embarazada84 Skrevet 4. juni 2007 #1 Skrevet 4. juni 2007 hvorfor skal vi egentlig ikke bære mer enn 10 kg og hva kan skje hvis vi gjør det? har møttet bære supertung koffert litt og er kjempebekymra...
Line_78 Skrevet 4. juni 2007 #2 Skrevet 4. juni 2007 Når man har barn fra før har man egentlig ikke noe særlig valg, løfter og bærer på ca 12 kilo MANGE ganger om dagen, uten at jeg har merket noe problemer av det :-) Legen har ikke sagt noe på det, og under forrige svangerskap sa hun også at det var helt greit å fortsette med styrketrening så lenge jeg lyttet til kroppen og droppet enkelte øvelser som la press på bekkenbunnen. Hvor har du hørt at vi ikke skal bære mer enn 10 kg? Jeg ville trodd det var mer et individuelt råd som gjaldt noen få enn noe som gjaldt generelt for alle gravide?
velsignet med to Skrevet 4. juni 2007 #3 Skrevet 4. juni 2007 Det er vel heller at du ikke skal løfte mer enn hve kroppen din tåler, dvs. ikke så mye at det blir skikkelig ubehagelig for deg.
Lille Trille 2015 Skrevet 4. juni 2007 #4 Skrevet 4. juni 2007 Tror ikke du trenger å bekymre deg. Jeg har løftet mye tungt gjennom hele svangerskapet. Er nå i uke 27. Jeg spurte lege + jordmor om dette da jeg var i ca uke 12-13, og begge sa til meg at jeg kunne fortsette å leve som normalt. Kroppen ville selv gi beskjed når jeg trengte å begrense meg:) Jeg er vant til å løfte mye tunge ting og være veldig aktiv, og jeg har fortsatt med dette men jeg kjenner selv mine begrensninger. Så lytt til kroppen, så går det nok greitt:)
Ioren Skrevet 5. juni 2007 #5 Skrevet 5. juni 2007 Tror heller ikke du trenger å bekymre deg.. Min oldemor henta vann fra brønn hu, 2 bøtter i gangen, hver dag gjennom 4 svangeskap hverken morfar eller søsknene hans har hatt vondt av det =) Men selvfølgelig, ikke bær mer enn du føler er behagelig =)
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #6 Skrevet 5. juni 2007 har også hørt man kan "fortsette som før", men jeg pleier ikke bære tungt, men gjør det i blant. F.eks flytte tunge krukker og sekker med jord om våren, ikke vet jeg om det går inn under "slik jeg pleier". Men, jeg lurer også på hvorfor man ikke skal ta altfor mye i. Er det barnet eller bekkenet mitt det går ut over eventuelt? Ryggen?
Minimio Skrevet 5. juni 2007 #7 Skrevet 5. juni 2007 Jeg har en liten gutt på 13,5 kilo hjemme som jeg bærer mye på. Jordmor sa at man kunne forsøke å begrense å bære på hoftene, og heller bære på ryggen eller på skuldrene. Tror det mest av alt er belastende for bekkenet om man bærer vekten skjevt.
Fløffy Skrevet 5. juni 2007 #8 Skrevet 5. juni 2007 Fortsette som før er cluet. Jeg spurte legen i første svangerskap om det å bære tungt og fikk beskjed om at det kunne jeg gjøre så mye jeg orket. Endte opp med bekkenløsning og sykemelding 50% i 4 mnd. Nå bærer jeg 12 kg barn hver dag, og det er ikke noe problem (prøver å begrense det, da). Men ikke flytt møblene fra 2 hus som jeg gjorde i første svangerskap!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå