Twintipp og himmelblå Skrevet 3. juni 2007 #1 Skrevet 3. juni 2007 Er det noen mulighet for å overføre arv til barnebarn? Altså om jeg "gir" deler av arven til sønnen min.. Eller kommer overformynderi inn i bildet da??
en-to, lappe sko..... Skrevet 3. juni 2007 #2 Skrevet 3. juni 2007 Det med overformynderiet vet jeg ikke, og en annen ting å tenke på er at han kan få redusert støtte fra lånekassen pga høy formue når den tid kommer. Elles regnes det som en fordel å frasi seg arv/deler av arv til barna pga redusert arveavgift. Det er da en grense på 250 000 pr hode, slik at du kan foreksempel arve 250000 og sønnen din 250000 avgiftsfritt. Det med overformynderiet vet jeg som sagt ikke, men antar at de blir innblandet.
Twintipp og himmelblå Skrevet 3. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. juni 2007 Ok, tusen takk for svar Mari:o)
Mom2Two Skrevet 3. juni 2007 #4 Skrevet 3. juni 2007 Lurer på om den grensen i forhold til oveformynderiet er endret litt nå, tonje. Så han kan arve noe uten at de kommer inn i bildet, men tror kanskje ikke det er så mye mer enn 100 000 kr. Vet ikke hvilke beløp det er snakk om. Skal se om jeg finner det ut.
Mom2Two Skrevet 3. juni 2007 #5 Skrevet 3. juni 2007 Se på denne artikkelen: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=132670 Ser ute som grensen er 75 000 kr.
Twintipp og himmelblå Skrevet 3. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 3. juni 2007 Ok, tusen takk Mom2two:o) Etter hva jeg forstod da måtte det ha vært testamentert av den de arver av om overformynderiet ikke skal komme inn i bildet... Er så irritert på den arveavgiften av penger som andre har slitt hele livet for.. Uansett må Theodor da ikke arve over 75.000,- han da.. Vet du om det er iberegnet hva han har fra før da, eller er det KUN det beløpet han arver som overformynderiet råder over? Herremin, det er så mye å sette seg inn i dette her.. Snakket med skifteretten tidligere i uken, og skal sende inn skjemaene i morgen.. Håper bare jeg gjør dette riktig nå da:-\
Gjest Skrevet 3. juni 2007 #7 Skrevet 3. juni 2007 Tonje, du har IKKE dårlig tid i forhold til de papirene. Sjekk det med overformynderiet før du bestemmer deg. Arveavgiften er bare utrolig sure penger.
Twintipp og himmelblå Skrevet 3. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 3. juni 2007 Kan jeg slå på tråden til deg leader? Passer det:o)?
Guttemamma til tusen :) Skrevet 3. juni 2007 #10 Skrevet 3. juni 2007 overformynderiet passer jo bare på pengene til han er 18 år..er jo ingen krise det! Er visst forskjellig praksis fra kommune til kommune og de holder 75000kr grensa, men om han skulle trenge penger før han fyller 18 så får han de somregel da! (om du søker, og de mener at grunnen er god nok..er visst ikke så mye som skal til)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå