Enliiitentil? Skrevet 4. juni 2007 #1 Skrevet 4. juni 2007 Samboeren min har en tendens til å surre seg borti et par inkasso krav, derfor jeg spør. Er det noen som helst mulighet for at det vil falle på meg eller vår datter (om han dør), når vi bor sammen og har felles barn? Vi er ikke gift og gjelden er hans personlig, ikke noe som står på meg (av felles lån osv.). Og en ting til, bør dette bekymre meg? Er ikke snakk om veldig mye penger og jeg mener det er hans problem alene og at han må ta konsekvensene av det, så jeg prøver å ikke bry meg om det. Men er denne gjelda "arvelig"??? Glad for svar! PS. er klar over at gjeld på noe som overtas av barn (f.eks. hus som 50% er nedbet. og 50% står igjen som gjeld) blir som det er, men dette er slette penger alla kredittkort lån!
Gjest Skrevet 4. juni 2007 #2 Skrevet 4. juni 2007 Gjeld er arvelig, men man kan vel nekte å ta i mot arv dersom det kun er gjeld å arve
pøber´n & je Skrevet 4. juni 2007 #3 Skrevet 4. juni 2007 De arver det, så sant dere ikke har tegnet gjeldsforsikring
*bolla pinnsvin* Skrevet 4. juni 2007 #4 Skrevet 4. juni 2007 Ja, barn arver gjeld og ja, det bør bekymre deg at samboeren din får inkassokrav. Det kan påvirke deres felles låneevne hvis dere gifter dere. Banken ser jo at han ikke er til å stole på når det gjelder å betale regningene sine.
PlussogLinus Skrevet 4. juni 2007 #5 Skrevet 4. juni 2007 du, jeg bare lurer..hvordan kan banken se at han ikke betaler regningene sine, med mindre det er banken som sender kravene? hvis en har gjort opp all INKASSo gjeld så skal alle "markeringer" være borte.......
Birthemor, mamma til 2 ;) Skrevet 4. juni 2007 #6 Skrevet 4. juni 2007 bankene ser sånt alikevell..ligger i systemet i 10 år tror jeg det er Di blir slettet fra registeret , og står som oppgjorte. Men alikevell vill di se at han HAR hatt di.. Men dette skal ikke kunne gjøre så man ikke får lån. Di bare har det i registeret liksom...
Hufsla Skrevet 4. juni 2007 #7 Skrevet 4. juni 2007 du blir jo sjekka. Dersom du f.eks tegner nytt mobilabonnenment får du brev i posten om at du har blitt kredittsjekka. Når telenor gjør det antar jeg at bankene også gjør det, det er tross alt snakk om mer penger...
*bolla pinnsvin* Skrevet 4. juni 2007 #8 Skrevet 4. juni 2007 Birthemor! Selvfølgelig kan det gjøre at man ikke får lån, eller i hvert fall at lånebeløpet blir kraftig redusert. Det er jo business for bankene og de vil jo ikke låne ut penger de ikke tror at de får igjen.
Mamma`n t MariePia :) Skrevet 4. juni 2007 #9 Skrevet 4. juni 2007 Bankene tar kreddittsjekk ja. Og har han hatt inkasso krav, står det der. Og da er bakene lite villig til å gi lån. Mamma og pappa har flyttet fra hverandre. Begge to har tegnet gjeldsforsikring. Så med andre ord, om de dør, arver jeg ingen gjeld. den bli slettet. Men har man ikke gjeldsforsikring, arver man gjelda også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå