Gå til innhold

Ang barn og sol....Trenger mange synspunkt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på småtroll at folk er bekymret om barna leker ute et par timer med solfaktor 40!

Og da er det ikke snakk om små babyer....

Lillegutt er 18 mnd og leker ute hele dagene!(Prøver å begrense tiden ute mellom 12-15.Han blir sur og sint og tverr når han ikke får være ute,og han HATER å bli smurt.Smører han ordentlig før vi går ut,og prøver å klæsje på litt utsatte steder som ansikt og ører mens vi er ute...DA bruker jeg babyline sin solfaktor som ikke går høyere enn faktor 22....Jeg tenker litt sånn at så lenge han ikke blir brent så er det ok.Er reddere for skumle unaturlige stoffer i kremen enn om gutten får sol på seg.Kroppen trenger sol og nordmenn har generellt altfor lite vitamin d....

Han blir skikkelig brun,men aldri brent...

Er dette uansvarlig av meg?Prøver å ha han i skyggen,men en mobil og aktiv gutt er ikke lett å begrense når man har stor plen eller er på stranden....

Hvor nøye er dere med eksponering for sol???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får nok D vitaminer etter 15 minutter sol på hender og i fjeset. Martin bruker faktor 25 når han er ute. Kan ikke holde han i skyggen for han er mobil og krabber der han vil. Inne er han heller ikke for da er han som gutten din, sur og grinete. Men han sover fra 13-15 så får jo litt pause da. Jeg er mer bekymret for hudkreft (som 1000 stk får hvert år i Norge) enn kjemikaliene i solkremen som brukes periodisk.

Skrevet

Her er snuppa ute i sola så lenge hun vil. Solfaktor 25 er nok, og hun smøres flere ganer. babyer skal ikke utsettes for sol, men barn kan da ikke leke i skyggen hele sommeren..

Skrevet

Smører med faktor 25 flere ganger pr dag (Babyline) og forsøker å være mest i skyggen. Har solhatt. Men er hun er jo litt i sola også. Er ikke til å unngå det.. Hun er 13 mnd.

Skrevet

Uff,føler meg teit nå...Lillegutt er ute kjempemasse,og smøres som sagt kun med faktor 22...Og da han hater og smøres blir det hyling og skriking og mesteparten blir gnidd av igjen med en gang:-(Men hva skal jeg gjøre?Være inne hele dagen?

Skrevet

Så på kremen nå,den er faktisk faktor 25 da....He he

Skrevet

Snuppa mi er 13 mnd, å jeg har solfaktor 40 på henne. Hun er masse i sola, klarer ikke sitte eller ligge iro i mer enn et par sekunder, å da er det i fullt tempo rundt på plenen her.

Her er å ikke ha en solbrent unge viktigste prioritering. Ser hun ut som en albino når sommeren er over så får hun bare gjøre det.

Skrevet

Snupps på 14 mnd elsker å være ute så noen dager er vi ute så og si hele dagen. Da leker hun mest i solen selvom vi har leker i skyggen også. Har også babyline sin solkrem og snuppa blir ikke brent :) har fått veldig fin farge i dag faktisk. Kan da ikke nekte ungene å leke i solen heller.

Skrevet

Jeg smører snuppa på 3 år hver morgen med P20, å da holder den hele dagen. Har solfaktor 20 med uva og uvb beskyttelse. Kjempebra solkrem, til nå har aldri snuppa blitt solbrent enten vi har hvert hjemme eller en hel dag på stranda i syden.

Vi koser oss ute i sola om sommern, umulig å holde en 3 åring i skyggen.

Skrevet

omdt er solfaktor 22 el 40 har forøvrig ikke så mye å si :) Så lenge det er over faktor 15 beskytter kremen mer enn bra nok.

Skrevet

Se på www.p20.dk om du/dere vil lese om solkremen. Greit å kun smøre en gang pr dag når det gjelder små barn, for smøring er ikke det morsomste snuppa vet.

Skrevet

Vi har kjøpt en solkrem idag,på sunkost. Den skal visst være veldig bra for barn,er faktor 30,den heter lavera. Står på at den er for barn. Jeg kjøpte heller den en babyline sin fordi de ikke hadde så høy faktor.

Skrevet

Må bare støtte bente 69. Dette er en helt rå solkrem!!!! Andre kremer kan ikke kalles solkrem i sammenlikning. Spes til de som har første ordentlige sommer ute i sola anbefaler jeg den på det sterkeste. Har selv bestilt den fra hjemmesiden der. Finner norsk leverandør og bestillingsskjema der. Brukte den i syden når gutten var 1,5 år og fantes ikke rød i hele tatt etter alle dagene på stranda, men var brun og fin.

Skrevet

Lillemann her er 2,5 år.

Rundt 12 spiser han lunsj og etter det sover han litt.. så han er ikke ute i den verste solsteken.

Smører han med faktor 22? tror jeg det er.. er sannelig ikke sikker..

Bruker babyline og dr hauscha.

Har på han t-skjorte og shorts helst.. tøyet beskytter jo litt de mest utsatte områdene som skuldre og rygg. Også bruker han solhatt eller caps.

(Også begynner han og syntes det er litt kult med solbriller, så det hender det han har på).

Men er vi på stranden er han jo uten t-skjorte gjerne, men da smører vi litt oftere, er jo fort gjort.

Men ser ikke poenget med å smøre han inn med masse skumle kjemiske stoffer for å være 2 timer ute.. Tror det er verre for huden med alle kjemikaliene enn det det er med sola.

Derfor vi bruker de solkremene som nevnt ovenfor.

Skrevet

Både storebror og lillegutt er nokså nøttebrune etter et par dager i sola. Eldstemann smøres nesten aldri. Har aldri vært brent, til og med ikke i australia (ble smurt med faktor 20, mens vi andre brukte solblock)

Lillegutt leker ute hele dagen i sola, smøres med faktor 20 og har klær som dekker overkropp samt solhatt.

Har en venninne som er hudpleier og hun anbefaler ikke å bruke solfaktor over 25 på barn pga farlige kjemikalier i disse solkremene. Bedre å smøre hyppig og ha på solbeskyttende klær

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...