Anne-B. Skrevet 2. juni 2007 #1 Skrevet 2. juni 2007 Er det egentlig farlig for babyen? Jeg har hatt vannkopper selv, og for ei tid sia gikk det vannkopper i nabobarnehagen, nå ser det ut for at det er i barnehagen til snuppa det går. Noen sier at det er farlig for babyen og meg om smitten kommer innomhus, andre sier at det ikke er det. Tenkte uansett å ringe legen på mandag. Alternativet blir jo da å holde snuppa hjemme fra bhg, dessuten skal vi ut og reise 12. juni, men kan jo ikke det om hun er syk! Erfaringer eller hva som helst, noen?
moo Skrevet 2. juni 2007 #2 Skrevet 2. juni 2007 Så lenge du har hatt vannkopper selv, skal det visst ikke være farlig. Men om du ikke hadde hatt det, så kan det føre til ulike problemer i ulike deler av svangerskapet.
Anne-B. Skrevet 2. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. juni 2007 Får så mange forskjellige svar, men håper at det er noe i svaret ditt! Det er jo dumt om jeg så å si må flytte ut mens hun er sjuk :/
Gjest -<<- Skrevet 2. juni 2007 #4 Skrevet 2. juni 2007 "Høygravide som ikke har hatt vannkopper bør ikke utsettes for smitte. Hvis de smittes i svangerskapet, dannes antistoffer som fosteret får til låns og som beskytter det den første tiden. Men hvis mor smittes så sent i svangerskapet at hun ikke rekker å danne antistoffer, og den nyfødte får vannkopper, kan barnet bli veldig sykt – selv med moderne virushemmende medisin." (Gro Nylander) "Man regner med livsvarig immunitet etter infeksjon. Hvis en gravid har hatt vannkopper tidligere, regner vi med at den nyfødte er beskyttet i 3 måneder. Man har vaksinasjonsmulighet for vannkopper, men dette er ikke i det generelle vaksinasjonsprogram i Norge og behovet er lite, ettersom man har gode medikamenter." (DoktorOnline) Altså intet problem så lenge du har hatt dem før.
Expat Skrevet 2. juni 2007 #5 Skrevet 2. juni 2007 Så lenge du tenker å amme og har hatt det før så går det som regel greit! Snakk med legen om det da!
Anne-B. Skrevet 2. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 2. juni 2007 Tackar! Har vært og lest litt rundt omkring. Skal snakke med legen min på mandag og høre hva han sier.
rødhette* Skrevet 2. juni 2007 #7 Skrevet 2. juni 2007 Jeg har lest mye om dette nylig, fordi jeg funderer på å ta vannkoppvaksine. Nettopp fordi det kan være farlig for fosteret. MEN jeg har ikke antistoffene. Så lenge du har antistoffene (og de skal du ha hvis du har hatt vannkopper før), er det ikke farlig for fosteret. Er du ikke helt hundre prosent sikker, tar du lett en blodprøve på legesenteret for å sjekke det. Den må sendes til dyrking dog, så tar en uke før du får svar.
bee* Skrevet 2. juni 2007 #8 Skrevet 2. juni 2007 er det den rubella tingen dere snakker om?? er ikke det røde hunder da??
Anne-B. Skrevet 2. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 2. juni 2007 Vannkopper, ikke røde hunder det var snakk om her. Det veit jeg er farlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå