktige å følge. Spennende med liten spire som skal bli deilig myk baby:-) Kos deg i svangerskapet og nyt sommeren med dine. Klem
Gjest Skrevet 9. juni 2007 #14 Skrevet 9. juni 2007 kjære snille maud =0) så fint at dere har bestemt dere.du har sikkert tenkt mange tanker,og vil det også.helt frem til fødselen.er normalt det. da jeg fikk tvillingene,og det viste seg at det er noe som feiler di,så ville jeg ikke ha fler.4 var nok uansett...har vært og er slitsomt.di trenger jo ekstra oppfølging,hjelp og pass,selv om di er 11år.di er heller ikke tørre på natta enda.så jeg har di opp før jeg legger meg.men dette gjør meg ingenting,for di er skjønne og spesielle =0),å det kunne vært verre som feilte di. da jeg ble gravid med han jr,så var jeg livredd for at det feilte han noe.at det skulle være mer enn hva jentene feiler.ble tilbudd fostervannsprøve,men takka nei.for jeg tenkte at om det er noe,så er han hjertelig velkommen uansett.skulle vel klare det å.men holdt på å miste han,men gikk bra =0) tror nok mannen din hadde forandra syn,hvis det skulle være noe.så fort nurkene er født,så ser man ikke eller tenker på sånt.ivertfall ikke vi. er helt sikker på at det er en helt perfekt baby der inne =0) en liten maud(us),hehe..kos deg med voksende mage,shopping av mammaklær,og mnd frem til termin.håper kvalmen er bedre? skulle til å spørre etter deg,siden jeg ikke har vært her på noen dager,men så oppdaga jeg deg lengre ned=0) klem fra meg ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå