skjelfos Skrevet 4. juni 2007 #1 Skrevet 4. juni 2007 hei.. jeg er en pappa til en gutt på snart 1 år som ikke klarer å bli enig med min eks om fordeling av vår sønn... hva blir avgjørelsen om vi må til rettsak på dette? er så redd jeg for å miste kontakt med gutten min.. noen med erfaring fra slikt her inne??
Theo&Mamma&Is Skrevet 4. juni 2007 #2 Skrevet 4. juni 2007 Hei. Synes det er så koselig med engasjerte fedre! Du har rett på samvær med gutten din, spørsmålet blir hvor mye du kan få. Det vanlige er annhver helg pluss en dag. I og med at han er så liten vil du nok ikke få noe mere. En bekjent var akkurat i retten med sin eks, og barnefaren fikk overnevnte samvær. Min erfaring er at det er alltid best å la ting roe seg litt før man møtes i evt. rettsak. Hvis bruddet er ganske nytt kan det være mange andre følelser enn barnets beste som kommer frem...Lykke til!
prinsesse vilikke Skrevet 4. juni 2007 #3 Skrevet 4. juni 2007 For det første vil jeg råde dere til IKKE å ga så langt som til rettsak - det blir ikke bra for noen av dere !! Kontakt et familievernkontor og få hjelp fra de til å sette opp en avtale. Klarer dere ikke å bli enige der, må dere gå til mekling.8også på familievernkontoret) Alle avtaler bør være skriftlige og skal inneholde hvor mye du skal se barnet i uka - ferier, høytider, hvor barnet skal "avvleveres" Nå vet ikke jeg hvor mye du har sønnen din - men når han er så liten vil jeg tro at de vil anbefale "vanlig " samvær som utvides etterhvert som gutten blir større Hvis det er 50/50 du ønsker så anbefaler veldig få terapeuter det før barna er 3 år - og i en evnt rettsak blir det aldri dømt 50/50. Fodi dte menes at når konflikten er så stor at man ender opp i rettsak vil man ikke klare å samarbeide så mye som det kreves med helt delt foreldrerett.... men - jeg sier detigjen - det gagner ikke noen å dra dette til rettsak - og husk at du skal tenke på sønnen din sitt behov - ikke ditt - og mammaen skal ikke tenke sine behov - noe foreldre ofte gjør i sånne konflikter.... Tro meg - jeg har vært igjennomk dette og det er SÅ mye jeg skulle ha gjort anderledes lykke til
skjelfos Skrevet 4. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 4. juni 2007 takk så lenge.. kan retten dømme 40/60??
Mulan - Og to søte trollunger! Skrevet 4. juni 2007 #5 Skrevet 4. juni 2007 har ikke tall på hvor mange innlegg du har hatt er inne.. skjønner jo du er fortvilet, men du får jo de samme svarene hver gang? det er uansett veldig vanskelig for oss å si, uansett om noen har opplevd det samme, hver historie er ulik..... og det er TVILSOMT at retten dømmer 50/50 og også 60/40 vil jeg tro når barnet er så lite (dvs under 3) og du og moren er uenige, og hun er egnet som omsorgsperson... Men lykke til!!! )
skjelfos Skrevet 4. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 4. juni 2007 ja sorry men er så utrolig bekymret skjønner du...
prinsesse vilikke Skrevet 4. juni 2007 #7 Skrevet 4. juni 2007 nei - retten dømmer ikke 50/50 dere blir alle tapere i denne saken hvis dere lar det gå til rettsak - og ja- retten kan dømme 40/60 - men du kan også ende opp med å miste omsorgen for barnet. ALT kan skje i en rettsal - og der går de GRUNDIG til verks Skjønner jo nå at du har spurt om dette før på dette forumet - hva gjør dere nå - du og x'en? ser du ikke barnet ditt i dt hele tatt?
skjelfos Skrevet 4. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 4. juni 2007 joda ser han hvertfall annenhver dag... er så redd for å miste kontakt med han.. hun er sta som ett esel og mener hun må ha gutten min til han er 3 år... latterlig syns nå jeg.. eller????
Mulan - Og to søte trollunger! Skrevet 4. juni 2007 #9 Skrevet 4. juni 2007 Hvis du ser han annenhver dag hvertfall, så synes jeg det er bra jeg! Er mer enn hva andre fedre gjør. Hvorfor skulle du miste kontakten m han? Jeg tror barn har best av ETT hjem hvor de bor fast, og helt uaktuelt m annenhver uke når de er så små, stakkars... de må jo bli helt forvirret. Dere blir nok ikke enige virker det som... dere får prøve å bli enig om fast samvær da, så ofte som mulig er jo best. Men tror likevel barna har det best i ett hjem...
EnJente_m_EnJente Skrevet 4. juni 2007 #10 Skrevet 4. juni 2007 kommer jo an på hva hun mener med å ha han ! Jeg er alenemor, og de fraråder 50/50 nå som hun er så liten (9mnd). Etterhvert vil du vel kunne få annenhver helg og en dag i uken. Hva ønsker du deg da ? 50/50 ? Passer det ift hvor dere bor ? Barnehage osv. ? Kanskje hun skal gå hjemme med barnet ? Du må nok fortelle litt mer rundt saken.
EnJente_m_EnJente Skrevet 4. juni 2007 #11 Skrevet 4. juni 2007 Enig med mulan, tror også de har det best med ett fast hjem. Egentlig hele veien. Har med rutiner og trygghet å gjøre. MEN så klart far skal ha samvær, her har vi det slik at far ser barnet ca 2 dager i uken, sjeldent mindre.
skjelfos Skrevet 4. juni 2007 Forfatter #12 Skrevet 4. juni 2007 vi bor ikke langt unna.. barnehagen er rett ved oss begge...begynner i barnehage 15 august lillemann:-) hun begynner i jobb 1 august.. jeg ønsker meg 50/50 eller 40/60... vil jo ikke miste kontakt... det er jo viktig både for meg og sønnen min syns jeg....
EnJente_m_EnJente Skrevet 4. juni 2007 #13 Skrevet 4. juni 2007 i verste fall tror jeg du får annenhver helg og en dag i uken, da mister du ikke kontakten ! Det skal holde for at han helt fint klarer å koble deg som far + mer. Føler du det er for ille ? Med en slik ordning ?
skjelfos Skrevet 4. juni 2007 Forfatter #14 Skrevet 4. juni 2007 ja for lite syns jeg.. er det såkalt 20/80 det elller?? kunne tenkt meg 40/60 iallefall... jeg har ett hjem iallefall. hun bor jo hos min eks-svigermor.. mamma hennes...uholdbart syns nå jeg..
EnJente_m_EnJente Skrevet 4. juni 2007 #15 Skrevet 4. juni 2007 Hos meg er det motsatt, far bor hjemme hos sine foreldre og jeg for meg selv. Han har da like mye rett på å se barnet sitt. Hvorfor er det uholdbart ? Om barnet har et trygt hjem der er ikke det uholdbart ?! 40/60 får du ikke tror jeg, dersom mor ikke går med på det. Frem til barnet er 3 år tror jeg det kan bli vanskelig. Har du ikke sjekket med noen ? Spurt deg om ? Meklingskontorer ol. ?
skjelfos Skrevet 4. juni 2007 Forfatter #16 Skrevet 4. juni 2007 har vært hos advokat om saken, så det er iallefall igang. Hun bor hos sin mor, og der er ikke jeg ønsket.. totalt uten grunn faktisk.. utrolig vanskelig svigermor(eks:-)
EnJente_m_EnJente Skrevet 4. juni 2007 #17 Skrevet 4. juni 2007 Jamen da går det jo på DEG og dine behov, altså om du ikke går overens med hennes mor. Det som er spm. for retten har ingenting med ditt forhold overfor mor eller svigermor å gjøre, men om BARNET har det bra i hjemmet det lever. Barnet kommer før foreldrenes komfort. Ville nok ikke nevnt den saken i retten...!
skjelfos Skrevet 4. juni 2007 Forfatter #18 Skrevet 4. juni 2007 det er ikke JEG som nekter å se henne men min eks-svigermor... men men vi får la kyndige mennesker ordne denne saken tenker jeg...
EnJente_m_EnJente Skrevet 4. juni 2007 #19 Skrevet 4. juni 2007 herregud så frekk du blir, du kommer inn her for råd, og da får du jo svar på det du spør om. Du sa ingenting om at svigermor nekter deg å se barnet, du sa bare at det var uholdbart at barnet bodde i hjemmet til barnets mor foreldre. Ja jeg håper også kyndige ordner opp.....ser ut til at det trengs !
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. juni 2007 #20 Skrevet 4. juni 2007 jeg forstår at du er fortvilet. jeg forstår at dette gjør inderlig vondt. men 50/50 for et så lite barn er ikke noe bra. tror jeg har sakt det til deg en gang før også her er barneombudets ambefalinger: http://www.aleneforeldreforeningen.no/index.php?mod=one&id=13733 det er en grunn for de. krangler du og mammaen mye? snakker dere mye om samværsordning?
skjelfos Skrevet 4. juni 2007 Forfatter #21 Skrevet 4. juni 2007 hehe sorry.. er faktisk ingen grunn til at hun ikke vil at jeg skal komme på besøk dit..seriøst.. og da er det rimelig fortvilende hvis du skjønner... men men det går seg til..
Salat Skrevet 4. juni 2007 #22 Skrevet 4. juni 2007 Annenhver helg og en dag i uken blir vel 10 sameværsdager i mnd, og er en god ordning for små barn. Det er da litt over 30% samvær for den foreldren som ikke har hovedomsorgen. Synes du det er lite? Her må man tenke på barnets beste.
Salat Skrevet 4. juni 2007 #23 Skrevet 4. juni 2007 Jeg har selv vokst opp med denne ordningen forresten, og er veldig glad jeg hadde et hjem og et besøkshjem å forholde meg til. Og jeg har absolutt ikke mistet kontakt med far.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. juni 2007 #24 Skrevet 4. juni 2007 om du går inn på Aleneforengingens sitt formun så er det en del pappaer der som liker og snakke pappaen sin sak. der får du kansje litt mer støtte. foreningen 2foreldre er også veldig opptatt av pappaer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå