Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal male en køyeseng jeg.. en treseng som jeg trur er lakkert eller noe..

pusse den først med sandpapir også male rett på med oljebasert maling? eller spraye den?

noen som har prøvd noe av det?

(jeg skal ikke male da, siden jeg er pregnant - men jeg lurer jo fordet for det er MITT prosjekt - skal lage drømmeseng til snuppa mi)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er den lakket glatt bør du nok pusse lett slik at det blir "ikke-glatt"... Hehe.... Da fester malingen seg bedre, du trenger ikke å pusse vekk all lakken...

Ja, du må ha oljebasert maling. Jeg har ikke prøvd spraying, men om du maler med rulle (får sånne små ruller med korte filthår) så får du kjempebra resultat.... Har gjort det på vinduskarmer i det nye huset, og det synes ikke at vi har malt de, du får ikke penselstrøk nemlig! :D

Men du må ha to strøk, da blir det finest resultat....

Skrevet

Det er ikke lov å produsere oljebasert maling lengre fikk vi beskjed om... Jeg ville nok uansett brukt heftgrunn eller noe i tillegg før vanlig maling.

Skrevet

takk - det jeg også trudde.. det som er dritt er at senga ikke er "firkantet"

altså jeg mener at bena og slikt er runde og kronglete.. men det blir nok bra.. bare jeg får sambo til å investere tid i å male da... han ser ikke på det som vestentlig og nødvendig.. men det gjør jeg!!!

Skrevet

kjøpte oljebasert maling i går jeg jeg.. dvs lørdag..

har jeg aldri hørt om

Skrevet

Har hørt om heftgrunn, men det er bare en sånn "ekstra ting som er nødvendig", ifølge de som produserer det... :P

Drit i heftgrunnen, blir like bra om du bare "rubber" lett over med pussepapir....

Det er ikke forbudt med oljebasert vel, er bare det at de har kommet med en ny type oljebasert som oxo er vanntynnet....

Jeg holder en knapp på den gode gamle oljebaserte.... Den flasser vaffal ikke av for et godt ord, og siden ho skal male en barneseng, så bør den tåle å vaskes godt, spy og dritesjuken er greit å få vekk! ;D

Skrevet

Hmm merkelig. Alt vi kjøpte var vanntynnet. Også listemaling. Hmmm roter jeg nå. Det er forskjell på oljebasert og oljetynnet... det er oljetynnet som ikke er lov:) Vi gravide kan male med vanntynnet oljemaling:)

Skrevet

Okay....

Men vanntynnet kan man jo løse opp med vann...? Er det gunstig på lister og slikt det da? det er jo levende treverk som puster og slikt.... Det vil vel "bukle" seg etter en stund? Vi har brukt vanntynnet på vegger men på lister og vinduskarmer har vi brukt oljebasert.....

Jeg har ikke malt med oljemalingen da.... Holdt meg unna alt sånt....

Skrevet

Vi har ikke hatt noen problemer med den. Den er litt verre å male med synes jeg, spesielt hvis det ikke er nyåpnet spann. Men både Jotun og Flügger sa at det nå er forbudt å produsere oljetynnede inneprodukter. Men at det fortsatt er lov å selge det som allerede er produsert. Samme forbud har vært lenge i Danmark. Uansett så var det greit for oss å bruke vanntynnet oljemaling slik at jeg kunne male:) Uansett så bør ha på kvistlakk på nytt treverk før det males. Ellers så vil det blø. Vi malte over allerede malte karmer vi da.

Skrevet

Okay!

Ja, da blei jeg klokere, når det gjelder inneprodukter... :)

Ække lett det male-greiene ass.... Glad jeg har ei venninne som har jobba i malebutikk, ho guider meg gjennom jungelen! :D

Skrevet

Fikk bedskjed om å bruke rødsprit på senga for å få bort lakken.

Skrevet

takk - det hørtes lurt ut...

Skrevet

Eller pusset med sandpapir slik du sa, og deretter vasket med salmiak, som er fettløselig og "tørker ut" før du påfører malinga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...