Spent på vent Skrevet 3. juni 2007 #1 Skrevet 3. juni 2007 Har en jente på 7 uker. Var og kontrollveide jenta mi på helsestasjonen sist uke og hun hadde tatt av 300 gram på en uke. Hadde vært på ferie med masse stress, men jeg pumpet meg dagen etter og så at jeg hadde massevis av melk. Mer enn nok til jenta... Noen andre som har opplevd dette? Hva skal jeg gjøre?
Gjest Skrevet 3. juni 2007 #2 Skrevet 3. juni 2007 Har ik opplevd lignende selv. Men vil uansett råde deg til å legge henne til brystet ofte en periode, gjerne annenhver time? PS. se an om hun virker fornøyd og.. Og ik stress, da blir d mindre melkeprod. hos deg.. Lykke til!!
Gjest Skrevet 3. juni 2007 #3 Skrevet 3. juni 2007 Kanskje hun ikke fikk drukket tomt ofte nok? siste delen av melka er den med mest fett. Jeg ville amma så mye jeg fikk pressa i ungen i ei ukes tid til og så veid igjen. evt vurdert mme hvis vekta ikke var ok etter det.
Spent på vent Skrevet 3. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 3. juni 2007 Har tenkt på mme men vil jo helst amme så lenge som mulig. Og jenta er glad og fornøyd hele dagen, og sover veldig godt om nettene. Av og til 7 timer, så virker liksom ikke som om hun er sulten heller... Uff... syns dette er vanskelig jeg.
mammaentiltrulte Skrevet 3. juni 2007 #5 Skrevet 3. juni 2007 ta kontakt med ammehjelpen. finner de inne på ammdebatten her eller inne på ammehjelpen .no. de er kjempe flinke!!
Fisk med CV Skrevet 3. juni 2007 #6 Skrevet 3. juni 2007 Kontrollveide du henne på samme vekt som du hadde veid henne sist? Ofte store forskjeller på vektene, ikke så store at det utgjør flere hundre gram, men kan være litt forskjell. Hva sa de om vekten på HS? Det med vektoppgang kan gå litt i rykk og napp, men de burde jo selvsagt ikke gå ned så mye på en uke i den alderen. Men, det trenger ikke være noe feil av den grunn. Kan hende hun var full og god i magen ved sist veiing også hadde hun akkurat tømt seg før denne? Best å følge med vekten over litt lengere tid. Jeg har selv gått gjennom perioder der jenta mi har hatt dårlig vektoppgang. Hun gikk ned mye i begynnelsen og brukte nesten en måned på å ta igjen fødselsvekten. Jeg måtte da i en periode bruke klokka og tvangspuppe henne hver 3. time. Døgnet rundt. Sov hun ble hun vekt opp.Det var slitsomt til tider, men til syvende og sist tok hun til seg næring og begynte å legge på seg. Siden har hun holdt seg stabil. Er ikke av de som legger på seg mest, men hun følger sin egen kurve - og det er det som er viktig. Hvordan har vektoppgangen vært før denne tid? Hvordan virker hun ellers, slapp eller kvikk og rask?Siden du har melk når du pumper, kan det hende at hun suger dårlig? Kanskje du kunne tatt kontakt med en ammehjelper? Dersom DU ønsker å amme ville jeg ikke kastet meg på erstatning nå selv om du møter litt motgang. Dette trenger absolutt ikke bety at du har for lite melk. Jeg ville rådført meg med HS. Kan hende du burde vekke henne på natten for å amme henne dersom hun sover lenge.
A.C.G. Skrevet 3. juni 2007 #7 Skrevet 3. juni 2007 Jeg har hørt at ved ca 6 ukers alder har babyene "matauke", det vil si de øker å drikker mer.. jeg hadde selv dette i uka (hun er nå i dag 6uker gammel) og synes det var bra at jeg hadde pumpet og fryst ned litt, godt å ha i fryseren på lur.. Hun drakk 2dl på ett måltid 2 ganger den dagen jeg hadde bare 130ml pr måltid... men nå etter ett par dager har produksjonen allerede økt.. så nå får hun nok av meg.. lurt hvis ikke babyen drikker opp alt så pump ut resten.. litt mye mas med å vaske å koke pumpa for hver gang(når det bare er 20-30ml igjen) men men... husk at melka kan stå 48timer i kjøleskapet og eller 3mnd i frysa. sett alltid dato på når du har pumpet deg.
Spent på vent Skrevet 4. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 4. juni 2007 Tusen takk for alle svar... Var på helsestasjonen idag og snakka med helsesøster. Jenta hadde tatt av 500 g på 5 dager, så nå blir det bare mme fremover. Nå skal jenta få mat, selv om de mener jeg skal fortsette og amme. Men hva er vitsen når det tydeligvis ikke er næring i melken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå