Gå til innhold

Noen som vet dette??:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags utdanning må man ha for å bli barnepleier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, tror man må være sykepleier/vernepleier for å videreutdanne seg til barnepleier.

Skrevet

Nei, barnepleierne har ikke sykepleieutdanning i bunn.

De har hjelpepleierutdanning + barnepleierutd.

Skrevet

Jeg også hadde lyst å bli barnepeier, men jeg drev masse resurch (eller hvordan det nå skrives...), og det ble sagt så mange motstridendes ting at jeg til slutt ga opp..! Noen sa det ikke fantes den utdanninga lengre, noen sa den fantes, noen sa den fantes, men man fikk ikke offentlig godkjenning etterpå, mm... Det eneste jeg vet er at en trenger hjelpepleien i bunn...Si ifra hvis du finner ut av det. :) Lykke til!

Skrevet

Fant følgende svar i en artikkel / nettspørsmål på dinside (dagbladet)

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/03/23/394182.html

Barselavdeling og utdanning

Hei!

Jeg har en stor drøm om å arbeide på barselavdeling/fødeavd. Må jeg ta sykepleierutdanning da (jordmor/lege er ikke aktuelt)? Er det noe som fortsatt heter barnepleier (og hvilken utdanning må man ha da?).

Håper på svar..! :)

Innsendt av: Zora

Hei Zora,

Dersom du ønsker å jobbe på barselavdeling, er en mulighet å ha grunnutdanning i sykepleie og deretter videreutdanning i barnesykepleie.

En annen mulighet er å utdanne deg til barnepleier.

Anne og Jan Morten

Men den er fra 2004, så hvorvidt barnepleier finnes lengre vites jo ikke. Men som du ser kan du bli barnesykepleier og det kvalifiserer visst til de samme jobbene.

Lykke til!

Skrevet

http://www.muligheter.no/index.cfm?id=119450 står følgende

Barnepleier

Som barnepleier er man som regel ansatt ved barnehager, barneparker, fritidsordninger, sykehus og sykehjem. Ved barnehager og barneparker planlegger, gjennomfører og evaluerer man pedagogiske aktiviteter og opplegg for barn. Jobber man i sykehus og sykehjem vil arbeidsoppgavene også innebære sykepleie rettet mot yngre pasientgrupper. Forebygging, behandling og rehabilitering vil være del av dette arbeidet. Man kan videreutdanne seg til barnepleier etter å ha tatt hjelpepleierutdanningen.

Skrevet

En liten snarvei som funker overalt i helsevesenet:

Begynn på hjelpepleier-utdanning, og ring til barselavd. for å spørre om de har behov for ekstravakter. Kan jo også prøve uten å gå på noen utdanning, min erfaring er at de trenger folk overalt og at det egentlig er veldig lite utdanning som kreves. Når du så har tatt noen vakter åpner gjerne veiene seg etterhvert, og du skjønner selv hva du vil gjøre videre. Lykke til.

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei holder på med den utdannelsen nå ferdig jan 08

Den heter barsel og barnepleie.

Er en vidreutdannelse etter hjelpepleien... Finnes i sandefjord (der går jeg) Og i drammen tror jeg!!

:)

Klem

Skrevet

før fantes det en egen utdanning som het barnepleie.

men den eksisterer ikkje lenger.

så no må en bli sykepleier først og så videreutdanne seg til barnesykepleier.

Skrevet

De færreste sykehus ansetter barnepleiere nå lengre. De vil heller ha sykepleiere med videreutdanning (jordmødre, barselsykepleiere). De barselpleierne som er det kan jo ikke sies opp, men får sikkert jobbe ut arbeidstiden sin (uten at jeg vet det for sikkert).

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei!

Jeg holder på å utdanne meg til barnepleier nå og det er ike sant at du må være sykepleier for å jobbe på føde/barsel eller barneavd.

Du må være hjelpepleier eller ha lignende erfaring... i minst 2 år så viderutdanner du deg til å bli barnepleier (barsel og barnepleier som det heter nå)

Utdanningen tar 1 !/2 år med 1 dag i uka på skolen + 15 ukers praksis og avsluttende eksamen.(i allefall der jeg har gått (sandefjord) ,skal ut i praksis nå til høsten å er ferdig i jan 08.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...