3gutter_og_1jente Skrevet 3. juni 2007 #1 Skrevet 3. juni 2007 Hei! Samboeren var for åtte år siden sammen med ei jente,rett etter at det ble slutt så var hun brått gravid,men nekter på at det er sambo sitt barn....Det må legges til at mest sannsynlig så hadde hun to seriøse forhold samtidig (trodde gutta) min sambo prøvde den gangen å få en farskapatest men jenta nektet,og litt etter fikk sambo seg ny kjæreste og hun nektet han igjen å finne det ut fordi HUN ikke ville vite..... Men over til det jeg lurer på : Kan han fortsatt kreve en test??? Og hvor gjør han dette?? Vi vet liksom ikke helt hvordan vi skal gå frem....Og jeg er villig til å støtte han gjennom dette,han tenker mye på det.......Er jo ikke det at han skal komme å rote opp i barnets liv....Men både han og barnet har jo rett på å vite det hvis det er han som er far.....Også med tanke på søsken.... Håper noen her kan hjelpe med svar På forhånd takk
(¯`·._.·Minna Carita·._.·´¯)™ Skrevet 3. juni 2007 #2 Skrevet 3. juni 2007 http://www.farskap.no/ Her finner du nok alt du trenger!
Meg og mine to skjønne jenter Skrevet 3. juni 2007 #3 Skrevet 3. juni 2007 Han har ikke bare rett, men også plikt til å si fra til Nav. Hvis de finner ut senere at han har "visst" at han "kunne" være faren, kan han få bidragsgjeld. At moren har nektet, har lite å si. Nå sier loven også at fedrene har selvstendig ansvar for dette. Jeg vil foreslå at han sender et brev til Nav om at han tror han er far, og at de skal kreve dna test på hans vegne, siden mor nekter. Moren kan ikke nekte. Sånn som far ikke kan nekte dna i motsatte tilfeller. Det er barnets rett, ikke morens rett. Det er fint at han vil ta ansvar for barnet, hvis han er far. Det første han må gjøre er å ta kontakt med NAV. Mekling og samvær o.l. kommer senere. Hør med NAV ang dette og hgvordan dre skal forholde dere fremover. MOren kan ikke nekte, da hun i følge loven blir pålagt dna test. Kan du si åssen det går videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå