raptus01 Skrevet 4. juni 2007 #1 Skrevet 4. juni 2007 hei er ikke så lenge siden jeg ble stemor, så jeg lurte litt på hva som er vanlig å være med å spleise på utenom det som farsbidrag skal dekke? barnet er 7 år
Gjest Skrevet 4. juni 2007 #2 Skrevet 4. juni 2007 Slik jeg har skjønt det, skal bidrag dekke en viss del av den totale summen det er beregnet at det koster å ha et barn. I vårt tilfelle betaler far 2/3 av den beregnede summen, da han tjener mye mer enn mor. Denne 2/3-delen utgjør mellom 4 og 5 tusen kroner per måned (for 2 barn). Utgifter som man skal betale i tillegg til bidrag er 50% av reiseutgifter dersom barnet pendler mellom hjemmene (om man ikke avtaler noe annet), samt at man skal være med å spleise på "større utgifter". Eksempler som er nevnt hos NAV er briller, tannregulering og konfirmasjon. Tror imidlertid det er ganske vanlig å bruke en del mer penger på barna enn bare bidraget.. Vi kjøper sykler og annet fritidsutstyr som jentene har hos oss. I tillegg har de egen garderobe her. Men det er sikkert mange måter å gjøre det på.
monix1 Skrevet 4. juni 2007 #3 Skrevet 4. juni 2007 Ved pendling har du samme fordeling av utgifter som ved bidrag. Hos oss betaler barnefar for 2 av 3 flyreiser(han reiser), jeg 1 av 3(jeg reiser). Da er det også opp til hver av oss å skaffe billetter så billig som mulig.
ana baroma Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Vi spleiser på for eks fotballskole og dersom det er utstyr som skal kjøpes inn, som alpinski osv. Vi spleiser også på heiskort, siden begge står på ski med han. Ellers kjøper vi inn litt klær og sko dersom vi har lyst, gjerne for at han skal ha et ekstra par sko her osv. Så slipper vi å drasse med riktig alt når han kommer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå