Gå til innhold

Noen som ble gravid mens de gikk på medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har havnet i en vanskelig situasjon. Jeg har nå blitt gravid mens jeg gikk på et antidepresiva. Noen andre som har opplevd noe liknende? Hvor langt var du på vei når du fant det ut? Hvordan gikk det med babyen/fosteret? Jeg skal til lege i dag, men vil så gjerne vite hva andre har erfart...

Mvh lille meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke blitt gravid på antidepressiva, men ble uventet gravid mens jeg gikk på en hestekur mot en revmatisk infeksjon. Det gikk ikke så veldig bra... mistet i uke 11.

Håper det går bra med deg, har du sett hva som står i felleskatalogen for den medisinen du bruker?

Lykke til! :)

Skrevet

jeg fant nettopp ut at jeg er gravid, går på lamictal, cipralex og trilafon..

kan ikke se for meg at det er bra :/

skal på amathea imorgen..

Skrevet

Lamictal:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lamotrigin er en svak inhibitor av dihydrofolatreduktase. Det er teoretisk risiko for føtale misdannelser i mennesker når moren behandles med en folatinhibitor under svangerskapet. Reproduksjonsstudier i dyr ved doser under eller tilsvarende den forventede kliniske dose har vist redusert kroppsvekt og økt forekomst av redusert forbening, men ikke teratogen effekt. Kvinner som kan bli gravide, bør rådføre seg med spesialist og behovet for antiepileptisk behandling bør vurderes ved planlagt graviditet. Risiko for medfødte misdannelser kan ikke utelukkes etter monoterapi. Hvis lamotriginbehandling er nødvendig, anbefales bruk av lavest mulig terapeutiske dose. Kombinasjonsbehandling er assosiert med høyere risiko for medfødte misdannelser, enn monoterapi. Monoterapi bør derfor benyttes når dette er mulig. Fysiologiske endringer under graviditeten kan påvirke plasmanivået av lamotrigin og/eller terapeutisk effekt. Lavere lamotriginnivå er rapportert. Tilstrekkelig klinisk oppfølging av gravide som behandles med lamotrigin er viktig. Brå seponering bør unngås, da dette kan føre til gjennombruddsanfall med alvorlige konsekvenser for både mor og ufødt barn. Overgang i morsmelk: Preliminære data tyder på at lamotrigin går over i morsmelk. Risiko ved bruk under amming er ikke klarlagt.

Cipralex:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det foreligger bare begrensede kliniske data for escitalopram brukt under graviditet. I reproduksjonstoksikologiske studier hos rotter viste escitalopram embryo-føtotoksiske effekter, men ingen økt insidens av misdannelser. Bør derfor ikke brukes under graviditet uten at det er helt nødvendig og etter nøye vurdering av nytte/risiko. Bruk av SSRI i tredje trimester kan føre til seponeringssymptomer, inkludert organisk betingede adferdsforstyrrelser hos den nyfødte. Følgende var rapportert hos nyfødte når gravide brukte SSRI helt fram til fødselen: Irritabilitet, tremor, hypertoni, økt muskeltonus, vedvarende gråt, die- og søvnvansker. Dette kan enten være tegn på serotoninerge effekter eller seponeringssyndrom. Den nyfødte bør observeres hvis moren har brukt escitalopram sent i svangerskapet. Behandlingen må aldri avsluttes brått hvis SSRI brukes under svangerskap. Overgang i morsmelk: Det forventes at escitalopram går over i morsmelk. Amming anbefales derfor ikke under behandling.

Trifalon:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: I høye doser i siste trimester har ulike neuroleptika ført til langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser av ekstrapyramidal art hos barnet. Preparatet skal bare brukes under graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Går over. Det er mulig at barn som ammes påvirkes. Bør ikke brukes ved amming.

Skrevet

Dette er hovedinnlegger.

Jeg kommer akkurat fra legen og fikk beskjed om følgende:

Jeg er gravid ca 4+6. Jeg går på cipralex(kuttet ut for 3 dager siden). Det er ingen fare for fosteret. Den største faren er meg selv... En bør overhode ikke kutte ut cipralex så hurtig så jeg gjorde. Den bør trappes ned. Det er fare for å havne i en depresjon igjen, og det kan selvfølgelig gå ut over mann, barn og alle andre rundt....ikke minst en selv. Så...en må vurdere sin egen situasjon.

Vi har bestemt oss... Dette skal jeg og min lille familie klare!! Det er større fare for at jeg ville blitt dypt deprimert ved å måtte ta abort enn å beholde dette barnet. Min livssituasjon er betraktlig bedre enn ved første svangerskap, så nå håper vi bare at babyen i magen blir der i

9 mnd :o)

Skrevet

Lykke til, håper du får god oppfølging gjennom svangerskapet :)

Skrevet

Jeg hadde brukt zoloft i 6 år når jeg ble gravid, ble anbefalt å ikke slutte. Så jeg brukte det som vanlig og bruker det fortsatt, det er nødvendig for meg, ikke minst for å være i stand til å ta meg av barnet mitt slik jeg ønsker.

Det er selvfølgelig ingen ønskesituasjon, men det ser ut til å ha gått fint.

Snakk med legen din, få eventuelt time hos lege på føden/ barneavd. som har erfaring med dette og finn ut hva som er best for deg og barnet i denne situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...