Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 Jeg er tilhenger av ferbermetoden. Og jeg skammer meg ikke for å si det. Men jeg har moderert den litt. Mine gutter er ikke lette å skjemme bort, så jeg kan ta de opp av sengen når de ikke vil sove, uten at det gjør videre legging problematisk. Men her kommer altså ferbermetoden, og jeg kan ikke se NOEN steder i denne teksten hvor det står at barnet skal krike seg i søvn. Men nå er jeg litt trøtt...så hvis noen andre ser det...kan de vennligst peke de ut for meg, så skal jeg ete ordene mine med vaniljesaus på...:-) Ferbermetoden Det finnes en metode som helsestasjoner og helsesøstre i Norge har anbefalt i 25 år for å etablere gode søvnrutiner til barn. Dette er Ferbermetoden. En metode utviklet av en amerikansk barnelege for å hjelpe innsovning og nattesøvn hos barn. Mange foreldre synes denne metoden er ganske tøff fordi den innebærer at barnet må ligge alene og gråte, men på den annen side er metoden meget effektiv for å løse søvnvansker. Man kan jo spørre seg om hva som er verst: 1 uke med et barn som gråter ved leggetid eller 2 år med problematisk nattesøvn... Metoden er også meget konkret. - Legg barnet - gjennomfør leggeritualene dere pleier. - Si godnatt til barnet. Fra nå av er det forbudt å ta barnet opp av sengen. Slukk/demp belysningen og gå ut av rommet. - Barnet gråter. Du går etter kort tid inn til det og snakker beroligende til det og evt. stryker litt på det. - I løpet av fire dager utvider du ventetiden til du går inn til barnet når det gråter fra 3 minutter til 7 minutter. 3 minutter kan høres ut som kort tid, men undertegnende kan skriver under på at disse minuttene oppleves som uendelige når barnet gråter! Lag din egen metode! Hvis du synes Ferber-metoden er for tøff, kan du lage din egen plan på hvordan du kan hjelpe barnet ditt til god nattesøvn. Kanskje du klarer å gjennomføre metoden med kortere ventetid? Eller kanskje du velger å heller la barnet sove i din egen seng eller være inne hos barnet til det sovner? Det finnes også teorier som mener at foreldre bør være hos engstelige barn, og ikke la dem skrike seg i søvn. Mens jeg jobbet med denne artikkelen kom jeg faktisk over en barnelege som skriver at hun fraråder å la barnet skrike på det sterkeste. Hun mener at barnet da vil slutte å be om oppmerksomhet. Jeg tror at hun berører noe viktig her, men tror ikke at barn vil slutte å gråte og vise at det trenger din hjelp når det er våkent på dagtid, selv om du demonstrerer at du forventer at barnet skal sove om natten. Dessuten er det også stor forskjell på gråt, og det hører du som kjenner barnet ditt. Ofte er gråten mer av arten "sutring" eller "jeg-kjeder-meg-og-vil-helst-leke-mamma" når barnet legger seg. Er barnet engstelig, redd og hysterisk vil gråten arte seg veldig annerledes. Og da bør du reagere! Ved å gå igjennom rådene ovenfor om å etablere gode rutiner, og sørge for nattelys, vise deg med jevne mellomrom når barnet gråter/roper på deg, kan du forebygge slik redsel hos barnet. Les forøvrig mer om dette i barnets gråt. På den annen side går foreldrene med jevne mellomrom inn til barnet når det gråter også ved Ferber-metoden - slik at det ikke føler seg forlatt. Selv om det finnes metoder som er effektive må altså du som foreldre og som den som kjenner ditt barn best ta avgjørelsen om hvordan du skal hjelpe det til god nattesøvn. Dårlig nattesøvn påvirker både barn og voksne og samspillet dem i mellom negativt på sikt. Eneste her jeg gjør anderledes er at jeg går inn med en gang, med mindre det bare er sutring.
BettyBoob Skrevet 1. juni 2007 #2 Skrevet 1. juni 2007 har gjort det samme. funket som bare det. jeg tar ham aldri opp av sengen etter at han har lagt seg. (når han hadde krupp måtte jeg jo, men unntak....) hadde ikke mye skriking her altså, og leggingen her i huset er en drøm jeg har heller aldri talt minutter, da det ikke har vært nødvendig. han har roet seg kjapt selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå