Gå til innhold

BRUK AV SOLKREM TIL SMÅ BARN. OBS! OBS!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få komme med et lite hjertesukk... Vi blir til stadighet pepret full av "hvor ekstreeeeemt viktig" det er å smøre ungene i faktor høyestmulig fra dem er bare få måneder gamle. Til eldstesnuppa fulgte vi rådet. Men da nr.2 kom, viste det seg at han er ekstremt allergisk mot solkrem. Har prøvd stort sett ALLE merker, det ene dyrere og mer hudvennlig enn det andre. I håp om å finne et eller annnet som kunne hjelpe gutten vår, til å slippe å eksponeres så for sol, begynte jeg å lese litt andre artikler om solkrem (ikke bare sånne tester fra Foreldre&Barn etc)

Ikke alle produsenter er flinke til å opplyse om at jo høyere faktor, jo mer tilsetningsstoffer (les: kjemikalier) er det i kremene... Altå; det vi klisser på de yngste, er faktisk det mest ekstreme en kan påføre en kropp. Tidvis trekkes enkelte kremer fra markedet, rett og slett fordi giftinnholdet er høyere enn tillatt...

Til den eldste gutten vår, ble løsningen å omgås sola med omhu. Dvs, forsøke å trekke under tak noen timer pr dag, bruke t-skjorte, caps osv

Det hører med til historien at å tenke igjennom hvordan han eksponeres for sola, har gjort at han ALDRI har vært solbrent, i motsetning til storesøster, som faktisk HAR vært smurt...

Ville bare lage et innlegg, hvor jeg kan fortelle andre at det finnes alternativer til bruk av solkrem med høy faktor. Høy faktor betyr nemlig at barnet eksponeres for stoffer som trolig er langt farligere enn sollys...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...må legge til at det jeg har erfart og lest, har gjort at vi nå benytter solkrem med lavere faktor, til de to barna våre som faktisk tåler solkrem i det hele tatt;0)

Skrevet

Hva slags faktor bruker du da? Kjøpte solkrem til vesla idag på apoteket, men så når jeg kom hjem at det bare var faktor 16. Er det for lite kanskje? Glemte helt å skjekke det før jeg kjøpte den.

Eller er det best å bruke sunblock kanskje?

Skrevet

Jeg var også på apoteket i dag og kjøpte solkrem til jenta vår på 8 mnd... :) Spurte om en god krem, og den hun kom med var bare faktor 15. Jeg kommenterte at jeg syntes det var lite, og da sa hun at det holder masse, bare man smører litt oftere enn med en krem med høy faktor. Hun sa også at barn under 3 år faktisk ikke skal utsettes for langvarig sol, og hvertfall ikke babyer, de skal ikke være i sola, så i utgangspunktet er det ikke nødvendig med krem. Men skal man ha krem til de minste skal det være en som har partikkelfilter som det så fint heter, det blir som å ha på seg klær, den lager en slags hinne. Det var det jeg fikk beskjed om på apoteket hvertfall.

Skrevet

Jeg har også lest at maks 15 i faktor er riktig.

Skrevet

Det er helt riktig det du sier, Chanelle. Det er også mulig å fremstille naturlig faktor opp til styrke 8 uten kjemiske tilsetningsstoffer. Disse kan en få tak i.

Skrevet

Vet du hvor man får tak i eller hva det heter? Etter hvert blir jo babyene mobile og da kan man ikke holde dem ute av sola hele tiden heller da :)

Skrevet

Jeg fikk tak i den gjennom et party. Produktene heter Shine, men du kan prøve å høre på helsekosten, dersom du ikke vet om noen som selger.

Skrevet

Oki den jeg kjøpte så stod det det på den. At den hadde sånn partikler i seg som utgjore en hinne eller noe greier.. så faktor 16 er ikke for lite altså? Hun oppholder seg ikke sola, er i skyggen nesten hele tiden, men hender hun får litt sol på seg da, så føler jeg må smøre henne.

Skrevet

På de to som faktisk tåler solkrem, bruker jeg helst 10 eller 12. Når de har fått litt grunnlag, prøver jeg 6 eller 8. Holder som regel i massevis:0)

Skrevet

skjønner hva dere mener, men nå har vi nettopp vært i spania, og snakka med en som vi er blitt litt kjent med der nede, og han sa at der hos de, så måtte vi bruke faktor 50?? det tilsvarer samme beskyttelse som de klærne en får kjøpt, som ikke solstrålene går igjenom...

Men kan nok være en faktor inne i bildet, det at fuktigheten er høyere, og sola sterkere, på gran canaria...

han reagerte på at vi bare brukte 30.

Og dette var en "gammel" mann, sikkert i 60 årene, så han vet vel hva han snakker om...men som sagt, så det det ikke her i landet da...

Skrevet

Jeg MÅÅÅÅ bare!! Har dere her inne hørt om shineclub?? Gå inn på www.shineclub.com og sjekk ut solkremen deres, den er nemlig lagd uten kjemikalier, og har en helt utrolig god beskyttelsesevne tross sin lave solfaktor! Den er ufarlig å bruke for barna deres og dere selv. Den fungerer slik at den bare ligger utenpå huden som et beskyttende lag, og er bare helt suveren!! Husk: barn under 3 år skal ikke være mye i sola heller.. Anbefales virkelig!! Send meg gjerne en PM ved spørsmål..

Skrevet

Ja, det har jeg prøvd å si mange ganger også..! Faktor 15 stopper 95% av all stråling, og høyere faktor er ikke mye mer effektiv i forhold til hvor mye dritt som puttes i dem!! Vi bruker Babyline sin med faktor 22, den er det ingen skadelige stoffer i, og jeg stoler MYE mer på Grønn Hverdag, som tester allergifremkallende stoffer, hormonforstyrrende stoffer og miljøbelastende stoffer og ikke bare solbeskyttelse... Fysisk filter er mye bedre enn kjemisk filter, noe som også betyr at man må smøre oftere, men det er VERDT DET! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...