Gå til innhold

Skal mennene deres ha pappapermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare mannen min som ikke vet om han skal ta ut de 6 ukene?? Han syns det er for skummelt å være hjemme alene med ungen når den er 10 mnd gammel!! Prøver å si at, men da får du fri hele neste sommer, teeenk så deilig ;o)

Så jeg kan nok se langt etter en dag fri på shopping eller noe mens han er barnevakt ja..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, min mann er hjemme hver dag uansett (arbeidsufør) så han får være sammens med lille gulle hver dag... jeg skal ha permisjon i 44 uker, å etter det regner jeg med gubben blir å ha h*n en stund fram til h*n begynner i barnehage=)

Skrevet

Det blir kanskje ikkje så skummelt når ungen er født. Det kan virke skremmande i forkant, men når ungen er der, og iallefall når den er ti måneder, så er han jo godt kjent med ungen og sikkert klar for litt heimetid. (eg aner ingenting om evt når det er tidsfrist for å bestemme seg for om ein vil ta ut desse vekene). Her i huset skal pappaen ha all permisjon.

Skrevet

Regner med at han tar 6 uker, men noe mer tror eg ikkje at det blir?

Skrevet

Ja, min mann skal ta sine uker ja. Vet ikke helt når, men han deler dem nok opp litt og tar litt etter hvert. Passer ikke med jobben hans å ta 6 uker i strekk, da han er en del ute og reiser.

Skrevet

jeg må bare spørre her: Er det ikke slik at de må ta disse 6 ukene. 2 uker i forbindelse med fødsel og 4 uker senere? Har jeg misforstått. Hvor mye MÅ de ha? (eller er det ikke noe regel på dette)

Skrevet

Ja, 8 uker i ett strekk. For 2 år siden var det vel bare 4-5 uker som far MÅTTE ta, og det synes han denne gangen er for lite. De 2 ukene rett etter fødsel kommer i tillegg,men da er vi jo sammen. Veldig deilig å være to de 2 første ukene. Det syntes i alle fall jeg sist

Skrevet

Niros: Slik jeg har forstått det, har de 2 uker når babyen blir født. Etter det har de 6 uker betalt permisjon, sålenge de har opparbeidet seg rett til det(samme som oss). De 2 første ukene har de krav på fri fra jobben, men det er ikke alle som har krav på fri med lønn. kommer an på arbeidsavtalene. de 6 ukene med permisjon er det nav som betaler lønnen.

dette må bestemmes før man sender inn søknaden til nav.

Skrevet

min skal ha 2 uker ifm fødsel også skal han ha 5 mnd senere.. :)

Skrevet

Mannen din trenger jo ikke å ta ut de 6 ukene mens du jobber, han kan jo ta dem ut når du er i perm også!

Her skal sambo ta ut 5 dager hver mnd i 6 mnd... ei uke fri hver mnd passer bedre for oss!

Skrevet

Far er ikke NØDT å ta ut noe som helst han, men mor har som regel ikke rett til å ta over disse 6 ukene, som heter "fedrekvoten".

Slik at hvis mor velger 54 uker permisjon, med 80% lønn, så vil hun ikke få alle 54 ukene selv, men "miste" 6 av ukene, som er forbeholdt faren.... skjønner ?

Det er noen tilfeller der mor kan søke om å overta fars 6 uker, dette står det vel mer om på NAV.

(Går utifra at dere oppfyller alle kravene fra NAV, slik at dere begge har rett til permisjonspenger osv...)

Jeg snakket med ei koselig dame på mitt nav kontor på fredag, da det var litt jeg lurte på nå, i forhold til første gang jeg hadde permisjon, og hun kunne blandt annet fortelle at man var ikke nødt til å bestemme seg for nå med en gang når pappa'n skal ta ut sin kvote. Det kan man ta litt underveis. De trenger vel ca 1 mnd behandlingstid på søknader...

Hvis han synes det er skummelt å være hjemme alene med baby'en, så kan dere velge at du er hjemme, uten lønn i de ukene han tar sin permisjon. Det er jo ikke sikkert dere klarer det økonomisk, men hvis dere tenker på det nå, og legger av litt penger hver måned, så er jo det et alternativ.

Min samboer er reisemontør, i alle mulige land, så for han ble det litt dumnt å ta ut 6 uker permisjon neste sommer, + 4 uker ferie, fordi han mister da masse reisegodtgjørelse, overtid osv...

Vi har derfor valgt å dele opp hans 6 uker i 3*2 uker, hvor jeg da er hjemme med han og baby og jentungen vår. Så får vi oss litt tid sammen som familie gjennom året. (Han kommer til å ha kanskje 120-150 reisedøgn i året fremover. Da er det godt med slik tid sammen innimellom....)

Han har ikke utrykt noe ønske om noe mer enn disse 6 ukene, så for oss fungerer det sikkert fint å gjøre det på den måten.

Vi setter av endel av feriepengene i år, slik at vi kan bruke dem i de 3 periodene han skal ha fri i løpet av det neste året.

Han skal også ta ut de 2 ukene han har krav på i forbindelse med fødsel, i hans jobb er denne ulønnet, så da går litt av feriepengene til dette også, samt at han tar 2 uker ferie etter permisjonen. Da får vi 4 uker sammen når babyen er født...

Det blir kos !!!

Mitt noe lange poeng er at han trenger ikke bestemme seg helt enda... dere har god tid, og kan skrive på søknaden til nav, at dere kommer tilbake til tidspunktet for fars permisjon... :-)

Skrevet

Min skal ikke ha de. Han jobber hjemmefra.

Skrevet

Min samboer skal ha to uker rett etter fødsel pluss de seks som han har krav på. I tillegg kommer han til å være hjemme med lillegutt hver 5. uke pluss noen dager innimellom. Jeg planlegger da å jobbe litt. Gradert uttak av permisjon eller tidskonto tror jeg det heter. For han jobber skift og har hver 5.uke fri så han kommer ikke til å "ta" noe av min permisjon, den blir bare forlenget tilsvarende det jeg jobber. Var han som kom med forslaget, noe som gjør at jeg kommer gradvis ut i jobb igjen og han får alenetid med sønnen sin. Noe han syns var viktig med tanke på far/sønn-forholdet. Han er nå god også da=)

Skrevet

bare husk at om han ikke tar de 6 ukan, så mister dere dem.... når dere er samboere.... de 6 ukene går av din permisjonskvote å blir trukket fra dersom han frasier seg dem.... lite tips bare

Skrevet

Min har ikke mulighet til ta ut, eller, han kan sikkert, men det er fryktelig dumt av han å ta de ut iløpet av det skoleåret han er inne i da... Han har eksamener rett etter fødsel, så det kommer ikke på tale, er jeg heldig må jeg dra til føden mens han er i eksamen, herlig å tenke på ;)

Ellers er det skoleåret, altså vårhalvparten av det, omtrent kun "utplassering" med delvis ansvar for egen læring, som vil si at det vil ikke være det smarteste han gjør å plutselig være borte en mnd gitt... Men, han er jo student, så han har jo noe sommerferie iallefall =P Tenker vi klarer oss fint ;)

Skrevet

Min skal ha de 6 ukene og litt til.

Tror mannen din endrer innstilling når ungen er ute og han blir litt mer "dreven" på håndteringa.

Kjipt å gå glipp av de ukene hjemme da, både for dere og for den lille. De kan jo ikke overføres til deg.

Du får si til ham at dere i utgangspunktet er likt kvalifisert og at det ikke er noen som helst grunn til at han ikke skal kunne fikse det!

Fedre har tatt seg bra av mindre unger enn det, med stor suksess!

Tror det der ordner seg, jeg.

Skrevet

Niros, de har krav på to uker (ikke krav på lønn!) etter fødselen og minimum 6 uker pappaperm (de kan få mer!).

Det er ikke noe krav om at de tar dem ut, men dersom de ikke benytter seg av muligheten så mister man de 6 ukene! De kan ikke tas av mor i stedet!

Skrevet

Vi har snakket om at jeg jeg overfører mest mulig ferie i år og tar 6 uker ferie i hans permisjon neste år. Hvis du tar endel av ferien din mens han har permisjon, så kanskje han ikke synes det er like skummelt.

Skrevet

Jeg skal ha 32 uker permisjon og min mann 32 ( i tillegg til de 2 ukene etter fødsel). Jeg er veeeeldig glad for at jeg har en mann som faktisk vil være hjemme med barn! Tror både han og barnet kommer til å få masse igjen for det selv om det blir trist å gå tilbake på jobb med en liten en på 5 mnd!

Skrevet

Meksikanaren skal ha seks veker slik at vi kan reise til Mexico, men han har "valfri" arbeidstid fram til august, så han får vere mykje heime med meg og chiquitin i byrjinga. Kjem til å reise til Mexico etter jul ein gong *aaah*

Skrevet

Mannen min skal ha 6 uker permisjon til neste år.

Skrevet

Han får ikke det.. Jeg har ikke tjent opp mammaperm,så da får ikke han pappaperm. Eller,han får 2ukers velferdsperm når jeg har født siden han er statsansatt,men that's it. Hvis ikke jeg begynner på skole/jobb etter 2uker. Da kan han være hjemme.

Skrevet

Han skal ta de 6 ukene ja - men jeg skal være hjemme også. Aner ikke når han skal ta de...han har perioder det bare ikke passer å være borte fra jobben. Han hadde nok kost seg alene hjemme med babyen, han:o) Hadde delt permisjonen mye mer mellom oss om han hadde hatt en annen jobb...

Skrevet

Hmm.. her var det en del måter å gjøre det på da. Visste ikke at man kunne dele det opp slik. vet han har lyst på fri og være hjemme sammen babyen, men da vil han at jeg skal være hjemme også. Kanskje ta en tur til nav med han og høre litt hva valgmulighetene er. =)

Skrevet

Min skal ha 10 uker:) Det er en god investering tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...