Gå til innhold

Noen som har greie på klorbleking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har som noen kanskje gjettet tidligere (for de som har gjort like lite som meg i dag, haha) fått sølt rødvin på tøyet mitt. Var på reise da det skjedde så fikk ikke tatt noen umiddelbare tiltak da det skjedde, men nå når jeg kom hjem har jeg brukt Vanish flekkfjerner (spray) og Vanish vaskepulver (sammen med vanlig vaskepulver) i maskinen på max grader av det plaggene tåler. På det ene plagget gikk det bort (det var der de minste flekkene var - jeg ser dem i alle fall ikke) mens på det andre har flekkene blitt lysbrunoransje. Hvordan får jeg bort dette da? Det er en jakke som er 40% bomull, 40%viskose og 20% nylon hvis det har noe å si. Helt kritthvit. Kan jeg klore de stedene flekkene er på, eller må jeg evt klore hele jakka? Har metallknapper med steiner på (fake diamant).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Stikk på helsekosten og kjøp flekkfjerningssåpe - gallesåpe. Den tar det meste.

Men har aldri prøvd på vinflekker, så jeg garanterer ingenting, altså... Min erfaring med den såpen er at det den ikke fjerner i første vask, tar den i neste.

Lykke til!

Skrevet

gallesåpe, faktisk. Aldri hørt om men kanskje verdt et forsøk... Selv om jeg nå ser for meg en helt gruforferdelig lukt av klærne ;o)

Skrevet

Ingen fare med lukt, nei! Bruker stadig den såpen, tar til og med tomatsaus/ketchupflekker og div annet som ofte er vanskelig. Bruker den mye på barneklær.

Fukt flekken(e) med vann, GNI såpen inn, la ligge noen minutter, vask som normalt i maskinen.

Skrevet

Tusen takk for tips!

Skrevet

Tørre rødvinsflekker går bort med hvitvin! Helt sant!

Ellers, alltid husk å dynke nye rødvinsflekker med bordsalt, da går de bort i vask!

Skrevet

Tørre NYVASKEDE rødvinsflekker også, eller? Har hvitvin i hus, men ikke gallesåpe, nemlig. Takk for tips om salt - den sitter til neste gang (selv om jeg håper jeg slipper, hehe).

Skrevet

Det er jo lov å forsøke. Er det nyvasket og ikke tørket så går det nok.

Skrevet

Tester litt jeg. Skal det tørke inn eller må jeg hive det rett i maskinen/vaske det i vasken etterpå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...