Gjest Skrevet 2. juni 2007 #1 Skrevet 2. juni 2007 Her kommer den berømmelige historien.. Mandag 28.mai sov jeg så lenge som jeg ikke kan huske jeg har gjort siden jeg ble gravid. Våknet 11.30 og skulle akkurat reise meg fra senga da jeg kjente at det bare rant.. Jeg tenkte som så, "nemmen i svarte, jeg pisser da vel ikke på meg!" Men tasset rolig ned på badet. Da jeg kom ned på badet sa det bare splash, og masse slim og fostervann kom ut. Tok egentlig det hele med ro og tok en varm dusj... Tasset opp og snakket med samboeren, og ringte sykehuset.. Siden hodet ikke var festa skikkelig på sist kontroll fikk jeg beskjed fra sykehuset om å sitte tilbakelent i bilen og komme nedover med en gang. Kom på sykehuset uten noen som helst form for hva jeg kunne kalle rier. Kun svake menssmerter. Ble tatt i mot av ei kjempegrei jordmor som forklarte alt mulig rart og koblet meg til CTG. Satt på CTG ca 1\2 time, det gjorde utslag på den, men jeg sa som sant var at jeg ikke kunne kjenne de. Jordmor sa at vi skulle gå tur og komme tilbake om 1 time for å se om riene tok seg opp. Det gjorde de egentlig ikke, og ny CTG ble tatt. Jordmor spør meg om jeg trenger lystgass.. "Lystgass?" sier jeg, "jeg har jo ikke noe vondt! Burde jeg det?!" Jordmora sier nei, og forklarer at hun ikke vil sjekke om det er noen åpning pga infeksjonsfare. Så hun spør hva vi vil, om jeg vil innlegges, eller om jeg vil reise hjem og prøve å slappe av litt. Selvfølgelig ville jeg hjem. Så kl 16 (tror jeg det var) var vi hjemme. Jeg la meg til og sove, men det nytta ikke. Så jeg satt litt på msn.. Plutselig ved 17.30 tiden tok det seg opp og jeg begynte å få vondt nedover lårene, men det var liksom ikke sånn "puste seg igjennom vondt"! Så vi dro tilbake til sykehuset. Jordmor som tok i mot oss var aldeles nydelig dame! Kjempegrei og forståelsesfull. Tok en ny CTG og konstaterte at det var rier som kom med 2-3 minutters mellomrom og varighet på ca 40 sekunder. Kristin (jordmor) sjekket da åpningen kl 18.30 og den var FIRE cm!!!!????!!!! Kunne ikke skjønne det, trodde aldri den kom til å være mer enn 1. Jeg begynte å få en del smerter og Kristin tappet i badekaret til meg. Satt der 20 minutter før jeg fikk nesten panikkaktige rier, og fikk lystgass.. Lystgassen måtte jeg kutte ut, for jeg fikk ikke til å puste skikkelig. Kl 19.10 sjekket hun åpningen igjen og da var det 7 cm. Og hun sa hun ville ringe på lege, for dette gikk alt for fort.Og inn kom en lege som er annerkjent innen fødsel hos oss. Stod opp av vannet og ble plassert i prekestol. Jordmor sjekket åpningen igjen kl 20 og da var det full åpning, og jeg kunne begynne å presse. Hadde egentlig ikke pressetrang, men den kom rimelig fort. Hadde voldsomme smerter, og siden det gikk så fort så kunne de ikke gi meg annet enn morfin, så jeg fikk 10 mg i låret. Ble plassert i fødekrakk med min kjære samboer sittende bak meg. Satt der ca 20 minutter og presset, men så ville jordmora ha meg opp i senga. Der satt de på registrering av Halvor for å se hvordan han hadde det. På det tidspunktet husker jeg ikke så mye, så samboern og Kristin har fortalt meg ting i ettertid. Morfinen gjorde meg sløv, men tok ikke smerter i det hele tatt. Hadde ALDRI trodd jeg kom til å hyle, men fy f jeg skal skrive under på at jeg skrek. Fikk beskjed om at jeg måtte ta oksygen, for jeg pusta ikke riktig, så samboern pusta med meg. Jeg fikk ikke med meg at hjertelyden sank ned på 50 og 60 noen sekunder, men plutselig ble rommet fyllt med to leger, tre jordmødre og to barnepleiere. Og fikk beskjed om at nå måtte jeg høre på hva Tuveng (legen) sa! De måtte få han ut fort og måtte gjøre klart til vakum. Jeg hadde forferdelige smerter og visste ikke hvordan jeg skulle holde ut. Husker jeg så uklart og at klokka da var 21. De koblet på vakumet, noe som gjorde HELVETES vondt, men første forsøk var mislykket. Tuveng sa at han satte bedøvelse fordi jeg MÅTTE klippes, Halvor måtte fortest mulig ut av magen. Klarte de det ikke nå måtte de foreta hasteKS. Han klippet før bedøvelsen virket, men det var ikke noe smerte i forhold til det jeg hadde. På 2.forsøk og pressing kom lille gutten til verden;) Omtåket som jeg var spurte jeg Kristin:" Kan jeg få lov til å gråte nå?" (kommer noen tårer bare jeg skriver det) Mistet en del blod under fødselen, og ligger veldig lavt i Hb. Halvor ble født 28.mai kl 21.16, vitale mål : 3680 gram og 51 cm. 35cm i hodeomkrets. Det kommer til å bli skikkelig etterspill i etterkant av fødselen. Pga at jordmor jeg har gått til i kommunen ikke har fulgt opp med bekkenet mitt (som egentlig var alt for trangt til å føde) og fordi en del uoverenskomster. Har fått streng beskjed fra sykehuset om at ved en eventuell neste gang blir det keisersnitt.
Gjest Skrevet 2. juni 2007 #2 Skrevet 2. juni 2007 Bra det endte godt da:) kos deg masse masse med den lille;) Sukk så babysyk jeg blir av fødehistorier:)
Gjest Skrevet 2. juni 2007 #3 Skrevet 2. juni 2007 Glemte å skrive at det tok ca 3 timer fra åpningen ble sjekket første gang, til nurket var ute. I følge legen en alt for rask fødsel i et alt for trangt bekken.. 4 sting ble sydd..
doffine Skrevet 2. juni 2007 #4 Skrevet 2. juni 2007 Tørker en tåre jeg:-)) Jeg vet jo hvor jævlig ekkel den JM du har brukt har vært. Hu er ei megge over alle megger... Snuppa mi har blitt mamma:-)))))))
spirenr 2 er gutt! Skrevet 2. juni 2007 #5 Skrevet 2. juni 2007 Stakkars deg - bra at det gikk godt til slutt!! Gratulerer med lille Halvor!!!
Mamma'n til Thias Skrevet 2. juni 2007 #6 Skrevet 2. juni 2007 Så godt å høre at det gikk bra!! Det er skummelt å høre om sånne jordmødre, men flott at det jobber kompetente folk på sykehuset, iallefall.
Gjest Skrevet 3. juni 2007 #8 Skrevet 3. juni 2007 Oj, det var dramatisk! Men så bra at alt endte godt!! Kos dykk masse masse masse med vesle Halvor
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 3. juni 2007 #9 Skrevet 3. juni 2007 oi, d hørtes ut som litt av en fødsel, trine...Men høres ut som om du var kjempeflink da! Kos dere masse m lille Halvor i tiden fremover
Gjest Skrevet 3. juni 2007 #10 Skrevet 3. juni 2007 Oi, hørtes dramatisk ut, men så flink du var =) Gratulerer så utrolig mye med lille gullet, og lykke til videre i livet... Klemmer
SokkeLaila Skrevet 3. juni 2007 #11 Skrevet 3. juni 2007 Snakk om dramatikk! Så godt å lese at alt gikk bra til slutt! Gratulerer igjen med den vesle pjokken!
Gjest Skrevet 4. juni 2007 #13 Skrevet 4. juni 2007 Oisann, det var ikke en så veldig hyggelig opplevelse nei, er utrolig kjipt når det går så fort (gikk selv fra 2-10 cm på en god time med min første, så kjenner til smertene!), men det endte jo heldigvis bra! Gratulerer så mye med gutten og kose dere Trine! :-)
Gjest Skrevet 4. juni 2007 #14 Skrevet 4. juni 2007 Hei =) Takk for det! Skal på samtale med kommunelegen neste tirsdag for å snakke om jordmora. Han kommer til å få et brev fra sykehuset også. Sånne jordmødre må man gjøre noe med=) Heldigvis gikk alt bra, og vi storkoser oss hjemme. Halvor er litt gul enda, men begynner å bli borte nå. Ligger bilde av han på profilen min
boble <3 Skrevet 5. juni 2007 #17 Skrevet 5. juni 2007 Huff hørtes skikkelig vondt ut,men godt alt gikk bra tilslutt:0) Gratulerer så masse med lille prinsen!
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #18 Skrevet 5. juni 2007 Huff...bra det gikk godt i alle fall Vil bare si at navnevalget deres er utrolig bra! Er så godt at ikke alle kaller barna sine for alle disse utenlandske, merkelige og poppis navnene! Halvor høres ut til å bli en barsk liten gutt
Gjest Skrevet 17. juni 2007 #19 Skrevet 17. juni 2007 Hei Turbotrollet.. så ikke denne før nå jeg.. Litt treg.. Ja, det ble et utradisjonellt navn. Oppkalling etter bestefaren til sambo. Jeg syns alle disse poppis navnene er greie nok. Mange fine, men samtidig så heter snart ALLE det.. Kjedelig å komme i en klasse der 4 av gutta heter det samme. Hehehe.. Hvordan går det med deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå