Gå til innhold

Kjenner at jeg blir sint! (Hasj-debatten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så mange som er så usaklige! (Begge veier forsåvidt...)

Tenkte å komme med noen grunner til at jeg har det synet jeg har på hasjrøyking. (Ikke i et kriminelt miljø da, for da tror jeg du er disponert for å starte med sterkere stoffer uansett hvorfor du har havnet i miljøet. Her snakker vi om røyking når man ar barnefri, ett par ganger i året, i et "normalt" miljø.)

Jeg drikker ikke alkohol, men har ved flere anledninger røyket hasj. Ikke etter at jeg ble gravid, men hvis jeg en gang i framtiden vet at lillegutt har det bra, og at jeg ikke skal tilbake til han på et døgns tid, kan der godt være at jeg tar meg en joint.

1. Å røyke hasj er mindre vanedannende enn alkohol.

2. Så godt som alle rusmisbrukere startet med alkohol.

3. Virkningen av hasj går ut av kroppen etter 1-2 timer. Man kan finne spor etter stoffene inntill 6 mnd etter at man har røyket, men dette vil kun påvirke deg dersom du har røyket MYE og OFTE. Folk som tar seg en av og til, vil ikke merke noenting etter at virkningen har gått ut.

4. HASJ ER KNAPT NOK MER ULOVLIG ENN HJEMMEBRENT, DERSOM DU "BARE" BRUKER DET. HVIS DU BLIR TATT MED OVER 4g HASJ, REGNER DE MED AT DU SELGER STOFFET, HVILKET HAR EN HELT ANNEN STRAFFERAMME.

5.Jeg kjenner MANGE oppegående mennesker som røyker hasj ett par ganger i året, fordi du får en mye mer "intelligent" rus av hasj enn av alkohol.

Jeg synes det er myyye værre at foreldre bruker alkohol for å ruse seg enn hasj, for å si det slik. Og det gjør jo "nesten alle."

Synes det er rart at folk er så negative til dette.

Det beste hadde jo vært om ingen hadde rusa seg på noen som helst stoffer, men hvis jeg skal velge, er jeg ikke i tvil om hva jeg gjør.

Er ikke ment som noe krangleinnlegg altså, måtte bare få det ut!

Vet at det sikkert er dårlig formulert, men jeg er sååååå trøtt.

Tviler på at det har noe å gjøre med at jeg røyka noen rever i året i min "ungdom" for flere år siden;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt svar på det forrige innlegget sier sitt...

Skrevet

Til HI

Det er din mening..

mitt svar ang den debatten er NEI til hasj uansett.. det er MIN mening..

Skrevet

Da skal jeg gå inn og se hva du har skrevet der.

Var så mange innlegg jeg ville svare på, at jeg bare gav opp, og lagde min egen tråd;)

Skrevet

NEI TIL HASJ, det vil alltid forbli min mening!!

Skrevet

Og det er for all del både forståelig og greit at dere mener at det ikke er greit! Var ikke derfor jeg ble sint;)

Synes bare det var så mange usaklige utsagn og argumenter, og DET gjør meg sint.

Jeg synes ikke at hasj er "en flott ting" men hvis man først har behovet for å "koble av" og bli litt rusa en dag, mener jeg at det er bedre enn alkohol.

Selvfølgelig bare når man ikke har ansvaret for barna, max et par ganger i året, og i "ordnede" former...

Hadde bare folk vært like forsiktige med alkohol hadde mange barn hatt det bedre.

Helgefylla ødlegger mye for mange barn i dette landet, men det er liksom "helt greit" men med en gang man nevner hasj blir alle heeelt på tuppa.

Reagerer dere like mye på om folk drikker hjemmebrent? Risikoen er større (metanolforgiftning). Og det er like straffbart.

Skrevet

Okei, det er dine meninger. Men vis ditt barn som 18-åring kommer hjem til deg å spør om å få sitte i stua di å ta en joint så sier du????

Hasj er å forblir et ulovelig stoff, uansett hvor mye man vrir og vender på det.

Jeg var selv dum å røyket et par-tre ganger i året når jeg var tenåring, å jeg ser jo nå for dundranes dum jeg var som gjorde det.

Når man får barn så syns jeg ikke man bør tenke tanken på narkotiske midler engang.

Jenta mi skal få lov å sitte hjemme å ta seg et glass vin eller en øl når hun er gammel nok, men ikke søren om hun får ta seg en joint.

Vi kan ikke bli en generasjon som godtar at barna røyker hasj, å det er jo nettopp det vi blir vis vi selv setter oss på ræva to ganger i året å fyrer selv.

Skrevet

Lagde du denne tråden for å overbevise deg selv om at det å røyke hasj er greit?

Skrevet

Da svarer jeg selvfølgelig NEI! For det er ulovlig.

Hvis sønnen min spør om å få drikke hjemmebrent i mitt hus, svarer jeg også NEI!

Ser ikke forskjellen på hjemmebrent i ordentlige omgivelser og hasj i ordentlige omgivelser.

Trenger ikke overbevise meg selv om at det er greit, for jeg røyker ikke hasj.

Vet ikke om jeg noen gang kommer til å gjøre det igjen heller, men heller det enn hjemmebrent. (Eller alkohol for rusen sin del)

Har ikke vært ruset på noe som helst siden jeg ble gravid, men OM jeg skulle bli det, så ville jeg ha foretrukket hasj.

Det er MIN mening:)

Gjest Linda & AdRiaN
Skrevet

enig med studentmamman :-)

Skrevet

Og mitt svar er: NEI til hasj, uansett!!!!

Og hva er "intelligent" rus?

Skrevet

At man blir mer "oppvakt", ikke så surrete som av alkohol.

At man klarer å diskutere og løse verdensproblemer på en mye mer intelligent måte. (Huff, forklarer så dårlig, men forstår du hva jeg mener?)

I mangel på et bedre ord, ble det intelligent i hermetegn;)

Skrevet

Tror jeg skjønner hva du mener ja! Men mener uansett at hasj er å gå et skritt for langt....alkohol er greit (drikker sjelden, er ikke så glad i det)

Men så lenge du mener du har kontroll, så er det vel fint lite jeg kan gjøre med det:/

Skrevet

Men hvor har du det fra at det er en intelligent rus??

De jeg vet om som røyker hasj er de mest tafatte, sløveste folka jeg veit om. Å de greier jammen meg ikke å føre noen intelligente samtaler når de har røyka. Fra "gamle" dager av så kan jeg huske at jeg ble ikke mye intelligent av å være i en hasjrus.

Sikker på at det er hasj du har fått i deg de gangene du har røyka da??

Mye annent dritt folk putter i jointer.............

Skrevet

JA, det er jeg sikker på, for har aldri tatt imot noe av andre folk, bare ordna det selv. Er litt redd for å prøve noe jeg ikke vil prøve.

For min del er(var) det BARE hasj, ikke engang alkohol utenom det.

De jeg har røyka sammen med er ytterst oppegående mennsker, som røyker ett par ganger i året, og som jeg skrev i det første innlegget varer da rusen i et par timer, og så er du helt normal etterpå. Er først ved langvarig og stort inntak du blir sløv uten at du er rusa.

Vi har løst mange verdensproblemer på hytteturer vi, for å si det sånn;)

En heeeeeelt annen rus og stemning enn hvis folk har drukket alkohol.

Ikke så mye agressivitet og "surring".

Skrevet

Hehe.

Jeg røyker jo IKKE da!!!! :)

Sier ikke at jeg noensinne kommer til å gjøre det igjen heller. Men HELLER hasj en hjemmebrent eller alkohol for min del.

Har ikke gjort det på flere år, og da var det aldri i nærheten av å bli ute av kontroll. Røyka i flere år, men KUN et par ganger i året.

Er ikke så glad i å være rusa og miste kontrollen, men av og til er det deilig å la alle bekymringene fare:)

Skrevet

Ja hadde det mye gøy i tenårene med forskjellige ting jeg å- Men det var DA.

Når man får barn så burde man legge de barnslighetene bak seg.

Jeg har hasj oppi halsen pga en barnefar som ikke greide å legge det fra seg, å det gikk sterkt utover dattera mi, så har så nulltolleranse mot det der at det nytter nesten ikke å diskutere det med meg.

Han måtte faktisk ha samvær under tilsyn selv om han aldri røyka hasj rundt dattera si, bare på fest innimellom.Såvidt jeg vet?? Nytter ikke å stole på folk som misbruker narkotika. SÅ strengt er det faktisk. Narkotiske stoffer er forblir ikke godtatt i samfunnet, å godt er det!

Heldigvis har han lagt det på hylla nå, å der håper jeg det blir.

Så for meg er ikke en gang i året greit engang.

Skrevet

Før jeg fikk barn røyka jeg endel (flere ganger i uka) Men nå når jeg har fått barn så velger jeg bort den delen av livet mitt. Jeg har fremdeles lyst til å røyke, men jeg ville aldri tillate meg selv å gjøre det. Jeg syns rett og seltt ikke det er verdt å risikere svikt i mine barns moral-syn og syns heller ikke det er værdt å risikere at barnevernet blir innblandet i livet vårt..

Jeg er egentlig 100% enig i at hasj er bedre enn alkohol og jeg er enig i alle punktene dine HI, MEN!!!!!!!!!!!!!!! Hasj er ulovlig, og som mor så syns jeg faktisk det er ganske viktig å respektere norges lover, viktig om man ikke er mor også, men spesielt når man er det...

Og ang at det er greit å røyke så lenge det ikke er i et kriminelt miljø???????? Nå er det jo kriminelt å røyke hasj, så det gjør det umulig å røyke i et miljø som ikke er kriminelt..

Gjest Odyssey og det nydelige nurket
Skrevet

Jeg _hater_ hasj. Eksen min ble helt psycho av deto g var psykisk avhengig av det , så når han ikke fikk det ble han enda mer voldelig enn vanlig.

Samme med alkohol, jeg _hater_ folk som drikker seg fulle bare for å bli fulle. Eksen min ble rimelig psycho av å drikke dette også.

Men jeg syns faktisk alkohol er verre enn hasj.

Jeg har aldri møtt et menneske som er blitt helt forandret i personligheten av å røyke hasj, på samme måte som jeg har møtt mange mennesker som er blitt tidenes største idioter av å drikke alkohol.

Alkohol er jo også "godtatt" å drikke sammen med barna, og da kan kanskje far drikke seg snydens mens mor er litt brisen også har vi det gående liksom... Ehh..

Hvis foreldre vil røyke hasj når de en sjelden gang har barnefri er det DERES risk. Det skader kun de når de inntar det, og med mindre politiet hanker de inn så skader det ikke barna deres.

I mine øyne burde både alkohol og hasj være ulovlig men men. Har møtt så mange stonere som ikke har det bra, som er enspora i en retning... nesten litt sånn som fulle folk er, bare at stonere har en litt merkelig holdning ellers også..

Skrevet

Hvis man er det minste bekymret for at dette kan utvilkle seg til å bli et problem, er jeg heeeelt enig i at man ALDRI skal røyke. Det samme for alkohol.

Virker som om du (ut fra din historie å dømme) har tatt det riktige valget:)

Hv hvis du sittersammen med noen som ofte bryter fartsgrensene?

Kjører uten sikekrhetsbelte, drikker hjemmebrent, kjøper øl til mindreårige e.l. Sier du da også at du sitter i et kriminelt miljø?

Skrevet

Forstår godt hva du mener! har ikke lest den andre tråden, men jeg tror at hadde alkohol og hasj vært "nye" rusmidler som skulle stilles opp mot hverandre, der et rusmiddel skulle bli lovlig, og der det ble lagt vekk på; skadelighet, avhengighet, type rus man fikk, agrisivitet ved inntak osv, så hadde hasj vunnet den kampen. Mener å ha lest at ny forskning viser større skader ved alkoholinntak enn ved hasjrøyking.

Selv om jeg er, mer eller mindre, enig med deg, så vil jeg likevel ikke legalisere hasj. Tror vi har mer enn nok med et lovlig rusmiddel. Hadde man kunnet gjort alkohol ulovlig og hasj lovlig, hadde jeg stemt for det!! Selv om jeg aldri har røyka hasj!!!! Flesteparten av våre venner røyker en gang i blandt. Alle er særdeles oppegående mennesker, fra lege, barnevernskuratorer, sykepleier, itkonsulent, økonomiansvarlig, butikkeier osv.

Selv er jeg ikke noe fan av å ruse meg, dessuten er jeg redd politiet;)))

Skrevet

Jeg vil heller ikke lealisere hasj!

Godt at det ikke bare er meg som har opplevd at hasj kan brukes på en "oppvakt" og "intelligent" måte:)

Skrevet

Skrev min mening i den andre tråden, men vil bare klippe inn noe jeg fant vedrørende forskningsrapporter om bruken av hasj:

"Humanstudier har vist økt risiko for kognitive svekkelser, schizofreni og avhengighet av ander stoffer ved tidlig eksponering for cannabis. Doktorand Maria Ellgren fra Karolinska Institutet i Stockholm hevder dette i tidsskriftet Mot Rusgift, som nå er ute med nytt nummer.

Rotter som blir utsatt for cannabis i ”tenåringsperioden” viser endringer i dopamin- og endorfinsystemet i hjernen, som gir økt sårbarhet for opiatavhengighet."

Det _er_ en grunn til at dette stoffet er ulovlig å bruke i Norge.. Hadde det vært så ufarlig som noen her hevder har jeg mine tvil til at bruk av dette er straffbart..

Alkohol kan også føre til mye onder, men som sagt, det er faktisk lov til å nyte alkohol i dette landet.. Og de aller fleste klarer å nyte alkohol i moderate mengder..

Skrevet

Hvis alkohol skulle ha blitt "oppdaget" nå ville det helt sikkert ikke ha blitt legalisert i Norge, så det synes jeg ikke er et godt argument.

Jeg synes heller ikke at de fleste klarer å nyte alkohol i moderate mengder, men kan jo ha en sammenheng med at jeg ALLTID er edru på byen, så jeg får med meg alt;)

Skrevet

Det er en grunn til at folkene i de sydlige landene ler av nordmenn på tur:-p Vi har et spesiellt forhold til alkohol her i Skandinavia..

Vi tar oss ofte en øl eller to til maten eller deler en flaske vin.. må si at det føles langt mer naturlig enn å sitte å dele en joint til en bedre middag...

Har sett "venner" som har røyka hasj opptil flere ganger og det er kun de som har røyket det mange nok ganger som ikke forandrer oppførsel totalt.. Har sett de har fått noia da de innbiller seg at katten hater dem osv. osv.

Jeg har bare ikke noe til overs for de som bruker narkotiske stoffer, og klarer ikke helt ta de seriøst i andre sammenhenger heller...

Har en i familien som har endt ordentlig på kjøret.. Der startet det med å prøve hasj, så nei... Det har jeg ingenting til overs for!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...