Ingenting Tingeling Skrevet 4. juni 2007 #1 Skrevet 4. juni 2007 Har nettopp fulgt fire-åringen i barnehagen og ble der møtt av en fem-åring som kunne fortelle at hun hadde hodelus. "Har du hodelus nå?", spør jeg og håper at dette er noe hun har hatt, og som hun er ferdig behandlet for. Men neida, hun sier da at hun MÅTTE gå i barnhagen. Jeg spør en av assistentene, og hun sier at det er "under behandling". Dette synes jeg absolutt ikke er godt nok, men sier ingenting til henne. Har lyst til å ringe og spørre lederen av barnahagen om dette. Synes virkelig ikke at barn med lus bør gå i barnehagen. Eller overreagerer jeg??
Gjest Skrevet 4. juni 2007 #2 Skrevet 4. juni 2007 Så lenge hun er under behandling så smitter det ikke, så det er ikke noe problem :-)
Sentralstøvsugeren Skrevet 4. juni 2007 #3 Skrevet 4. juni 2007 Det er vel sånn at man kan gå når behandling er startet......ellers kunne man ikke gått i bhagen på over en uke....men jeg skjønner du reagerer....
selma07 og engel Skrevet 4. juni 2007 #4 Skrevet 4. juni 2007 Nei det bør de ikke! så du er ikke hysterisk! Man er vel pliktig til å holde barn hjemme når man oppdager lus tror jeg! Har sendt hjem elever med lus jeg. Begynner å klø her jeg sitter.... Lus er ekkelt!!! Ring å snakk med styrer du!!
Paddin Skrevet 4. juni 2007 #5 Skrevet 4. juni 2007 Er det ikke en regel som sier at når du har begynt med behandling så er det ok å gå i bh ? Ettersom det går lus i bh hos dere regner jeg med at dere grer som bare det. Vi har vært utrolig heldige med våre to i bh, da lus kommer og går veldig ofte men har hittils sluppet unna.
Gjest Skrevet 4. juni 2007 #6 Skrevet 4. juni 2007 Underbehandlin..??? Hvilken behandling er det da?? -luskuren gnies inn i håret, skal være i, i 12 t, så vaskes ut... sender da vel ikke en unge med "parafinvasken" i håret i barnehagen! Nei Usj !! Nei, enig med deg Mamma'n til to marsjenter !
Sentralstøvsugeren Skrevet 4. juni 2007 #7 Skrevet 4. juni 2007 Kuren må gjentas en uke etter......det er sikkert det de mener med under behandling....
Gjest Skrevet 4. juni 2007 #8 Skrevet 4. juni 2007 Okey...nei da er det greit, ja. Ikke sikkert de trenger den extra kuren heller..
Gjest Skrevet 4. juni 2007 #9 Skrevet 4. juni 2007 Man tar det jo i om kvelden da og skyllder det ut neste morgen! Når denne behandlingen først er i gang er det lov å gå i barnehagen, så dersom denne jenten er under behandling så smitter det ikke lenger fra henne (og riktig, det skal en ny behandling til en uke etterpå), MEN dersom hun har lus så kommer det nok til å bli en pest der fordi slikt "smitter" som oftest over før det oppdages i det hele tatt så det kan godt være at både din 4 åring og andre barn alt har lus uten at det er blitt oppdaget enda. Er sjeldent bare ett barn i en barnehage får det, men de som er under behandling er altså ikke de som er "faren" lenger, deres lus er døde og kan derfor ikke krype over til andre, faren er dem som ikke har oppdaget lusen enda. Er ikke så lenge sidne vi hadde luseepedemi i barnehagen til guttene, er derfor jeg er såpass oppdatert, men vi var heldige da og slapp unna.
Espoir Skrevet 4. juni 2007 #10 Skrevet 4. juni 2007 Jepp, alt Alva sier her er riktig. Vi har også opplevd luseraid i barnehagen. Men så lenge alle da sjekker barna sine, og de som oppdager lus starter behandling straks, pleier man da å fp nukt med det ganske greit. Og et barn som er under behandling smitter ikke andre.
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 4. juni 2007 #11 Skrevet 4. juni 2007 Om hun har tatt kuren i natt så er det jo greit at hun er i bhg. I bhg vår har det vel vært lus 2-3 ganger som jeg kan huske på 3år. Jenta mi har aldri fått det. Nå sist var det 2 stk i bhg som hadde det, ingen fler ble smitta. Kjøp lusekam, det er alltid greit å ha i hus!
Paddin Skrevet 4. juni 2007 #12 Skrevet 4. juni 2007 "Kuren må gjentas en uke etter......det er sikkert det de mener med under behandling...." takk Mamma73 - og lille Selma:0), det er jo klart dette jeg mener. Hvem i det hele tatt vurderer å sende av gårde barn med dette i håret :-)
Paddin Skrevet 4. juni 2007 #13 Skrevet 4. juni 2007 Ja når lusa er løs kan en ikke gre for mye med disse luse kammene:-) Denne tråden har fått meg til å begynne å klø nå - veldig smittende...
Gjest irismor Skrevet 4. juni 2007 #14 Skrevet 4. juni 2007 Men burde ikke barnehagen gi beskjed om at det "går" lus i barnehagen?? Slik at man selv kan være litt mere observant med sine egne barn.
Anne-B. Skrevet 4. juni 2007 #15 Skrevet 4. juni 2007 Ja, du overreagerer, lus smitter ikke når behandling er påbegynt.
Gjest Skrevet 4. juni 2007 #16 Skrevet 4. juni 2007 Jo, det burde de! Hos oss har de hengt opp skriv om hva lus er og hvordan det behandles både på inngangsdøren og på hvert barn sin plass. I tillegg måtte alle klærene pakkes inn i poser på hyllene og barna fikk ikke ta med kosedyr i barnehagen i den kritiske perioden (mange små som har med dette til soving) og de voksne prøvde å passe på at barna satt litt fra hverandre med hodene under lek. De to gangeen det har vært luseepedemi i ungene sin barnehage har sånn ca 1/3- 1/2 av alle ungene og de ansatte fått det, vi har så langt vært heldig og sluppet unna hver gang. Men som de andre skriver, kjøp inn en lusekam og gre igjennom vått hår over et lyst håndkle hver kveld så du får fulgt med på om datteren din har fått det. Tar ca 2-3 uker før man kan "friskemelde" en barnehage igjen etter første lusen er oppdaget, og som nevnt, de som er under behandling er ikke dem du skal bekymre deg over, det er alle de som ikke har oppdaget lusen enda som man bør være bekymret for, derfor bør barnehagen gi beskjed ja!
Ingenting Tingeling Skrevet 4. juni 2007 Forfatter #17 Skrevet 4. juni 2007 Det var da bra! Blir kanskje litt hyserisk når jeg hører om skoler som har hatt så store problemer med å bli kvitt lusa da den blusser opp igjen hvis behandlingen avsluttes før lusa er helt borte. Dessuten så sa jenta at hun hadde lus fortsatt, så da regnet jeg jo med at det smitter..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå