Lilla`83 *snuppa & snuppen* Skrevet 2. juni 2007 #1 Skrevet 2. juni 2007 kjenner jeg blir skikkelig redd ved å tenke på hva jeg skal igjennom snart, bare jeg får en "sterk" kynner så blir jeg helt satt ut... *jeg vil ikke!!!* er så redd for alt som kan skje og ikke skje.... mest er vel pga at at med snuppa så hadde jeg en veldig langrtukken fødsel som varte og med litt komplikasjoner (alt gikk bra med både meg og snuppa)... er vel dette som sitter i, som ikke vil gi helt slipp!?? vet at de sier at fødsel nr.2 er lettere enn nr,1, men klarer ikke å tro helt på det... jeg vil ha den lille babyen min i armene min nå, men så var det tanken på at han må jo komme ut og... :o/ håper sevlsagt på føde vaginalt, men samtidig så "skremmer" det litt meg og... huff... vet at alt er jo "glemt" med en gang den skjønne lille ligger på brystet! er det vanlig å tenke litt slik eller er det jeg som har blitt helt "sprø" her!?? håper jeg slipper å gå over, for jo mer vil jeg nok tenke på det... noen som har noen beroligende ord å si meg eller en fin fødsel historie fra nr.2!? )
Gjest Skrevet 2. juni 2007 #2 Skrevet 2. juni 2007 Med min andre gikk jeg 11 dager over termin, og var da så møkklei at jeg bare ville ha han ut - koste hva det koste ville... :-) Var ikke redd, men hadde vel en slags skrekkblandet fryd ;-) Min andre fødsel gikk mye fortere enn nr 1. Det var utrolig intenst mens det pågikk (var vanvittig vondt - skal ikke lyve), men som du selv vet er det fort glemt. Råder deg til å gå fødselen i møte med åpent sinn. Ikke tenk for mye på det - ta det som det kommer. Lykke til :-)
___ Skrevet 2. juni 2007 #3 Skrevet 2. juni 2007 Med min første brukte jeg over to døgn. Var på sykhuset ca 1 døgn før fødselen og på fødestua gjennom tre vaktskifter. Det tok sin tid. Da jeg skulle ha nr 2 belaget jeg meg derfor på at ting kunne trekke ut. Dette var i jula. Jeg kom hjen med eldstejenta fra barnehagen i 16.30 tiden. Vi skulle på juletrefest. Fikk en sterk kynner på vei inn gjennom døra hjemme men tenkte ikke mer over det. Jeg hadde hatt mye kynnere før. Fant frem pentøy til essla og meg selv men nå begynte "kynnerene" å komme tettere og med mer kraft så jeg begynte å lure på om det skulle skje noe snart. 17.30 fant jeg ut at jeg droppet juletrefesten så vi lagde middag hjemme i steden. Spiste middag og ringte veninna mi for å si at nå skjedde det nok noe snart. Det var omternt 10 min mellom riene. Pratet en stund da hun komenterete at sån det hørtes ut på meg måtte det være mye nindre enn 10 minutter. Jeg tok tiden og kom til at det var knappt 5 min mellom så jeg ringte far som skulle være barnevakt og fikk eldstejenta i seng. Ringte sykhuset og ble enig i at jeg skulle komme inn for en sjekk siden det virket som om det gikk relativt fort. 19.15 dro vi hjemmera. Vi brukte ca 15 min på turen og underveis sa jeg for spøk til mannen min at det kjentes som om jeg satt på hodet til ungen. På sykhuset rotet vi litt med å finne fødeavdelingen. Kjørte heis opp og ned noen ganger og hadde stort sett en rie i hver etasje, men fant da frem. Vi ble tatt imot og jeg ble lakt til regristrering i 15 min. Det var ikke godt men ikke så ille heller. Jeg regnet med å bli sent hjem igjen for en stund. Det var fortsatt milevidt fra å være så vondt som med nr 1. Jeg gledet meg i hvertfal til å gå på do og få meg en dusj. Jordmor skulle bare sjekke åpningen først. Oi sa hun, 8 cm.Da var klokka 19.45. Heldig vis var det en ledig fødestue så jg gikk inn dit. Hadde ingen problemer med å gå selv, men mannen min hjalp meg med å skifte sokker (det var av en eller annen grunn veldig viktig for meg). Jeg stod ved senga mens jordmor gjorde alt klart, fylte ut papirer ol. Kunne prate om løst og fast mellom riene. Diskuterte litt fødestillinger og andre ting. 19.55 fikk jeg litt trykketrang. Jordmor sa jeg skulle sette meg i senga så skulle hun ta vannet. Da ble det mer behaglig de siste cm. Det stemte det. De neste to riene hadde jeg ikke trykketrang. Så kom den tilbake men da konstaterte jordmor at det var full åpning så jeg kunne bare trykke. Etter 8 min og tre pressrier var jenta ute. Alternative fødestillinger eller smertelindring rakk jeg aldri. Men det var ikke noe savn. Nesten ingen revning. Sydde 2 små sting som jeg ikke merket hverken da eller senere og så kunne jeg endelig gå i dusjen mens vessla ble varket og stelt. Ingen komplikasjoner. Jeg håper din fødsel blir like grei.
Lilla`83 *snuppa & snuppen* Skrevet 2. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 2. juni 2007 åååå, så betryggende å lese! takk for at du ville dele din opplevelse med meg... ) klem....
Kakeåndsen Skrevet 2. juni 2007 #5 Skrevet 2. juni 2007 Jeg hadde også en ganske tøff første fødsel, som varte i ca 42 timer, med et par timer med ineffektive pressrier som endte med kiwivakum. Men er for dum til at jeg gruet meg til neste fødsel;-) Denne gangen kom jeg inn med 5 cm åpning. De måtte ta vannet og gi meg drypp for at fødselen skulle kommer ordentlig i gang. Uansett så hadde jeg tre skikkelig vonde rier etter at jeg ba om epidural, og så startet pressriene. Etter ti minutter med pressrier var lille ute. Fikk ikke epidural forresten siden jeg hadde 7 cm åpning, og anestesilegen hadde heller ikke rukket å komme opp. Min andre fødsel var en veldig positiv opplevelse, og jeg fikk kjenne hvordan det er å ha pressrier som funker og faktisk presse ut barnet selv. Nr to var i tillegg 250 gram større en nr 1, 1 cm større omkrets rundt hodet og kom som supermann med armen langs hodet. Likevel så mye mindre smerte!! Lykke til!! Det går sikkert mye bedre for deg enn du frykter!
Lilla`83 *snuppa & snuppen* Skrevet 2. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 2. juni 2007 så godt å høre!!! blir så mye lettere til "sinns".... ) takk til deg også kakeåndsen! )
Nit@™ Skrevet 2. juni 2007 #7 Skrevet 2. juni 2007 Slik var jeg når jeg skulle ha minste min. Helt "pænikk" når jeg tenkte på det. Men så fort fødselen var i gang tenkte jeg ikke på det i det hele tatt. Jeg hadde laaang fødsel med første. 44 timer, epidural som ikke virka, ble satt på drypp og det ble en skikkelig berg og dalbane til dem fikk stillt dette skikkelig. Fødsel nr 2 er faktisk den beste/letteste. Det gikk 12 timer, men riene var bedre fordi jeg helt intill pressriene kunne få hvile litt i mellom. Pressetiden var vel ca 5 min ) Når jeg sa til JM at nå MÅTTE jeg bare sa hun at det enda var lenge igjen. Gutten kom på 1 press og JM holdt på og ikke klare å ta han i mot..) Ønsker deg masse lykke til. Det går nok bedre en du frykter vennen! Prøv og følge kroppen din og hvil når du kan. Sender *fødestøv* og en *masselykketilkjakji*
Lilla`83 *snuppa & snuppen* Skrevet 2. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 2. juni 2007 takk takk.... kjakji tebake... )
mammaen til G & A Skrevet 2. juni 2007 #9 Skrevet 2. juni 2007 Skjoenner saa godt at det er litt skremmende med forekommende foedsel. Du har vaert igjennom det en gang og vet hva du gikk igjennom den gangen. Jeg kan ikke snakke for alle selvfoelgelig, men for min egen del saa var foedsel nummer to mye fortere enn foerstemann. Etter at vannet gikk saa var snuppa ute paa under en time - faktisk var selveste foedselen 13 minutter... Husker godt den foelelsen av litt panikk om at jeg ikke ville foede... Og jeg ble satt igang saa jeg tok valget selv liksom=) Saa fort vannet gikk, saa ville jeg ikke foede husker jeg at jeg sa til gubben. Alle som var paa rommet bare lo, saa det var bare aa kaste seg ut i det. Nyt de siste dagene med snuppa og gubben, og saa faar du sett den lille spiren snart=) Store troesteklemmer fra
Lilla`83 *snuppa & snuppen* Skrevet 2. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 2. juni 2007 Ååååh!!! Hva skulle en gjort uten dere gode DIB`ere!??? )
elinmamma Skrevet 2. juni 2007 #11 Skrevet 2. juni 2007 Jeg har også en mye bedre fødeopplevelse med nr 2 enn den første. Hva med å sette deg ned og skrive ned alt du er redd for. Levèr brevet på føden når du kommer. Da kan de lese det du bekymrer deg for og gi deg hjelp tilpasset det! Går sikkert kjempefint! Lykke til
Bella Swan Skrevet 2. juni 2007 #12 Skrevet 2. juni 2007 Jeg hadde en tøff fødsel med nr 1. Hadde veldig vonde rier fra rie nr 1. Fødselen varte i 19 timer og hun ble tatt med kopp. Hadde veldig fødselsangst med nr2, jeg fortalte jormor om det og hun hjalp meg masse. Jeg fikk kur 6dager før terminen og lovt epidural, uansett. Men det trengte jeg ikke, fødte på 1 1/2 time. Fødselen gikk som en drøm! Lykke til, det går nok kjempe fint.
*Rutletutt* Skrevet 2. juni 2007 #13 Skrevet 2. juni 2007 Uff - ikke noe kjekt å ha det sånn, nei....vet akkurat hvordan du har det! Selv om jeg enda har ca 8 uker igjen til termin så gjør jeg ikke annet enn å grue meg til fødselen....og det har jeg gjort siden før jeg ble gravid...( Har også en traumatisk fødselopplevelse bak meg som endte i hastesnitt - så jeg føler jeg er helt ny på dette her....selv om jeg lå lenge med rier, så har jeg aldri "født" før... Har heldigvis vært å snakket med lege på Haukelad om fødselen, så det er litt beroligende å vite at det står i journalen min bla at jeg skal få epidural og evt riestimulerende middel med en gang jeg kommer inn på føden, og at de skal ta henne mye tidligere enn de gjorde med Tobias, om fødselen skulle vise seg å bli på samme måten denne gangen... Uansett...lykke til med det som er igjen av ventetiden, og ikke minst med fødselen. Klemmer
Lilla`83 *snuppa & snuppen* Skrevet 2. juni 2007 Forfatter #14 Skrevet 2. juni 2007 nok en gang for gode og beroligende ord... hjelper faktisk litt! ) det med å skrive ned litt på ett ark å levere når jeg ankommer sykehuset var ikke dumt...
Gjest Skrevet 2. juni 2007 #15 Skrevet 2. juni 2007 Hei! Det går nok så bra skal du se;-) Min 2. fødsel ble betegnet som drømmefødsel av jordmor,småen var ute på pressri nr 2! Og jeg hadde skikkelig angst før fødselen,vurderte KS og greier;-) Men da det hele startet,ble jeg så rolig.Dusjet,pakket og spiste før jeg vekket mannen min ;-)og dro på sykehuset og hadde en superfin fødsel.Så fin at det ble en fødsel til to år senere igjen ;-) Lykketil,det går helfint! Klem
susemor-3 små Skrevet 2. juni 2007 #16 Skrevet 2. juni 2007 Hei, Lilla`83. Jeg vil bare si at jeg hadde en tilnærmet drømmefødsel med nr 2. Det gikk så mye fortere og lettere enn med nr 1. Jeg gruvde meg også fordi jeg hadde dårlig erfaring med nr 1. Men nå sitter jeg og tenker tilbake på den siste fødselen med gledestårer fordi det var en så utrolig fin opplevelse!! Håper du får en fin fødsel. Klem:-)
Lilla`83 *snuppa & snuppen* Skrevet 3. juni 2007 Forfatter #17 Skrevet 3. juni 2007 er litt mer roligere i dag faktisk... hvertfall etter å ha lest deres fine ord og forståelse... takk enda en gang til dere alle! ) glad i dere jeg... *snufs* )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå