Gjest Skrevet 2. juni 2007 #1 Skrevet 2. juni 2007 Her kommer den berømmelige historien.. Mandag 28.mai sov jeg så lenge som jeg ikke kan huske jeg har gjort siden jeg ble gravid. Våknet 11.30 og skulle akkurat reise meg fra senga da jeg kjente at det bare rant.. Jeg tenkte som så, "nemmen i svarte, jeg pisser da vel ikke på meg!" Men tasset rolig ned på badet. Da jeg kom ned på badet sa det bare splash, og masse slim og fostervann kom ut. Tok egentlig det hele med ro og tok en varm dusj... Tasset opp og snakket med samboeren, og ringte sykehuset.. Siden hodet ikke var festa skikkelig på sist kontroll fikk jeg beskjed fra sykehuset om å sitte tilbakelent i bilen og komme nedover med en gang. Kom på sykehuset uten noen som helst form for hva jeg kunne kalle rier. Kun svake menssmerter. Ble tatt i mot av ei kjempegrei jordmor som forklarte alt mulig rart og koblet meg til CTG. Satt på CTG ca 1\2 time, det gjorde utslag på den, men jeg sa som sant var at jeg ikke kunne kjenne de. Jordmor sa at vi skulle gå tur og komme tilbake om 1 time for å se om riene tok seg opp. Det gjorde de egentlig ikke, og ny CTG ble tatt. Jordmor spør meg om jeg trenger lystgass.. "Lystgass?" sier jeg, "jeg har jo ikke noe vondt! Burde jeg det?!" Jordmora sier nei, og forklarer at hun ikke vil sjekke om det er noen åpning pga infeksjonsfare. Så hun spør hva vi vil, om jeg vil innlegges, eller om jeg vil reise hjem og prøve å slappe av litt. Selvfølgelig ville jeg hjem. Så kl 16 (tror jeg det var) var vi hjemme. Jeg la meg til og sove, men det nytta ikke. Så jeg satt litt på msn.. Plutselig ved 17.30 tiden tok det seg opp og jeg begynte å få vondt nedover lårene, men det var liksom ikke sånn "puste seg igjennom vondt"! Så vi dro tilbake til sykehuset. Jordmor som tok i mot oss var aldeles nydelig dame! Kjempegrei og forståelsesfull. Tok en ny CTG og konstaterte at det var rier som kom med 2-3 minutters mellomrom og varighet på ca 40 sekunder. Kristin (jordmor) sjekket da åpningen kl 18.30 og den var FIRE cm!!!!????!!!! Kunne ikke skjønne det, trodde aldri den kom til å være mer enn 1. Jeg begynte å få en del smerter og Kristin tappet i badekaret til meg. Satt der 20 minutter før jeg fikk nesten panikkaktige rier, og fikk lystgass.. Lystgassen måtte jeg kutte ut, for jeg fikk ikke til å puste skikkelig. Kl 19.10 sjekket hun åpningen igjen og da var det 7 cm. Og hun sa hun ville ringe på lege, for dette gikk alt for fort.Og inn kom en lege som er annerkjent innen fødsel hos oss. Stod opp av vannet og ble plassert i prekestol. Jordmor sjekket åpningen igjen kl 20 og da var det full åpning, og jeg kunne begynne å presse. Hadde egentlig ikke pressetrang, men den kom rimelig fort. Hadde voldsomme smerter, og siden det gikk så fort så kunne de ikke gi meg annet enn morfin, så jeg fikk 10 mg i låret. Ble plassert i fødekrakk med min kjære samboer sittende bak meg. Satt der ca 20 minutter og presset, men så ville jordmora ha meg opp i senga. Der satt de på registrering av Halvor for å se hvordan han hadde det. På det tidspunktet husker jeg ikke så mye, så samboern og Kristin har fortalt meg ting i ettertid. Morfinen gjorde meg sløv, men tok ikke smerter i det hele tatt. Hadde ALDRI trodd jeg kom til å hyle, men fy f jeg skal skrive under på at jeg skrek. Fikk beskjed om at jeg måtte ta oksygen, for jeg pusta ikke riktig, så samboern pusta med meg. Jeg fikk ikke med meg at hjertelyden sank ned på 50 og 60 noen sekunder, men plutselig ble rommet fyllt med to leger, tre jordmødre og to barnepleiere. Og fikk beskjed om at nå måtte jeg høre på hva Tuveng (legen) sa! De måtte få han ut fort og måtte gjøre klart til vakum. Jeg hadde forferdelige smerter og visste ikke hvordan jeg skulle holde ut. Husker jeg så uklart og at klokka da var 21. De koblet på vakumet, noe som gjorde HELVETES vondt, men første forsøk var mislykket. Tuveng sa at han satte bedøvelse fordi jeg MÅTTE klippes, Halvor måtte fortest mulig ut av magen. Klarte de det ikke nå måtte de foreta hasteKS. Han klippet før bedøvelsen virket, men det var ikke noe smerte i forhold til det jeg hadde. På 2.forsøk og pressing kom lille gutten til verden;) Omtåket som jeg var spurte jeg Kristin:" Kan jeg få lov til å gråte nå?" (kommer noen tårer bare jeg skriver det) Mistet en del blod under fødselen, og ligger veldig lavt i Hb. Halvor ble født 28.mai kl 21.16, vitale mål : 3680 gram og 51 cm. 35cm i hodeomkrets. Det kommer til å bli skikkelig etterspill i etterkant av fødselen. Pga at jordmor jeg har gått til i kommunen ikke har fulgt opp med bekkenet mitt (som egentlig var alt for trangt til å føde) og fordi en del uoverenskomster. Har fått streng beskjed fra sykehuset om at ved en eventuell neste gang blir det keisersnitt.
mill@jenta Fødte Lucas 7/6 Skrevet 2. juni 2007 #2 Skrevet 2. juni 2007 Så fint at alt gikk som det skulle til slutt, ligner endel på min fødsel, bortsett fra at den varte 60 timer, endte også med vakuum på fødestua, masse klipping osv. Heldigvis gikk det bra til slutt. Gratulerer så mye! Nå må du hvile deg masse, spesielt med lav Hb tar det tid å komme seg, hadde selv 6.7 da jeg reiste hjem, og kan med hånda på hjertet si at det tar tid, og hiv i deg jern-tabl mens du drikker appelsinjuice, og så får du noe på helsekosten som heter klorofyll og melasse som skal hjelpe på å få Hb opp igjen..
Gjest Skrevet 2. juni 2007 #3 Skrevet 2. juni 2007 Hei Milla Heldigvis endte det godt ja, men kommer til å få en del etterspill hos kommunejordmora.. Tåler ikke appelsinjuice =) Men spiser jern og c-vitaminer =) Lykke til med forestående fødsel Skal legge ut bilde av gullet mitt
mill@jenta Fødte Lucas 7/6 Skrevet 2. juni 2007 #4 Skrevet 2. juni 2007 Ja, det er bra det blir tatt opp ja, er jo ikke slik man skal oppleve, speiselt med kommunejordmor, det er jo bare sykt, hun burde oppdaget det ja! Blir fint å få se bilde av gullet ditt! Satser på at jeg føder av meg selv før mandag, hvis ikke så blir jeg nok satt igang på mandag, så da er det ikke så altfor lenge til jeg også har et lite nurk her.. Jippi!
Gjest Skrevet 2. juni 2007 #5 Skrevet 2. juni 2007 Fysjda... Det der hørtes ikke koselig ut nei :/ Når det gjelder farta, kan jeg ikke si meg enig da Jeg har født enda raskere enn deg, to ganger MEN, jeg hadde plass i bekkenet til ungene da! Ogdet er jo en vesentlig forskjell... Men glem det nå, foruten de tingene du må følge opp ifht JM din. Nyt tida og kos deg med lille Halvor Tenk, nå er du MAMMA Er det ikke deilig
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 3. juni 2007 #6 Skrevet 3. juni 2007 Oi, det må ha vært litt av en opplevelse! Flott at det gikk så bra til slutt i alle fall! Gratulerer atter en gang trine! Nå håper jeg at jeg følger etter om ikke veldig lenge:) Stor klem til deg!
ღZalina med Robin og Isabelleღ Skrevet 3. juni 2007 #7 Skrevet 3. juni 2007 Gratulerer så kjempe mye, med den lille gutten. Det var bra at alt gikk bra. Synes det er litt rart at dem ikke fant ut at bekkenet ditt var for lite, litt før. Takk for at det gikk bra, Og Stor Gratulasjon til dere!
Alba44 Skrevet 3. juni 2007 #8 Skrevet 3. juni 2007 Tørker noen tårer jeg, Trine... ) Lille Halvor kom til verden på en dramatisk og rask måte, men nyt tiden og nok en gang GRATULERER så masse som mamma!!! Kos dere sammen!!! Jeg gleder meg så vilt til det er min tur... )
Gjest Skrevet 3. juni 2007 #9 Skrevet 3. juni 2007 Gratulere Trine! Så flott at det gikk bra med dere alle sammen! Klem
Snart firebarnsmamma! Fødeklar Skrevet 3. juni 2007 #10 Skrevet 3. juni 2007 Gratulerer så masse! Det var spennende å sitte her den kvelden du fikk, for vi ble oppdatert av ei (husker ikke hvem) og fikk høre ganske fort at du hadde fått en gutt. Synd du ble plaget, håper det ikke har skremt deg fra å få flere. Måtte inn å se på bildet av lille Halvor, og han er nyyydelig! ) Lykke til videre, Trine. )))
kokelimonke Skrevet 3. juni 2007 #11 Skrevet 3. juni 2007 Gratulerer massemasse =) huffameg, det hørtes dramatisk ut ja.. Men fant de først ut at du hadde smalt/lite bekken under fødselen?! Hvordan finner man ut det egentlig? Har ikke vært så altfor aktiv her inne, men husker deg godt fra tiden inne på "bli-gravid", veldig koselig at "vi" faktisk har begynt å komme i mål Gratulerer så mye igjen, kos deg med lillegutt Ü
Gjest Skrevet 4. juni 2007 #12 Skrevet 4. juni 2007 Hei =) Takk for alle tilbakemeldinger. Det var en beinhard fødsel, men jeg er nok ikke skremt fra å gjøre det en gang til. (Da blir det mest sannsynlig KS pga bekkenet.) Men all smerten forsvant da jeg fikk Halvor opp på magen. Kom på en ting når jeg satt og flira for meg selv i går.. Barnepleieren som var med, sa til meg før de tok han ut med vakum "åååå, jeg ser masse svart hår!" Så sa jeg tilbake:" Det DRITER jeg i akkurat nå, få h*n uuuuuuuuuuuuuuuuuuuut!" Hehehe.. Stakkars barnepleier, hun mente det jo bare godt=)
Gjest Skrevet 4. juni 2007 #13 Skrevet 4. juni 2007 Hehe De barnepleierne har nok fått høre litt av hvert ila alle fødslene de er med på *ler* Sjekka bildet, søøøøøt liten Halvor ja!!! Dere er nok verdens lykkeligste akkurat nå *stor klem*
summer85 Skrevet 4. juni 2007 #14 Skrevet 4. juni 2007 måtte inn å se om du hadde skrevet noen fødsels historie jeg da.. å det hadde du =) har sagt gratulerer flere ganger jeg da.. men sier det igjen. gratulerer så utrolig mye med den lille prinsen din =*) han er jo kjempe nydelig.. Gleder meg til å se han igjen,, du får nok besøk av oss en dag denne uka ja =) stor Klem til dere begge!
2barnsmamma og kanskje en til? Skrevet 4. juni 2007 #15 Skrevet 4. juni 2007 Gratulerer så mye:=) Nyt tiden som kommer!!
scubagirl med scubababy Skrevet 4. juni 2007 #16 Skrevet 4. juni 2007 Gratulerer så masse med lillegutt Trine... Nå må du bare kose deg og nyte hvert minutt med Halvor.. Selv om dere var igjennom mye på føden, så "glemmes" nok endel av både smerter og uttalelser etc. så lenge der koser dere med Halvor.. Hva angår jordmord etc. kan jeg ikke uttale meg om. Men jeg regner med at dere kan få en samtale med lege/pasientombudet om hva dere bør gjøre videre. Men det er så deilig å høre at Halvor er en frisk liten krabat... Og målene da.. Kan vel ikke være bedre??? Klem fra...
Xenaen Skrevet 4. juni 2007 #17 Skrevet 4. juni 2007 Gratulerer en masse Trine! Nå er det snart min tur (trøster jeg meg med) En flott stor gutt klarte du å få ut, med for trangt bekken! Helt utrulig! Klem!
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #18 Skrevet 5. juni 2007 Heisann Vi koser oss kjempemasse =) Han er så snill at. Sover 4-5 timer sammenhengende hver natt før mating Kan egentlig bare sitte og beundre han i flere timer Det er en herlig følelse.. Kan nok hende at pasientombudet griper inn ja.. Vi får se hva som skjer Kos dere alle fødeklare damer! Håper dere får en flott fødselsopplevelse! Kommer innom og sjekker om det er noen andre "kjente" som legger ut historier etterhvert =)
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #19 Skrevet 5. juni 2007 Hei Xenaen Regner med jeg hører fra deg når du har født? Hehehe Er så spent på hvilken dato du føder på altså!! Masse masse lykke til
Xenaen Skrevet 6. juni 2007 #20 Skrevet 6. juni 2007 Ja, jeg også! har store planer om å føde i dag! Hehe.
Xenaen Skrevet 8. juni 2007 #22 Skrevet 8. juni 2007 Pøh, jeg skal visst ikke føde før neste helg (prøver å få ned forhåpningene her litt...) Men jeg sa det da du syntes jeg erta deg fordi jeg hadde termin før deg - at du sikkert fikk før meg!! og rett fikk jeg! Hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå