Gå til innhold

Hvordan kan man få flere ULer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Ser at det er flere her inne som er på UL-kontroller utover 18-ukers kontrollen. Jeg vet jo at man får ekstrakontroller hvis det er noe som ser riskofyllt/unormalt ut eller det er noe som JM eller lege ønsker å sjekke ut. Men jeg er rett og slett bare litt urolig for at alt er bra og nysgjerrig på babyen min. Hvordan kan man få til flere UL-kontroller annet enn å gå privat? Kan man rett og slett spørre?

Hilsen fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal altså være glad om du trenger kun en UL, for da er det ikke noe misteksomt galt med fosteret. Hvis de mistenker noen misdannelser, må du tilbake for grundigere.

Ellers må du rine selv og bestille på privat klinikk.

Skrevet

Hei igjen

Helt enig - jeg er kjempeheldig som er i en situasjon hvor alt ser ut til å gå bra. Men jeg er litt urolig fordi jeg ser at enkelte jordmødre er mye raskere med å henvise videre hvis det er noe som ikke helt rimer. Min JM er av typen "Litt over normalkurven, men det er ikke noe å bekymre seg for. Dette er nok helt som det skal. Sees om 5 uker". Har ikke vært henvist til lege i dette svangerskapet, og har vært på kontroll bare 3 ganger (er i uke 27) og føler meg rett og slett ikke skikkelig fulgt opp.

Og så ser jeg at flere skriver om ekstra-UL og gleder seg. Det gjør man vel ikke hvis man går og er urolig for om alt er bra???

Gjest 5 andre
Skrevet

Hei :-)

I forrige uke var jeg på ordinær ul. Alt står bare bra til med barnet.... Har foranligende morkake som bebisen ville ligge bak, og derfor fikk ikke jeg og mannen min helt uiltimat utbytte av titten. Dette syntes jormora var synd, så hun satte op en ny kontroll i uke 21, slik at vi skulle få tydelige bilder, og bedre veiledning i hva vi så.Takket ikke nei til det tilbudetså jeg gleder meg til neste kikk. Kanskje flere har opplevd noe lignende, og derfor gleder seg. Ikke vet jeg.

Skrevet

Du kan selv bestille en time for svangerskapskontroll hos fastlege. Det er, såvidt jeg har forstått, gratis. Men generelt sett vil jeg tro at JM er minst like bra som en vanlig lege.

Selv har jeg kun vært hos lege (er nå i min 24. uke), men må ærlig talt innrømme at jeg lurer litt på nytten. Blodtrykket blir målt. Urinen sjekket. Litt klemming på magen. Men ellers er det jo ikke mye som skjer. Alt er uansett individuelt.

Skrevet

Selvfølgelig gleder man seg til ekstra UL hvis man er bekymra.....?

Har selv fått en ekstra pga ekstra sjekk av nyrer siden pappan til babyen min holdt på å dø som liten av nyresvikt... Er ikke gøy å tenke på at babyen min har en større risk enn andre for nyresvikt, men selvfølgelig gleder jeg meg til å forhåpentlgivis få høre at alt er bra og at vi ikke trenger å bekymre oss mer...! =)

Skrevet

Tror ikke bare man kan få UL uten grunn. Selv har hatt blødninger i dette svangerskapet og var bekymret pga tidligere MA, men det kvalifiserte ikke til UL akkurat.

Når det gjelder kontrollene, så tror jeg det er ganske overfladisk generelt nå. Ikke er det like mange kontroller som før heller. Jeg er 23 uker nå, men har jo bare vært på èn kontroll. 2. kontroll er jo i uke 24 og jeg husker ikke helt når 3. kontroll er..

Skrevet

Man kan ikke bare "bestille" ekstra UL hos legen og forvente å ikke betale for det hvis ikke det finnes medisinske eller psykiske grunner for det.

Men ta opp med jordmora di at du ikke føler deg godt nok fulgt opp, det går ann å bestille time til svangerskaps kontroll utenom de du blir kallt inn til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...