Gå til innhold

Jeg må bare spørre, til tross for

Anbefalte innlegg

Skrevet

at jeg spurte om samme tema i går. Altså, jeg forsto det sånn at man fikk alt fra lånekassen som fødselsstipend hvis man føder i skoleåret( etter barnet er føst self). men gjelder dette dersom man har inntekt også? altså, si jeg begynner på skole i august og føder i september. hvis jeg da har hatt en jobb fram til skolestart i august som jeg da får permisjonspenger utifra, får jeg da i tillegg fødselstipend fra lånekassen det skoleåret da? altså både permisjonspenger og fødselsstipend??

Takknemlig om de som vet gidder å svare!:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fine med fødselsstipendet til lånekassen er at det ikke er behovsprøvd og de har heller ingen grense på hvor mye du kan tjene da du mottar det :o)

Jeg mottok både fødselspenger og fødelsstipend da jeg gikk hjemme med snuppa. Tilfeldighetene gjorde slik at jeg faktisk hadde 80 % av full lønn fra jobben min, så jeg har aldri vært så rik jeg som det året jeg gikk hjemme :o)

Skrevet

Du får kanskje noe. Hvis du ville fått studielån i tillegg til inntekten din, får du tilsvarende i stipend. Det som skjer fysisk med lånet dtt i lånekassen er at du søker lån på vanlig måte, og så blir det omgjort til stipend.

Skrevet

oi så flott!!:-) siden jeg skal gå to år til på skole nå så får jeg satse på å bli gravid i januar da...og føde sept 08....hehe men fikk du stipendet selv om du "bare" gikk hjemme og ikke tok noen fag?

Skrevet

Du må ha studert og fått støtte fra lånekassen i minst 6 mnd før du får barn da.

Skrevet

ja, men jeg skal som sagt gå to år nå. og har da allerede gått et år før barnet kommer. må man ha fått støtte også, holder det ikke at man har studert?

Skrevet

Det vet jeg faktisk ikke, mulig det holder å være såkalt "lånekasseberettighet". Står sikkert noe om det på lanekassen.no?

Skrevet

"Vilkårene for å få fødselsstipend er:

at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

at du bor sammen med barnet

at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)"

slik lyder det...

Skrevet

jeg høres kanskje kalkulerende og snyltende ut, men greia er at jeg ønsker meg et barn til samt at jeg ønsker meg mer utdannelse. jeg vil ikke ha mer studileån enn det jeg allerede har. for å klare det økonomisk disse to årene, må jeg jobbe litt ved siden av heltidsstudie. men hvis jeg får det siste barnet mitt (som jeg forøvrig skal ha en eller annen gang allikevel) i begynnelsen av siste skoleår, så slipper jeg å jobbe, og får det greit økonomisk, da skal jeg klare det året allikevel til tross for baby. jeg slipper jobbingen og jeg slipper de økonomiske bekymringene, og når jeg er ferdig utdannet er jeg feridg med fødsler og sånt når jeg skal søke jobber...:-)

Skrevet

Jøss, der er det nye regler... Jeg kjenner flere som har vært hjemme med fødselsstipend mens far har vært hjemme med permisjonspenger. De fant vel ut at mange snyltet på systemet kanskje?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...