Gå til innhold

hvordan er det der nede...

Anbefalte innlegg

Skrevet

etter fødselen..

lurer liksom på om man har stort hull inn i vagina og hvordan er det å gjør nummer 2 når man nettopp har født.. er man redd for at ting skal falle ut når man presser?

er redd for fødsel jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe, kjære lille deg. Knipeøvelser er en fin ting. det vil ikke være et stort hull inn i vagina, men det er ingen dum ide å gjøre knipeøvelsene. man vil føle seg hoven og oppsvulmet, og det kan være ubehagelig å sitte. men det går over etter en stund. Jeg hadde itt angst for å gjøre toern en god stund etter, men ikke for at jeg var redd jeg skulle presse ut noe fra vagina, men fordi følelsen kjenntes lik fødselen på en måte. men ikke så ekkelt at jeg ble hysterisk eller noe, heller bare sånn jeg tenkte over. du skal ikke grue deg til fødselen. Det gjorde jeg og jeg jobet mot kroppen istedet for med kroppen. anbefales ikke. denne gangen har jeg lest boka fødsel uten smerte, og føler meg mye mere klar for å tørre å la kroppen bestemme og følge den. gleder meg nesten litt jeg =) er så godt å ha det unnagjort =) håper dette var greie svar

Skrevet

hei takk for svar..

føler meg letta.. hvordan fungerer det når man er klippet da? man syr jo sammen ting der nede.. er det farlig å gjør nr 1 eller 2 da?

Skrevet

Ta det helt med ro.. det faller ikke ut noe som ikke skal ut.. men jeg kan skjønne tankegangen. Man får ofte en drikk dagen etter fødselen som er lakserende og gjør at du ikke blir hard i magen, da er det lettere å gå på do.. det er ikke en behagelig opplevelse,men jo raskere du går på do jo mindre forstoppelse risikerer du å få.. og det er ikke noe godt å ha i etterid.

Annbefaler å tisse de første gangene i dusjen.. (ihvertfall om du har sydd for det svir å få urin i såret) jeg dusjet meg liksom samtidig som jeg tisset en skvett.. det gikk greit. (holdt jo dusjen på skrå slik at jeg dusjet bort urinen med en gang uten at det kom noe på dusjen om du skjønner)

Skrevet

på vårt sykehus er det en handusj til hvert toalett slik at man kan spyle seg forsiktig samtidig som man tisser.. kjempekjekt!

Skrevet

takk for svar..

en annen ting.. har sett litt på nonen fødevideoer, og man ser hodet til barnet presse seg ut.. er dette vondt? hva kjenner man mest under fødselen.. hva var verst?

Skrevet

for min del så var det gjort når hodet var kommet ut. resten av kroppen kjenttes ut som en varm, bløt sel som bare glei ut.. =)

Skrevet

mamma på ny i august.. hvordan var rien i forhold til smertene når hodet gikk ut?

Skrevet

intenst. det er vanskelig å forklare, vet ikke hvordan jeg skal forklare, men pressrier gjør at du får en utrolig trang til å presse, og det er vell slik jeg husker dem best, som utrolig trykk/press der nede. Og det var da jeg gjorde feil, jeg var redd for å presse, for jeg var redd for at hodet da skulle komme ut, og fødselen være på sitt mest intese. så jeg nektet for at jeg hadde rier, og prøvde å ikke presse.. dumme dumme fjols av meg. Samboeren min fikk meg til å presse likevel, og det var ikke så ille at jeg ikke ville gjøre det igjen =) Selvfølgelig vil det gjøre vondt, men det er verdt det, og det er vel egentlig mere intenst enn det er vondt vil jeg si.. også er det jo greit å vite at så snart barnet er ute er smerten borte. man blir fyllt med en fantastisk gledesrus og man blir veldig stolt av seg selv! Og klipping revning.. hva skal jeg si, jeg kjennte at jeg revnet, men det var ikke sånn at det gjorde så veldig vondt akkurat det, men jeg kjennte at jeg revnet litt. sa det til jordmor, men hun sa neida, du revner ikke :P etterpå sa hun. oi det ble visst noen revner her likevel :P men de grodde fort og var ikke verdt all bekymringen jeg hadde hatt tidligere i svangerskapet ang. revning =)

Skrevet

høres veldig vondt ut.. men som du sier.. no pain no gain..

Skrevet

Hei du

Jeg har to fødsler bak meg og det var to veldig forskjellige opplevelser. Begge gikk kjempefort. Det høres jo fint ut at de går fort, men men første barn følte jeg at jeg mistet kontrollen, det var ikke pause mellom riene og jeg klarte ikke puste. Det var en ekkel følelse og faktisk mye verre enn selve fødselen.

Da jeg skulle ha nr 2 bestemte jeg meg for å ha kontroll gjennom hele forløpet. Jeg øvde på pusteteknikkene til de satt som spikret, når jeg skulle gjøre hva, og hvordan.

Jeg satte meg grundigere inn i fødselsforløpet også. Så da nr 2 kom, og det ble atter en rask fødsel, pustet jeg meg gjennom hele greia. Visst var det vondt, men det at jeg hadde noe å konsentrere meg om, noe jeg faktisk kunne kontrollere, gjorde at jeg ikke hengte meg så opp i smerten. Begge fødslene gikk uten smertelindring. Den første fordi det gikk så fort, den andre fordi jeg pustet meg gjennom smerten.

For meg var åpningsriene verst, da skjedde det liksom ikke noe. Men utdrivingsfasen, som så mange er redde for, var den perioden av fødselen der jeg kunne delta aktivt og da visste jeg at nå var det like før.

Jeg ønsker det lykke til. Tror det er lurt å jobbe med angsten slik at du er på lag med kroppen din og ikke jobber mot den når det skal skje.

Klem!

Skrevet

hei aurora..

kjempe bra at du klarte det så fint på andre fødsel.. er stolt over de som klare det uten smertelindring.. hehe. tror jeg komme til å be om ks eller noe.. men er ikke sikker.. er livredd men men..

hilsen jorunn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...