SusieQ Skrevet 2. juni 2007 #1 Skrevet 2. juni 2007 Stesønnen min som fyller 18 i januar skal flytte til oss til høsten og gjøre ferdig de to siste årene på videregående hos oss. Hittil har vi hatt han (og søstra) ca annen hver helg (onsdag til søndag) og de fleste ferier. Da har vi praktisert (farens ønske) at de får gjøre som de vil. Det har resultert i at begge barna sitter foran hver sin datamaskin fra de kommer til de reiser. Jeg har sagt klart ifra at nå som han skal flytte til oss vil vi ha regler og han vil få ekstra ansvar. Hva foreslår dere som regler og ansvarsområde for han? De tingene som jeg har foreslått er at han lager middag 1 til 2 dager i uka og at han finner seg en klubb eller sport eller noe som får han ut av huset og blandt likesinnede minst en kveld i uka. Vi skal sette oss ned i sommer og bli enige om reglene. Derfor ønsker jeg mest mulig innspill fra dere så jeg har noen ideer om hva som kan være lurt. Jeg vet ikke helt hvor balansen går mellom at han er så stor at han kan ha mere ansvar og han er så stor at han må få lov til å bestemme mere selv. Han blir jo snart 18....
Nyseryllikberta Skrevet 3. juni 2007 #2 Skrevet 3. juni 2007 Er enig med deg i at store barn som bor hjemme skal ha plikter i huset, uansett om de bor hos mor eller far. Du forventer vel at han rydder og vasker på rommet sitt selv, og legger sammen og på plass klærne sine? Kanskje tar du det som en selvfølge og han gjør det allerede, jeg syns hvertfall det er en selvfølge/minstekrav til hva han skal gjøre.. Støvsuging klrer han sikkert fint også, og, som du foreslår å lage middag en dag eller to i uken. Regler er sikkert lurt, han er jo atten, men han skal jo gå på skole... Kanskje lurt å ha regler for når han skal være kommet hjem på ukedagene? Eller er det det motsatte som er problemet - at han ikke kommer seg ut av huset - du vil jo at han finner seg en aktivitet.. Uansett, det er viktig at du og faren er enig om hvilke regler som gjelder, ellers er det lett for at du blir den som "gnåler" og maser. Lykke til;)
SusieQ Skrevet 4. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. juni 2007 Nå er det sånn at faren er den som rydder og legger klær på plass for hele huset og jeg ser ikke at han kommer til å forandre det med det første. Hos oss er det vel som du sier det at han ikke kommer seg ut av huset som er problemet. Men du har et poeng med leggetid, for han kan jo ikke sitte hele natta foran dataen når han skal på skolen om morgenen. Hva syns dere om helgene? Burde han få sitte så lenge han vil i helgene? Nå når han er hos oss får han sitte så lenge han vil og da kan det hende han sitter til 7 om mårran og sover bort hele dagen. Er det noen som kan tenke på flere ting det er lurt å ha med?
Travelmor Skrevet 4. juni 2007 #4 Skrevet 4. juni 2007 Ungdom som har krevende år på videregående skole trenger komme seg i seng før 7 om morgenen, også i helgene. Det vil jo ellers ødelegge mye for skolegangen. Når det gjelder innarbeidete rutiner hos dere, så er det kanskje vanskelig å gjøre noe med akkurat dem. Derfor ville jeg gitt ham oppgaver som ikke er så innarbeidet. Dersom dere fra før av deler på matlaging, og det ikke er så viktig for den ene å gjøre det, kan han få det i oppgave. Ellers er det jo mye i et hjem, både ute og inne, som sikkert kan fordeles eller gjøres til en oppgave. Kanskje han har uoppdagede evner:-? I tillegg bør han absolutt komme seg ut å treffe jevnalderende. Skjønner godt at du trenger et lite pusterom fra ham. Det er ikke sunt for noen å gå oppi hverandre hele tiden. Aller minst for ham selv. Fritidsaktiviteter av noe slag og venner til å være sammen med på fritiden er viktig. Dersom han er ny på stedet kan det jo ta litt tid. Penger er noe jeg ser ofte er oppe til diskusjon i forhold til det eldste barnet i vår familie. Dere må sikkert også ha en runde på det. Ønsker deg lykke til! Det blir sikkert litt krevende å få en ungdom i huset. Men sikkert kjekt og spennende også.
freebird Skrevet 4. juni 2007 #5 Skrevet 4. juni 2007 Det er så viktig med klare regler og ansvarsområder! Dette må du og faren være 100% enige om, ellers faller alt i fisk. En ting: Jeg ville ikke satt opp middagslaging som en regel. Moren min forsøkte det på meg og det gikk bare ikke. Jeg hadde ikke plass i hodet mitt til å tenke på å lage middag hver uke, interessen var jo ikke der. Da vil jeg heller sette en regel om at alle møter opp til felles middag hver dag, et møtepunkt for hele familien. Det er alt for mange som aldri spiser middag sammen, et fast felles måltid skaper samhold! Kjempe bra med krav om en fritidsaktivitet, det har vi også for stebarna. Bruk litt tid med dem og finn noe som de virkelig kommer til å like, da blir motivasjonen mye høyere. Det er bra om dere bestemmer når han skal i seng i hverdagene, ungdommer trenger mye søvn. Men jeg ville latt ham sitte oppe i helgen om han har lyst, en 18-åring må få litt råderett over seg selv. Jeg har sovet bort mang en solskinnsdag selv, men det har blitt folk av meg og. ;o) Sett også krav til rydding og vasking av rommet en fast dag i uken, mitt rom så ikke ut da jeg var 18, grøss.... ;o) Moren min var ikke så flink til å håndheve reglene gitt... Vi har også en generell regel om at hvis barna vil ha ukepenger så må de hjelpe oss når vi ber dem om det uten å sukke. Det kan være å ta ut søppelen, hjelpe til med å dekke på/rydde av bordet, ta ut av oppvaskmaskinen osv. Dette er ting vi gjør alle sammen, det er ikke deres faste jobb. Men de skal gjøre det om vi ber dem om det. Ha fokus på å lage enkle og klare regler, spesielt siden dette ikke er noe han er vant til. Ikke ta i for hardt, da kan det slå helt feil. Lykke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå