Gå til innhold

Om å ta hensyn til gravide...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 32. uke. Det er liksom opplest og vedtatt at i Norge så er det ingen som tar hensyn til gravide på bussen etc........og etter å ha bodd mange år i utlandet har jeg selv også generelt den oppfatningen. Men de siste dagene har jeg hatt hele 2 hyggelige opplevelser,- en ung dame på t-banen tilbød meg setet sitt (hun var ikke norsk da), og i dag på aerobic, tilbød en dame meg å bytte plass med henne, slik at jeg kunne stå ved viften!! Slikt er veldig hyggelig,- selv om her vrimler av gravide i Norge!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes bra ut. Synes at det er vanlig folkeskikk at folk skal ta hensyn til gravide, men har merket meg at slik er det ikke.

Var på butikk og skulle kjøpe jord for noen uker siden og da sa mannen bak kassa kanskje jeg skal hjelpe deg. Ble stående og gape litt før jeg sa ja, gjerne. Men desverre så er vel det den eneste gangen noen har gjort noe slikt på egen oppfordring.

Som regel virker det som ingne enser meg når jeg kommer pesende med flere poser.

Har nå kommet til uke 39 og begynner å kjenne at å gå på butikk å handle til helga alene orker jeg ikke.

Skrevet

Ja ikke sant...vi er et litt for vanlig syn kanskje!;-) Eller kanskje dette er prisen for at vi norske kvinner har insistert på å være så "frie og selvstendige" opp gjennom årene? Kjenner jeg blir irritert når norske menn ikke har snøøøøring, de presser seg på overalt, sjelden at de viser noen gentelmanntakter som helst. Veldig turn-off!;-)

Skrevet

Har opplevd mange ganger dette svangerskapet at butikkpersonalet tilbyr seg å bære varer ut i bilen for meg, ikke på matbutikker nei, men jysk, europris, malebutikker, og slike steder, selv betjeningen på lekebutikken lurte på om jeg kanskje trengte hjelp med varene mine. Ellers forventer jeg ikke at fremmede skal tilby meg hjelp med matvarer, folk er redde for å virke påtrengende tror jeg. Setter enormt stor pris på at folk som jobber i butikk er så oppmerksomme, synes ikke jeg blir tilbudt hjelp så ofte som "ikke gravid" nei :)

Når det kommer til dette med å tilby meg stoler ol. er jeg veldig glad for at folk ikke gjør det - jeg har dessverre 100 ganger vanskeligere for å sette og reise meg i forhold til det å bare bli stående i 5 minutter ;)

Skrevet

Må bare si i forsvar til oss som jobber i butikkbransjen, at det er ikke uten grunn at du vanlig vis må klare deg selv, uansett hvilken " tilstand " du er i. Det er sinnsykt mange hver dag som skulle hatt hjelp til og bære "et par" sekker med et eller annet, og skulle vi hjulpet alle de, hadde vi vært sykemeldte hele gjengen, fordi slik løfting er tungt.

Jeg mener at hvis du ikke tror du klarer og bære det selv, må du faktisk ta med deg noen som kan hjelpe deg.......

Skrevet

Skal på fest til helgen, og hun som skal ha den planlegger noe miming og annen "utdriting":) Men som hun sa, jeg hadde ikke villet det selv da jeg var gravid, så du får slippe om du ikke gjerne vil da! Hjelpe meg så letta jeg ble;)

Ellers er det ikke allverdens av hjelp å få, men jeg forventer det ikke heller egentlig. Buss tar jeg aldri, og ellers har jeg jo sambo som pakkesel når jeg ikke greier det selv:)

Skrevet

Var og handla mat i dag og ble stående i en kø blandt to køer som sto litt på skrå fra hverandre. Da kom det en fyr i 50-årene som måtte stå litt halvveis på siden min å vente på tur, og han dytta vogna si litt i magen /siden min !! Gjett om jeg ble pisssssed ! Etter første gangen bare snudde jeg meg og SÅ på ham, for å liksom se hva han drev på med, og så dytta jeg litt tilbake på vogna hans. Men det hintet tok han ikke ! Så da han faktisk klarte å dytte gang nr. 2 ( !!! ), snudde jeg meg med et morderisk blikk og sa høyt "Du dytter magen min med vogna di, kan du slutte med det ?!?" De nærmeste i de to køene hørte det og stirra på`n, gjett om han ble flau og stressa ! FAEN, så sinna jeg ble inni meg, altså, IDIOTEN !!! Hvordan klare en å unngå å kjenne at vogna butter i mot noe ???!!!! Og hvordan klarer en å unngå å SE at det er en gravid mage ?!!? Faens tulling !!!!

Skrevet

Vi var også i butikken i dag, samboeren min og meg.. Jeg er i uke 30+6 og var stor og varm og rød i toppen når vi kom til kassen. samboeren min skulle hente grillkull når det var vår tur, og vi ble ventende kanskje et halvt minutt på han.. bak oss stod en 50 år gammel mann med noen få varer, og jeg sa han kunne gå først.. men da bare smilte han og sa at det såg ut som jeg trengte det mer og at det var vi som var her først.. kassadamen slo inn varene våre og vi kom oss ut og i bilen.. det finnes gentlemen ennå:-)

Skrevet

Jeg hadde vel min første opplevelse av "ekstrabehandling" i dag...

Var innom Clah Olshon, for å kjøpe myggnetting til vindu på soverom, og skulle også ha en pakke dobbeltsisid tape.

Jeg pratet med en mannlig ansatt ang. denne myggnettingen, og han sa, da vi kom inn på dobbeltsiig tape, at "Bare stå her i kassa du, så skal jeg hente, så slipper du å springe rundt her i din tilstand"

Han sa det på en veldig koselig måte, og med et smil, og det synes jeg var koselig. Takket veldig da han kom med tap'en... Det var faktisk deilig å slippe å leite i butikken... :-)

Jeg forventer ikke noe særlig ekstrabehandling nå når jeg er gravid, trenger jeg hjelp spør jeg, men har alltid hatt med samboer hvis jeg skal handle noe som er tungt, slik at jeg ikke får det med.

Hvis jeg hadde måttet handlet noe tungt og han ikke kunne være med hadde jeg spurt på forhånd om de kan hjelpe med å bære ut i bilen, hvis jeg kjøper et produkt... man kommer langt med et smil når man spør om hjelp... :-)

Det eneste jeg synes er litt dumt er når folk går "rett på" selv om de ser at det kommer en gravid dame mot dem... det er ikke noe særlig å bli dyttet i magen/siden når man er gravid, og det synes jeg det er mange som ikke tar hensyn til... de tenker sikkert ikke på det.. men jeg føler at jeg trenger litt mer albuerom rundt meg når jeg er gravid, nettopp fordi jeg vet at det gjør vondt hvis jeg blir dultet til i magen...

Er ikke alltid lett for ei gravid dame å svinge unna folk, jeg synes hvertfall det er mye lettere å svinge unna andre når jeg selv ikke er gravid....

Nå tenker jeg på tilfeller der det kanskje er litt trangt fra før/mye folk osv... Da kunne gjerne folk tatt litt mer hensyn...

Skrevet

Nettopp kommet på jobb etter en strabasiøs t-banetur. Ryggen verker i dag, er snart 32 uker på vei. Men ingen reiser seg for ei gravid dame på t-banen i Oslo er min erfaring. Verken unge, gamle, menn eller damer. Hvis man har bekkenløsning kan man vel ikke basere seg på offentlig transport i rushtiden? På bussen er det reserverte plasser for gamle og folk med nedsatt funksjonsevne (og der er iallfall jeg nå) - hvorfor ikke på t-banen? Mulig jeg må spørre Oslo sporveier.

Det var et hjertesukk. Godt å få det ut.

Skrevet

Jeg er faktisk positivt overrasket jeg over hvor hjelpsomme folk har vært,spesielt på t-banen. Er 36 + 3 idag og den siste måneden har jeg nesten ikke måtte stått til jobb en eneste dag...! Føler meg nesten litt dum siden formen min er så bra og jeg ikke synes det er ubehagelig å stå..! De flinkeste er jenter mellom 20-40 og innvandrermenn synes jeg...! Norske menn mellom 20-50 er de verste...!

Skrevet

Det er noen som tar hensyn automatisk,altså de sier ingenting,men man ser at de lar meg gå før i køen eller de unngår å sette seg der det er best plass sånn at jeg får sitte og sånt. Men det er maaaaaange som ikke tar hensyn.

Tror det har mye med at vi(altså mennesker)tenker mye på oss selv generelt. Vi har lett for å ikke se de rundt oss og det tror jeg er fordi det er sånn verden har blitt... Jeg skulle ønske at vi hadde tatt med oss folkeskikken og høfligheten. At folk reiste seg for de eldre/gravide/andre trengende. At mannfolka åpna dørene for oss kvinner. Osv..

Skrevet

I går var det ei ung jente som tilbød meg plassen sin på bussen!

Kanskje det ikke er tvil om magen lenger nå som den ikke er gjemt bak en jakke!

Glupe meg ble jo så perpleks av det hele at jeg takket pent nei og sa at det går bra. Men takk for tilbudet. (jeg skulle jo bare noen få holdeplasser)

Når jeg tenkte meg om i ettertid burde jeg jo sagt ja, slik at alle rundt så at det er greit å sitte når en er stor... Får gjøre det hvis det blir en neste gang.

Skrevet

Har tenkt litt på det der i det siste, etter en busstur for ikke så lenge siden... selv mener jeg at gravide og eldre (evt. andre funksjonsbegrensede) bør få sitte. Jeg fikk en vindusplass, en mann i 40-årene satte seg ved siden av meg, og noen fjortiser satt over midtgangen. En eldre mann kom inn,og endte med å stå og klamre seg fast i ei stang, og bak meg hørte jeg et eldre ektepar hvor mannen fikk sitte, og kona måtte stå og holde rullatoren hans og varene sine, og fikk ikke gått og betalt for seg. Først tenkte jeg at han mannen ved siden av meg, eller ungdommene over midtgangen kom til å reise seg. Når det ikke skjedde syntes jeg det var så forkastelig, at jeg selv reiste meg for å gi plass, og så gå og holde rullatoren og varene til dama så hun fikk gått og betalt... maken til dårlig oppførsel, og snakk om å "late som vi ikke ser"!!! Grrr...og når man er 36 uker på vei, så er det ikke så veldig herlig å stå på en bybuss som bråbremser!

Skrevet

Til ingrid- 22.6:07-gutt: Du kan ihverfall sove med god samvittighet om natta:-) Ganske utrolig at de ikke reagerte selv når en gravid dame reiser seg for å hjelpe! Kan ikke fatte at det er mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...