Gå til innhold

Hvilket bilsete burde vi kjøpe som nr 2? 9- 18 kg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner ingen tester jeg. Noen erfaringer og tips? =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil råde deg til å se bort fra tester, de testes ikke på norsk grunnlag, men heller finne et sete som er fra en anerkjent leverandør, sitter godt i DIN bil og som ungen sitter bra i..! Vil anbefale deg å se på Akta Graco Duologic, Akta Graco COsmic Comfort, Brio Zento (opp til 25 kg), Maxi Cosi Mobi (opp til 25 kg), Britax Secura (opp til 25 kg) og HTS Izi Kid/Combi.. Ta med bilen og ungen til butikken og PRØV seter i din bil, med ungen oppi - veldig viktig! Og husk å velge bakovervendt selvsagt, det gjelder helst helt opp til ungen er min. 3 år gammel og går helt fint om du har riktig sete til din bil..!

Skrevet

har du prøvd alle disse setene mammmamia?????

Skrevet

Ikke alle nei :-) Men har jobbet med det, og har en gutt på snart 4 år, så har en del erfaring for det ;-)

Skrevet

Oi, var visst ikke så lett det der! =) Men da skal jeg se på disse. Hadde jo vært kjempe kjekt å hatt et som går til over 18 kg da! =)

Skrevet

På forbrukerportalen.no ligger det ut en helt ny test av bilseter. De har testet seter ut i fra norske forhold dvs en annen type dukke og i høyere fart en de europeiske testene.

Brio zento ( det setet vi har.grrrr) gjorde det elendig i test. Så det vil jeg i hvertfall fraråde. Vi vurderer nå å kjøpe nytt.

Skrevet

Villemor - ikke bytt ut setet ditt! Denne testen er ikke gjort på norske premisser, det er ikke målt nakkebelastningen i kollisjonen, noe som er det absolutt viktigste! Det at Zento skled ut av setet viser at setet er montert feil i testen, og Brio har gått ut med en uttalelse om dette setet, det er ingen fare med setet! :-)

Trygg Trafikk råder også alle til å se bort fra terningkastene i denne testen, og å ta testen med en STOR klype salt nettopp pga testvilkårene som overhodet ikke stemmer for oss i Norge!!

Skrevet

OK. Da har jeg lest hva de skriver på trygg trafikk. Der står det jo at Brio setet beveger seg for mye i kollisjon. Hvordan vet jeg at ikke vårt sete gjør akkurat det om det smeller da?

Er litt stressa for at om noe skjer når sjarmøren sitter i stolen og han blir skadet at jeg skal leve med at kanskje vi kunne ha skiftet. Om du forstår hva jeg mener.

Skrevet

Så lenge setet er montert riktig er det et av de beste setene på markedet, mener jeg..! Det at setet beveger seg i kollisjonen viser jo tydelig at setet ikke er festet godt nok, og dette har også Brio gått ut med en uttalelse om..! Dette setet har vært best i test mange ganger både i Sverige og Danmark tidligere, så sjekk på Brio sine sider for å lese uttalelsen :-)

Skjønner veldig godt hva du mener, men ser liksom ikke helt hvorfor akkurat denne testen skal gjøre at du hiver ut setet, når det i så mange andre tester gjør det knallbra.. :-)

Skrevet

Da har jeg lest uttalelsen fra Brio. Spørsmålet er vel da, dersom jeg kjører innom på en plass der de selger setet. Tror du at de har ekspertise nok til å kunne sjekke om setet vårt er montert riktig??? Vi klæbbet nemlig veldig for å få det til. Du hadde vel jobbet innefor dette? Er det vanlig at folk gjør det?

Skrevet

Hvor i landet bor du da? Jeg synes generelt sett at butikkpersonell er ALT for dårlige på bilsikring..! Ikke vet de hva som er best av fremovervendt/bakovervendt og ikke kan de montere setene..! Men noen kjeder er flinkere, f.eks. Babyshop, mens Barnas Hus f.eks. er helt elendige..! Men du kan også ta en telefon eller sende en mail til NAF og høre om de kan sjekke det, det gjorde vi da storebror var liten (for tre år siden), men vet ikke om de fortsatt har den samme ekspertisen ang dette da..!

Skrevet

Ok. Tusen takk for svar. Kjøpte stolen på Barnas Hus ja, og jeg har jo hørt i ettertid at de kanskje ikke er de flinkeste når det gjelder fag.

Får vel ringe NAF i morgen og høre om de gjør det. Bor utenfor Trondheim, så NAF i byen bør vel kanskje ha peiling. Skal jo ut å kjøre mye i sommer så jeg vil vite at vi har det beste i bilen til da.

Tusen takk for hjelpa i hvertfall ;)

Skrevet

Bor i Trondheim jeg også, og kan ikke si at jeg er veldig imponert over kunnskapene her, særlig på Barnas Hus..! Da butikken åpnet var det en stor kampanjeuke hvor bilstolansvarlig i hele kjeden liksom skulle være og hjelpe til, så jeg var med en venninne og kjøpte sete hos han... Han presterte å fortelle henne at setet bare kunne brukes bakovervendt til 18 kg.. Neida, sier jeg, det kan brukes til 25 kg... Næhæi, sier han og ser skikkelig dumt på meg...sjekker i bruksanvisningen med et sukk og OJSANN, det kunne visst brukes bakovervendt til 25 kg... Men i følge han var det ingen som gjorde det da, for når ungene ble 18 kg var de ALT for store til å sitte bakovervendt uansett. Igjen sier jeg NEIDA, jeg har en gutt på 3,5 år som sitter bakovervendt i dette setet og har godt plass, og da bare himlet han med øynene og sa, ja, hvorfor ber dere om hjelp når du tydeligvis vet alt sammen??????? HERREGUD altså..! Hehe, dagens utblåsning..! ;-)

Men hør med NAF ja :-) Og lykke til!

Skrevet

må bare spørre.. "..ikke testet på norskt grunnlag.." hva betyr det?? man krasjer vel likt i de fleste land vel?? og det er samme bilmerker i europa, så monteringen skal ikke ha så mye å si.. og dersom en test foretatt av proffe i frankrike, og barnet får nakkesleng, og setet tester dårlig, så gjelder vel det her og.. eller er det jeg som er blond?? uansett har jeg lest flere tester på at Besafe sitt som kan snues begge veier er det beste, og at man skal holde seg langt unna brio`s..

Skrevet

Poenget er at i Europa tester de ikke belastningen på nakken i en kollisjon, bare belastningen på brystet!! Det er jo nettopp nakkebelastningen som utgjør den største faren ved å bruke fremovervendt bilsete, og Europa ligger LANGT bak oss i Norden når det gjelder bilsikring..! Hvis du leser testen på forbrukerportalen.no står det til og med at det ikke er målt nakkebelastning, og da blir hele testen verdiløs i mine øyne..!

Brio sitt sete kommer i de fleste tester veldig bra ut, har vunnet mange tester i Sverige og Danmark og er et knallgodt sete..!

Skrevet

ok, det var ikke jeg klar over.. men tror uansett jeg hadde valgt et annet sete som har vist til gode resultater i alle landene! som besafe.. det må jo ha noe å si at det ovenfornevnte setet skårer dårlig på trykk ved bryst.. dersom man kan velge, ville jeg satt sikkerheten først og byttet sete..selv om den har gode tester i sverige..

Skrevet

Besafe har så vidt jeg vet aldri vært testet i noen tester utenom Foreldre&barn sine tester, som tidligere har fått veldig mye hets på måten de er gjennomført... Forresten, det var vel med i en test på forbrukerportalen for noen år siden...

Jeg savner en skikkelig test, utført i Norden, med de mest solgte setene I NORGE, ikke bare i Europa, og ikke bare med to bakovervendte seter og resten fremovervendte, testet på samme grunnlag..! Det blir helt feil å sammenligne, og når brukervennlighet teller såpass mye og ikke nakkebelastning kommer selvsagt de fremovervendte bra ut, fordi de er enklere å montere, men bakovervendte er jo tryggere nettopp fordi de er vanskeligere å montere, sitter bedre og gir mindre belastning på nakken..! Uff, ble utrolig mye skravling dette her, men er veldig engasjert i dette, som dere kanskje skjønner, hehe..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...