Anonym bruker Skrevet 3. juni 2007 #1 Skrevet 3. juni 2007 Jeg er ikke alene ennå, og det er jo langt fra sikkert at jeg blir det, men akkurat nå er det fryktelig tungt, og for første gang noen sinne i forholdet, så er det slik at jeg vurderer andre muligheter enn å fortsette dette her.. Jeg er hjemme med mitt barn nå, har en utdannelse, men vil høyere. Har søkt, kommet inn og skal begynne studiene i august, da er barnet nesten 1 år og jeg har sikret pass til barnet. Men om atte hvis atte det skulle bli slik at jeg bryter ut av dette forholdet, hvordan i all verden skal jeg klare meg som student?? Har man rett på noe støtte? Alt jeg vet er at jeg kan få rundt 6000kr i måneden i studieLÅN, og selvfølgelig 970kr i barnetrygd, men seriøst, jeg kan jo ikke klare meg på under 7000kr i måneden. Det dekker jo bare bosted og litt til. Jeg skjønner at det hadde blitt tøft, både økonomisk og på andre plan. tanken på delt omsorg gjør meg dirrekte kvalm, selv om jeg selvfølgelig mener at pappa også må få tid med ungen. han er jo kjempeflink med barnet, det er overhode ikke det det går på.. er det noen her som er alenemor og student som kanskje kan dele litt erfaringer?? Jeg håper jo jeg ikke kommer i den situasjonen, at ting endrer seg og ordner seg, men jeg vet ikke.. Jeg vil bare vurdere mine muligheter.. skal penger være grunnen til å ikke dra liksom??
FrøkenSprøken Skrevet 3. juni 2007 #2 Skrevet 3. juni 2007 Å være student og alenemor er faktisk ikke noe problem i det hele tatt. Når du går fra barnefar har du krav på overgangsstønad, som er 9600 kr/mnd hvis du har inntekt på under 30 000 i året. (Stipend og lån regnes ikke som inntenkt) Det jeg har utbetalt i måneden er: Farsbidrag- 1200 kr Barnetrygd. 2500 kr (dobbel+småbarnstillegg) Lån og stipend- ca 7500 kr (pluss "storstipend" to ganger i året) Stønad til barnetilsyn- 60% av dine utgifter. Overgangsstønad- 8900 kr etter skatt (trenger ikke skatte da, får de tilbake til sommeren, men det er jo deilig med litt mer penger om sommeren) Man kan søke om bostøtte også, men siden jeg ikke føler at jeg trenger de pengene lar jeg være. Dette er ca 20 000 kr/mnd etter skatt, og det skal det ikke være vanskelig å leve på. Få som har mer enn det selv om de er i jobb. I tillegg får du jo billig bolig og barnehage når du studerer, og du reiser billigere. Lykke til. Økonomi er som du ser ikke noe problem. Håper dere finner ut av det:)
yinyang Skrevet 3. juni 2007 #3 Skrevet 3. juni 2007 Ja men hvis du har en utdannelse fra før, får du ikke Overgangsstønad under enda høyere utdanning. OS får man for NØDVENDIG utdanning så man kan komme seg i jobb og forsørge barna selv. Altså en bachelor tittel ca. eller annet som kvlifiserer en til et yrke. Så i ditt tilfelle blir det nok bare studielån og barnetrygd, farsbidrag, og evt. bostøtte. Kan jo f.eks ta kontantstøtte og bruke til dagmamma for å spare litt da... Kan bli tøft det ja. Kanskje blir det under grensa til sosialen, og du kan få det lille ekstra der da.. Evt. ikke ta utdannelse, siden du har utdannelse fra før, og gå ut i jobb igjen heller... Synd, men det er realiteten... Lykke til (hvis det du blir alenemor da)
FrøkenSprøken Skrevet 3. juni 2007 #4 Skrevet 3. juni 2007 TULL yinyang! (Er ikke sint altså) Alle har krav på overgangsstønad i TRE år etter et samlivsbrudd. Denne blir redusert med 50 (?) øre per krone du tjener OVER 30 000 i året. Det stilles ingen krav til søkeren disse tre årene. Dersom du tar en nødvendig utdanning, kan du søke om å få overgangsstønaden utvidet med ytterlige to år. Altså: du har "krav" på OS i tre år, uansett om du har utdannelse eller ikke:)
yinyang Skrevet 3. juni 2007 #5 Skrevet 3. juni 2007 Beklager, det stemmer nok det, men ikke krav om OS i tre år, men til barnet er tre år... tror jeg det var... Mange regler gitt... Jeg blir student selv til høsten, men mine to er jo snart tre år og 7 år.. Litt andre regler da! Men.. Jeg har en venninne som har utdannelse (ingen høy utdannelse, men privat sekretær linje mm) fra før, og søkte til Nav for å gå høyskolen nå om OS, og fikk avslag da.. Jenta hennes er to år. Hmmm... Må si fra til henne jeg, kanskje de har gjort en feil? Hun kan vel få for ett år ihvertfall, til jenta er tre..
så var vi 4 Skrevet 3. juni 2007 #6 Skrevet 3. juni 2007 Du får OS til barna er opptil 8 år gammel. 3 år er normal OS, men man kan søke om forlengelse ved skolegang. Var det jeg fikk vite når jeg snakke med de på nav.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2007 #7 Skrevet 3. juni 2007 Tatt fra nav.no: Hvor lenge kan du få overgangsstønad? Overgangsstønad kan du som hovedregel få i inntil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år. I tillegg kan det gis stønad i opptil to måneder før fødselen. Dersom du er i nødvendig utdanning kan du få overgangsstønad i to år ekstra. Stønadstiden kan ytterligere utvides med ett år under nødvendig utdanning dersom du har omsorgen for mange barn eller du ble aleneforsørger før fylte 18 år. Utvidelsen under nødvendig utdanning gjelder bare fram til yngste barnet fyller åtte år. Hvis du blir enslig mor eller far etter at det yngste barnet har fylt åtte år, kan du på visse vilkår få overgangsstønad i inntil to år fram til det yngste barnet fyller ti år. Har du et barn som er særlig tilsynskrevende på grunn av funksjonshemning, sykdom eller store sosiale problemer, kan du få overgangsstønad til barnet fyller 18 år.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2007 #8 Skrevet 4. juni 2007 Sikker på at det ikke er utdanningsstønad hun fikk avslag på? Det får man ikke om man har utdanning fra før av....
yinyang Skrevet 4. juni 2007 #9 Skrevet 4. juni 2007 NB NB Hentet fra NAV: "Når det yngste barnet har fylt tre år, må du være i yrkesrettet aktivitet for å ha rett til overgangsstønad. Dette betyr at du enten må være tilmeldt arbeidsformidlingen som reell arbeidssøker, eller du må være i arbeid eller utdanning som utgjør minst halvparten av full tid. Kravet til yrkesrettet aktivitet kan oppheves ved sykdom eller manglende tilsynsplass til barnet." Og har man en utdannelse fra før, får man ikke os etter barnet har fyllt tre år, for å ta en annen utdannelse...
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2007 #11 Skrevet 4. juni 2007 Les det du selv siterer! Det står ingenting om at man ikke får OS om man tar utdannelse når barnet er over tre år, selv om man har utdannelse fra før. Det man ikke får er utdanningsstønad.
yinyang Skrevet 5. juni 2007 #12 Skrevet 5. juni 2007 Jaja, jeg vet barnet er bare 1 år, og jeg beklaget feilen min lengre oppe, og sa jo at denne HI vil få OS i to år, til barnet er tre år. Jeg bare svarte videre på hva andre skrev, og kom med fakta opplysninger fra nav, så langt det er mulig. Å ja jeg leser også hva jeg selv skriver, og jeg har vært i kontakt med NAV, for min yngste blir nå 3 til høsten, er dette mere relevant for meg, enn for dere med små babyer. Det står ikke akkurat i dette sitatet hvilken utdanning det gjelder, men jeg vet de er strenge på det, at det er NØDVENDIG utdanning, altså at man ikke er sykepleier fra før f.eks og vil ta økonomi utdanning... Errel man er økonom fra før og vil ta master f.eks... Beklager hvis noen synes jeg kverullerer eller noe, ikke ment slik, bare komme med fakta, at det ikke er så enkelt, selv om reglene i grunnprinsippet ser enkle ut... Ha en fin dag, og smil
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #13 Skrevet 5. juni 2007 Jaja der fikk jeg iallfall bekreftet det mange her inne lenge har nektet for: Dere alenemødre får jammen mer enn nok.- Gratis ! Ikke rart mange velger å bli alenemødre gitt. Synes det er rart at så mange av dere syter over hvor lite dere har å leve for. 20 000 kr netto, er jammen meg ikke lite, og iallfall ikke med tanke på at en får det, uten å måtte jobbe for det. jaja mye vil ha mer...
yinyang Skrevet 5. juni 2007 #14 Skrevet 5. juni 2007 Det var da hyggelige ord... Bare til opplysninger: Ikke alt er penger en får. Studilånet må jo betales tilbake. Barnetrygden får jo alle andre. Og evt. kontantstøtten. Bostøtte også, hvis boutgiftene er høye og inntektene lave. Det får jo par med barn også! Og parfamilier har jo det dobbelte av dette i lønn. Minst 40.000 utbetalt, om ikke mere. Og med en felles boutgift, der vi har EN boutgift alene. De fleste av oss har ikke råd til å eie, men leie. Og har derfor ingen skattefradrag, eller verdiøkning. (Jeg leier for 8500 i mnd bare til opplysning, og så dyrt er det. treroms i 4.etasje.) Ellers, så gjelder dette at vi "får" penger, kun for en begresnset periode på tre år, hvis du leser nøye. Ikke for resten av livet. Må jo jobbe og tjene selv, etter de tre årenene. Det heter overgangsstønad, og er 9500 brutto. Så er det den ordningen du ikke liker, deg om det. For oss har den vært redning, til å komme oss i gang. Det koster også med samlivsbrudd. Jeg har måttet handle hvitevarer på kreditt og møbler. Så jeg lever ikke i luksus. Etter barnehage og SFO og husleie og strøm og bredbånd og telefon er betalt, så har jeg en tusenlapp i uka. Men vet du, jeg klager ikke. Vi klager ikke her inne, men vi skulle av og til ønsket oss respekt fra sånne som deg, på at vi kanskje ikke har full lommebok hele tiden, og må snu på kronene, og kanskje kommer med ett sukk. Ikke til velferdslandet vårt, men kanskje til oss selv, for at vi ikke rekker jobbe ekstravakter eller tjene noen ekstra kroner. Eller at vi selv skulle vært flinkere å følge budsjettet. Du er forresten velkommen til å bli aleneforsørger selv, og se litt annerledes på livet
FrøkenSprøken Skrevet 5. juni 2007 #15 Skrevet 5. juni 2007 Ja, så gå fra mannen din da, hvis du er så sjalu! Så kan du også sitte¨på ræva og bli nedlesset av penger fra staten:-D OG som en annen her på denne siden sier: studieLÅN er nettopp LÅN!!!! Du kan også ta opp lån vet du lille venn:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå