Gå til innhold

Blir mamma til høsten og lurer på så mye....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Påkledning osv...det kan jeg endel om. Men når skal de ha mat, pupp, velling, grøt, brødskive, mat på glass, kumelk, vann....alt er en jungel for meg akkurat nå.

Er det noe man lærer de få dagene på sykehuset og når man går til kontroller på helsestasjonen osv??

eh...veit ikke engang hva velling er....*flaut*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde null peiling med førstemann, viste heller ikke hva velling var :)

Men på helsestasjonen og i barselgruppa lærte jeg...

Men jeg lærte mest av å stole på meg selv og følge magefølelsen. Også er det jo bare å spørre her.

Dette går bra skjønner du.Lykke til!

PS Velling er en tynn grøt som man gir på tåteflaske med større hull enn vanlig

Skrevet

hehe.... dette lærer du etterhvert ja!

du får et hefte som heter mat for spedbarn på helsestasjonen på 6ukers kontrollen!

ellers kan jeg gi deg en kort briefing:)

pupp anbefales som eneste mat fram til 6mnd.

ellers er morsmelkerstatning(MME) et veldig godt alternativ.

Grøt kan inntoduseres tidligst når barnet er 4mnd.

Brød er greit å prøve seg frem med veeldig små biter når han har fått skikkelig dreisen på grøtspisinga (her var det nesten7mnd)

mat på glass synes jeg har vært veldig greit hvis jeg har lagd noe han ikke kan ha, eller når han spiser mye tidligere enn oss!

det står på glassene fra hvilke alderstrinn de er annbefalt for.

kumelk kan inntroduseres ved 10mnd hvis du ammer, og ved 1 år hvis du ikke ammer.. dette pga morsmellka (MM) virker som en paraply over kumelka

Vann kan du begynne forsiktig med når du føler for det.. jeg begynte ikke før han var 7mnd.. men var ikke særlig poppulært!

og velling er veeldig tynn grøt som du kan gi med flaske.. de selger også velling i enkeldte butikker..

der tror jeg jeg fikk med meg alt:)

dette faller ganske naturlig når den tid kommer:o)

Skrevet

Dette lærer du etter hvert:) Ingen grunn til panikk:)

Men, til å begynne med får de jo bare pupp (eller flaske), og den puppinga styrer de selv. Følg signalene til bebisen din, så er det ikke noe problem. I starten spiser de ofte:)

Ang. grøt, så bør man ikke starte før 4 mnd. Men, du kan godt vente til 6 mnd hvis bebisen din er fornøyd med bare melk.

Velling er melk med litt grøtpulver oppi. Mange begynner med det i stedet for grøt.

Brødskive kan man vel begynne med fra 6 mnd. Da begynte vi:)

Mat på glass begynte vi med fra 5 mnd, men du kan begynne fra 4 mnd også.

Kumelk anbefales å vente med til 10 mnd.

Vann begynte vi med ved 4 mnd, men det krever ofte litt tilvenning:)

Skrevet

Hvis det er no trøst er jeg 2- barns mamma og har akkurat lært meg hva velling er... aldri vært borti det før.. Jeg ble mamma første gang i en alder av 22, og det er utrolig hvor mye som ligger naturlig! Noe får du vite på føden, noe snakker du med moren din om, feks hvordan hun gjorde med deg, noe snakker du med venninner om. Her på forumet kan du lære masse. Du må bare gjøre som du føler rett- dette fixer du! Lykke til:)

Skrevet

Det går nok bra!

Vi fikk en bok, Spebarnsboka, på sykehuset, og den er utrolig kjekk! Der står "alt", fra ammeproblemer til tips om babysvømming. Ellers er det jo mye å lære her inne også :-)

Skrevet

Kremt....jeg har ei jente på 8 mnd og jeg lærte av et av innleggene her nå hva velling er for noe.... Har aldri gitt det selv...

Jeg var også veldig usikker før jeg skulle ha vesle jenta. Har aldri vært ei sånn jente som har passet masse barn og hadde aldri skiftet ei bleie før. Ting går seg til, man finner ut hva man skal gjøre etterhvert. Jeg fikk mye hjelp av venninner som har barn fra før ( hva man trenger av utstyr osv), barselgruppa har også vært til mye hjelp, på dinbaby har jeg fått svar på mye. Den spedbarnsboka må du huske på å få med deg fra sykehuset for den har jeg brukt mye. Har brukt den som et oppslagsverk ved alt fra tenner, feber, utvikling osv... Det eneste jeg har savnet info er er alt rund mme, lite å finne om dette da man helst skal amme.

Ikke stress det kommer til å gå kjempe bra! Nyt graviditeten og gled deg til nurket kommer ut. :-)

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...