Anonym bruker Skrevet 4. juni 2007 #1 Skrevet 4. juni 2007 ..... blir nesten litt flau over hvor lite kunnskap jeg har om emnet. Det har bare blitt sånn, jeg er selv minst i familien og har heller ingen tantunger eller venninner med barn. Men babyen kommer den, om mindre enn tre måneder - og jeg kjenner panikken snart tar meg. Så jeg tenke å bruke denne tråden her til å pepre dere med litt dumme spørsmål. Så jeg begynner med dette: Hva har babyen på seg om natten? Hva skal jeg gjør dersom babyen gråter og det ikke hjelper hverken med pupp, kos, bleieskift eller trilletur?
conney skal ha nr 2:) Skrevet 4. juni 2007 #2 Skrevet 4. juni 2007 Finn deg noen bøker å lese om det, sånn som du har fått hos jordmor.. Babyen bruker nattdrakt om natta viss du ønsker det, eller i body, kommer ann påhvor varmt det er .. Gråter den så gråter den ikke så mye å gjøre med det enn å la den gråte ferdig, men viss det vedvarer mange timer bør du kansje kontakte lege , da kan det være noe feil med barnet.. Du får nok dette til skal du se:) Men det er viktig å lese om diverse ting viss du er usikker..men stol på deg selv, det du gjør for barnet er nok det som etr det beste skal du se..så lenge du ikke skader barnet ditt så.. Jeg har oxo mindre enn 3 mnd igjen, men jeg føler meg ganske trygg.. jobber med barn så har litt erfaring selv om jeg ikke har egne barn..
kaur *har født!* Skrevet 4. juni 2007 #3 Skrevet 4. juni 2007 Man får opplaring på barsel. - Ellers så lærer man å kjenne babyen sin ganske raskt, og kan høre forskjell på gråt. Dersom man akkurat har gitt pupp, vet man at babyen ikke er sulten men at det mest sansynlig er en rap som ikke er kommet opp, eller at bleia er full. Tror ikke du behøver å bekymre deg for mye. Det kommer av seg selv, men tror det kan lønne seg å lese litt på forhånd. Kunnskap er makt, er det noen som har sagt.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2007 #4 Skrevet 4. juni 2007 leser og leser... gikk tidlig til anskaffelse av bøker og blader - men klarer ikke helt å "tolke" det som står der. Og så føler jeg at det jeg lurer på ofte ikke er nevnt - da det sikkert ikke finnes noen andre som lurer på de samme tingene. Hva med denne; Hvilke håndklær skal jeg bruke til babyen? Må de være særdeles myke? Eller kan jge bruke de samme som jeg selv bruker?
Frøken Fjong og Prinsene Skrevet 4. juni 2007 #5 Skrevet 4. juni 2007 kan være lurt å kjøpe noen babyhåndklær som er litt mindre og mykere enn vanlige, som bare er babyen sine;) det gjorde hvertfall jeg.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2007 #6 Skrevet 4. juni 2007 Var helt grønn eg også når jeg fikk min første. Hadde ikke sett en nyfødt baby før engang:) Men det gikk helt superfint, en tar det som det kommer. Lurt å kjøpe ei eller to bøker om barnestell, sykdommer(som forklarer simptomer) osv. Så har du noe å bla i når du lurer på ting. Ellers kommer resten av seg sjøl! Jeg husker at jeg var litt bekymret på sykehuset og delte det med en av jordmødrene, og hun sa at det eneste en trenger er sunn fornuft! Så ikke tenk på det, det kommer til å gå så fint!
ennaH Skrevet 4. juni 2007 #7 Skrevet 4. juni 2007 Jeg var minst like grønn som deg første gang. Men jeg spurte og grov på sykehuset, spurte og grov hos alle mine venninner med barn og leste bøker til den store gullmedalje. Du får opplæring på sykehuset, så slapp av! De ser ikke rart på oss som aldri har bytta ei bleie før, og ikke aner hvordan vi skal bade eller stelle en baby. Du lærer det superfort. Det er ikke akkurat romfart! Babyer gråter for alt mulig. Jeg ble kjempefrustrert de første månedene, fordi jeg ikke skjønte hva som utløste gråten. Stadig hørte/leste jeg om folk som mente at "du instinktivt vil forstå ditt barns behov". Sånn var det ikke for meg, i alle fall! Jeg hadde følgende sjekkliste. Sulten? Ny bleie? Trøtt? Kos? Vondt noe sted? For varm? For kald? Overstimulert? Understimulert? Dersom jeg hadde gått gjennom hele sjekklista, kunne du banne på at jeg måtte starte forfra igjen - da hadde det gått så lang tid at knerten sannsynligvis var sulten. Den avmaktsfølelsen du helt sikkert kommer til å kjenne utallige ganger, deler du med svært mange nybakte foreldre. Trøst deg med at det blir bedre! Etter et par måneder begynner du å kjenne babyens vaner, og vet etter hvert på rutine hva som er galt. Så lykke til!
Gjest Skrevet 4. juni 2007 #8 Skrevet 4. juni 2007 Da jeg fikk min første hadde jeg nesten ikke tatt i et spedbarn, og ihvertfall ikke skiftet bleie. Men jeg kan love deg at etter ei uke får du til disse tingene, som du aldri har gjort noe annet! Les, spør og prøv. Da lærer du masse. Og du skal alltid huske på en ting; det er du som kjenner barnet ditt best! Lykke til, du kommer til å bli kjempeflink!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå