Gå til innhold

Hadde dere gjort dette????????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer på om vi skal ta opp lån for å kjøpe en leilighet som vi ikke skal bo i. Vi får endel skatte fordeler ved å ta opp dette lånet. Nå har det seg sånn at min bror og hans samboer og hennes datter ikke får tatt opp lån (forskjellige grunner til det), så skal huset de leier i selges. Derfor tenkte vi at da kan vi kjøpe noe, så får de bo det å betale leie til oss, som dekker låne utgiftene.

De ble kjempe glad, og er klar til å gå på visning på mandag.

Men det jeg lurer på er om det er noen "feller" vi kan komme til å havne i, vil ikke havne i konflikt med broderen. Han har veldig lyst å kjøpe det av oss om noen år.

Høres dette "greit" ut, eller blir det litt for mye???????????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal være forsiktig med å inngå forretninger o.lign. med venner og familie.

Hva om de ikek fåt lån fordi det er betalingsanmerkninger på dem?

hva gjør dere hvis de ikke betaler husleien og dere ikke klare å betjene lånet?

Skrevet

Om dere har råd til det og leieinntektene vil dekke låneutgiftene er jo bolig vanligvis en glimrende investering. Dersom dere bor i et strøk hvor boligprisene ikke forventes å øke, bør leieinntektene gi overskudd etter at låneutgiftene er dekket.

Fellen er selvsagt å leie ut til noen man ønsker å bevare et godt forhold til. Dersom din bror og familien skulle vise seg ikke å betale i tide, herpe leiligheten e.l, vil det selvsagt være langt vanskeligere for dere å bevare et bra forhold til dem og samtidig ta konflikten som da vil oppstå. Altså vil det sett ut fra bare deres økonomi, antagelig være en fordel å leie ut til noen dere ikke kjenner. Samtidig kan man jo da få en økt risiko for at konflikten i det hele tatt oppstår - du vet kanskje bedre hva du har enn hva du får.

Det koker altså ned til hvorvidt du går ut fra at din bror vil betale leien i tide og ta rimelig bra vare på leiligheten.

Skrevet

Du må vel skatte av inntekter på husleie? Synes også det er skummelt å gjøre noe sånt med nær familie. Sett uansett opp en vanntett avtale om betaling av husleie. Hvis det skulle skje noe uforutsett som gjør at det skjærer seg, risikerer du også å bli "den slemme" om du ikke vil tape på dette økonomisk. Jeg ville aldri gjort det... Men det er meg (har ingen søsken heller, da:p)

:-)

Skrevet

Tror du skal undersøke litt. Vet at du kan tjene et visst beløp i mnd på leieinntekter uten å måtte skatte. Tror det har noe med verdien av huset osv.

Dersom du skal inngå en slik avtale med broren din anbefaler jeg deg å å skrive en avtale som han signerer.

Vær klar på at i denne situasjonen, er dere leietaker og utleier. Ikke søsken. For det kan gi problemer. Husk å få med alt du må i leieavtalen, tror det ligger noen på nettet som er satt opp juridisk riktig.

Skrevet

Kun hvis jeg var sikker på at broren min ville være en sikker betaler, men ville nok også sikre meg om at jeg kunne betjene huslånet hvis husleien ikke kom inn.

OBS! dere må betale 28% skatt av leieinntektene. Anbefaler dere å lese litt om husleie inntekt på skatteetaten før dere tar endelig avgjørelse ;)

Og hvis alt går bra, så husk å lage en detaljert leie kontrakt. Selvom det er broren din, fordi da unngår dere konflikter senere.

Skrevet

Mitt beste råd:

Få alt skriftlig. Lag en skikkelig leieavtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...