Gå til innhold

Barn og språk, når bli bekymret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legegr inn dette for ei som vil være anonym.

Jeg passer en jente som blir 2år om 2mnd. Har selv en datter som er 2år.

Språket har aldri vært noe godt på henne. Hun har liksom alltid vært litt treg på det punktet inntill de siste 2mnd kanskje. Da har språket kommet litt etter litt.

MEN hun har alltid forstått det du sier. Altså sier du gå og rydd opp lekene så skjønner hun hva det betyr. Skal vi lage middag, skal du legge deg, bade pusse tenner osv osv. Altså hun skjønner hva ting betyr selv om hun ikke kan si det. Og det har hun jo gjort hvertfall siden hun var i overkant av året.

MEN hun jeg passer skjønner ingenting. Altså sier du til hun skal du ha mat. Ser hun bare dumt på deg. Nå kommer mamma, ikke d skjønner hun. Altså når du prater med hun skjønner hun ingenitng av det. Du må vise hun maten for at hun skal reagere, du må vise hun mamma for at han skal reagere.

Er dette normalt??? Jeg syns jo ikke det, for jeg syns jo min datter har vært treig. Men er det noen som syns dette skurrer litt også??? Får jo så vondt av hun for hun står jo bare der.

Hvis noen kan legge denne ut på skravle hadde det vært fint....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minsten min er like gammel som datteren din, og hun sier sikkert like lite, men hun forstår så og si ALT... På helsestasjonen sa de til meg at det viktigste er ikke at de snakker, men at de forstår... Så syntes det høres litt rart ut ja...

Skrevet

Det første som slo meg var at banet hører dårlig..?

Min gutt er 2,5 år og snakker mer eller mindre flytende, men det er jo forskjeller. Dette hørtes uansett ekstremt ut!

Skrevet

Dårlig hørsel kanskje? Snuppa mi på 24 mnd skjønner stort sett alt jeg sier til henen føler jeg, går å henter bleie, finner skone og jakken sin, rydder opp o.l.

Skrevet

Jeg hadde vært bekymret, hadde det vært mitt barn..

Jeg tenkte også at hun kanskje har dårlig hørsel?

Ville ha tatt kontakt med helsestasjonen og bedt om undersøkelse/utreding så fort som mulig.

Skrevet

Tenkte også med en gang at det kan være dårlig hørsel. Jenta vår hadde det før vi fikk dren. Forsto det meste, men snakket veldig dårlig. Men hun og vi kommuniserte mye med noe som heter tegn til tale. En form for tegnspråk de bruker i barnehagen. Enkle tegn som barna lærer fort og ihvertfall hvis de føler seg forstått. Sånn var det ihvertfall her.

Skrevet

Kanskje hun hører dårlig?

Kanskje du burde nevne for foreldrene at du har lagt merke til at hun ikke alltid reagerer og at det kanskje kunne være lurt å sjekke hørselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...