Gå til innhold

...vann...

Lykkebarn og Mathilde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

I denne varmen tenke jeg at jeg skulle gi Mathilde litt vann så hun ikke blir helt dehydrert. Hvor mye gir dere og hvor ofte?? Jeg har kokt vann og satt i kjøleskapet så det er klart. Gir dere fra flaske eller fra skje?? Tar gjerne i mot noen tips/råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Vi fikk beskjed på Helsestasjon at vi kunne gi vann rett fra springen, så jeg har ikke kokt det lille jeg har gitt Erica. Vi gir vann med medisinmater, som er en liten sprøytelignende sak så det er lett å få i henne. Har bare gitt noen få ml. De sa også at jeg alltid skulle gi etter vanlig mating, slik at hun ikke spiser seg "mett" på vann.

Skrevet

Vi gir vann med skje. Ble tipset av HS at det kunne være en grei måte å få de til å venne seg til skjeen på. Det blir jo ikke mye han får i seg da, men det er jo bare et supplement til mm foreløpig. Tenkte snart å gå over på tuttekopp (eller hva det nå heter) og da kan det jo blir litt mer. Jeg har så langt kokt vannet og latt det avkjøle til passe temp.

Skrevet

Vi ga Mia vann i dag for første gang, da ga vi med skje. Har hørt at det kan være en fordel å gi vann med tuttekopp/skje/sprøyte så de vet forskjellen på "her kommer mat" og "her kommer vann" (det gjelder jo bare for de som får flaske så klart...). Jeg har alltid kokt vann i kjøleskapet, så bare setter jeg på vannkoker'n og blander i litt varmt så det blir ca 37 grader.

Mia var skeptisk, men det gikk ned. Hun hadde et hverken-eller uttrykk, ganske artig :-)

Skrevet

Vi oppdaget noe kjempelurt i dag, Sebastian synes det er kjempeartig å drikke vann av Imsdals flaske, disse med sånn drikketut på:) Han åpner munnen så heller vi litt inn, mye kommer ut igjen men resten svelger han fornøyd og vifter med armer og bein:)

Skrevet

Er det nødvendig å gi vann når enn fullammer?

Skrevet

Ja, det synes jeg. Mange her som fullammer, men de fleste gir nok vann i tillegg. De små blir jo dehydrerte og slappe i varmen. Vann er bare bra :-)

Skrevet

Har hørt at de får nok veske i seg av å drikke morsmelka. Så de skal ikke lide av å ikke få vann når de er så små. Men helsesøster sa at det kan være lurt å gi vann etterhvert, slik at de venner seg til smaken. Pass bare på at babyen får vann etter at han/hun har spist, så de ikke spiser seg mette på vann. Det er jo melka som gir næring.

Skrevet

HS sa også til meg at jeg ikke trenger å gi vann. Tingen er det at de visst nok bare øker inntaket av melk når de er tørste. Så de regulerer det selv. Det har vi merket her i gården. Det er bare å fylle opp flaskene om dagen og hun sluker maten. Kanskje ikke rart hun sover så godt om natten når magen er så full.

Skrevet

Det er nok riktig det. Mia får i seg 5 x 200 ml mme, og de skal helst ikke over 1 liter mme om dagen, så det er nok derfor HS sa at vi burde gi henne vann istedet for mer melk som tørsteslukker. Pluss at det er greit å venne de til det, nå skjønner hun suttekoppen bedre og synes tydeligvis vann er godt. Jeg er jo bare glad hun vil drikke vann, jeg ser at hun blir piggere av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...