Gå til innhold

JIPPI!!!! Jeg har kankje laktoseintolleranse!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres sikkert helt sykt ut at jeg er glad for noe slikt, men jeg har vært såååå mye syk de siste årene, og da spesielt det siste året.

Har gått ned 25 kg uten å gjøre noe for det, og er konstant kvalm.

Vi har tatt tusen prøver, men har ikke funnet ut hva det kan være, men nå ringte legen meg, og sa at han hadde mistanke om laktoseintolleranse. (Tok prøver på det forrige uke)

Jeg er SÅ glad!

Tenk om jeg blir frisk nå?!?! Bare ved å slutte å spise ting med melk i!

Dette er en deilig dag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deilig å finne ut av det da.

Du trenger antakeligvis ikke å kutte ut melken helt da, det finnes laktoseredusert melk som man som regel tåler.

Vi bruker den som vanlig melk, til å drikke, til matlaging osv.

Har en jente her som har laktoseintorelanse. :)

Skrevet

Eh... har KANSKJE , og ikke kankje ;)

Skrevet

Da blir det jo enda bedre!

Hva med ost da?

Er så glad i det, forstår du;)

Skrevet

Det står en oversikt på tine sine sider, tror jeg det er. :)

Gulost er nesten laktosefri, så det går som regel bra.

Brunost og prim inneholder masse laktose, så det kan det være du ikke tåler. Hun her tåler en skive eller to om dagen med det.

Yoghurt går som regel også bra.

Men så vidt jeg har forstått er det grader av dette, ikke alle tåler like mye/like lite. :)

Det verste for hun her er å spise grøt, pannekaker, vafler o.l og andre ting som er laget av mye melk. Men det kan man jo bruke laktoseredusert melk til. :)

Hvis ikke er det mange soyaprodukter som er veldig bra.

Skrevet

De fleste med laktoseint kan ha ost og youghurt

Skrevet

Finner ikke siden igjen, men det skal være en oversikt over hvor mye laktase forskjellige meieriprodukter inneholder.

Du finner en del om du googler også. :)

Skrevet

Og dagen blir stadig bedre! :-D

Tenk å være frisk?!?!

Å kunne dra på overnattingsbesøk uten å være redd for å bli sittende på badet og kaste opp hele natten. *pinlig*

Og å få SOVE!!!

Kunne dra på hyttetur med utedo! :-D

Skrevet

Hahaha. ;) Så bra.

Det er mye lettere sånn rent praktisk med laktoseintoleranse enn med melkeallergi i alle fall.

Skrevet

Jeg har allerede vært inne på Tine sine sider og sett på den oversikten.

Regner med at jeg bør holde meg helt borte fra melk, mens vi utreder det, men det er ikke noe problem!

Skal faktisk på ferie sammen med en venninne med melkeallergi på fredag, så da er det jo bare å spise det samme som henne;)

Skal være sammen fra førstkommened fredag til den 27. juni, så det er jo superlettvinnt!

Skrevet

Og enda bedre kan det bli.

Ost er uten laktose, så det kan du spise. I tillegg finnes det reseptfrie tabletter og dråper på apoteket som heter Kerutab. Disse tas i forbindelse med måltider med melk i, da kan du spise som vanlig.

I Sverige er det noen tabletter som fungerer på samme måte som heter Lactrase, disse synes jeg er enklere å svelge.

Bare et lite tips.

Skrevet

Takk takk!

Skal ut og nyte den deilige sommerdagen, som er min første laktosefrie dag :-D

Bare tanken på at jeg kaaaaanskje blir frisk nå, er helt fantastisk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...