Gå til innhold

Bruk av bæresele..... Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger skulle man tro at jeg ikke har hatt barn før..... Iallefall har jeg ammet bort mye kunnskap gitt. Når kan man egentlig begynne å bruke BabyBjørn bæresele? Hadde vært så kjekt å kunne bruke den bitte litt nå når jeg skal levere eldste i bhg. Lille er ikke tre uker enda.... Har typisk rotet bort bruksanvisningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ventet til barnet var minst 3 mnd før jeg begynte å bruke babybjørn. Og kanskje så mye som 6 mnd helst, den er ikke noe bra for ryggen til de små.

Eventuelt ville jeg brukt en ergo bæresele med spedbarnsinnlegg eller bæresjal, eller bæreslynge. Jeg har prøvd de to siste. Anbefales virkelig. I forhold til bæreselene som finnes er sjalet nesten umerkbart på kroppen.

Skrevet

Kan brukes fra fødselen av, men barnet bød veie min. 3,5 kg.

Skal man vente til barnet er 6 mnd er de jo nesten for store/tunge:)

Skrevet

Produsentene sier fra fødselen av ja.

Men fysioterapeuter anbefaler å vente minst 3 mnd, og da kun i korte perioder av gangen.

Skrevet

Da er det nok forskjell fra ysio til fysio. Her sier fysio både på barsel og på helsestasjonen at man kan fint bruke den fra fødselen av - da selvfølgelig i kortere perioder:)

Skrevet

Min fysioterapaut sa det var greit å bruke Babybjørn activ fra ca 4 uker, men ikke i mange timer av gangen. Jentene mine har f øvrig vært over 4 kg ved fødselen og relativt sterke. Det viste hun. Mulig det er med i vurderingen.

Skrevet

Dette er vel noelunde det samme som stod i norske foreldre og barn om bruk av bæreseler:

De testede bæreseler er: BABY BJÖRN ACTIVE – Red CASTLE SPORT – ERGO BABY CARRIER og MEI TAI BABY HAWK.

Om bæreseler siger kiropraktor:

Et nyfødt barn bør bæres i liggende stilling med benene samlet.

Små børn sættes alt for tidligt i autostole og skråstole. Svajet i korsryggen udvikles først når barnet lærer at kravle og det er slet og ret ikke godt for ryggen at tvinge dem op i siddende stilling. Det er vigtigt at ryggen aflastes og at benene ikke dingler. Bæreseler presser hofterne ud på et meget tidligt stadie. Når barnet er nyfødt bør benene være samlet. Der findes ikke nogle variations muligheder for den som bærer. Babyer bør ikke sættes i seler før 3-4 mdr. alderen. Der er barnet stærkere og kan holde hovedet selv. Red Castle Sport giver stor belastning for bærers nakke og skuldre når barnet sidder fremadvendt. I Ergo Baby Carrier-selen sidder barnet med knæene højere end hofterne, noget som er godt i forhold til bækken og hofter.

Bærehjælperens kommentar:

Når barnet sidder i selen, dingler benene frit, dette gør at hele vægten hviler på hofte og bækken. Det er ikke godt for den lille. Man skal undgå bæreredskaber som tvinger barnets ryg i ret stilling. Ryggen skal til enhver tid aflastes og det opnås ikke i en sele. Det er desuden let at fejlmontere selen på den som bærer og dermed bliver belastningen helt forkert.

Børn bør ikke sidde udadvendt, når de er for små. For mange indtryk kan gøre dem utrygge og urolige, de kan slet og ret blive overstimulerede. Når man bærer i en Mei Tai, er det vigtigt at binde stramt. Nyfødte kan fint bruge denne sele. Her skal blot bruges fosterstilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...