silena Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 Jeg har lest så mange ganger her inne at vannbasert maling er mye farligere enn oljebasert. Og nå lurer jeg om noen egentlig vet hvorfor? Jeg har prøvd å søke på nettet og spørre i butikken og finner kun at oljebasert maling avgir mye mer gasser enn vannbasert og at vannbasert akrylmaling avgir minst gasser men man skal uansett lufte lenge etterpå. Jeg har malt med vannbasert akrylmaling i rommet som gutten min snart skal flytte inn i. I tilegg skal jeg male hyller, listverk og en kommode. Jeg bare lurer på om noen, som mener at det er farlig med vannbasert maling, kan komme med argument. Jeg vil ikke ta noen sjanser på at gutten min skal få noen helseskader.
*bolla pinnsvin* Skrevet 1. juni 2007 #2 Skrevet 1. juni 2007 Trodde det var omvendt, jeg. Så lenge malinga har tørket spiller det vel forresten ingen rolle?
silena Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. juni 2007 Ja det har jeg også alltid trodd men så har jeg lest noen innlegg her som sier at vannbasert er mye farligere enn oljebasert. Klarer ikke finne de igjen når jeg søker Og jo de avgir gasser noen uker etterpå faktisk så man skal lufte uansett, men oljemaling skal helst ikke tørke innendørs for de avgir så mye gasser i følge en artikkel jeg fant på nettet.
Pysa Skrevet 1. juni 2007 #4 Skrevet 1. juni 2007 Jeg spurte om dette da jeg kjøpte maling her om dagen, og da sa de at de farlige gassene uansett er fjernet, sånn at de gassene som er igjen ikke er noe å bry seg om.
*bolla pinnsvin* Skrevet 1. juni 2007 #5 Skrevet 1. juni 2007 Oljemaling skal helst ikke tørke innendørs? Skal man liksom flytte rommet ut, da? Er jo ikke alle underlag som egner seg for vannbasert maling. Anyway.. Det enest jeg vet er at vi skulle male et par rom da jeg var gravid og legen sa at jeg kunne være med og male der hvor det skulle være vannbasert, men ikke der det skulle være oljebasert.
tobe Skrevet 1. juni 2007 #6 Skrevet 1. juni 2007 Tror det er sånn at vannbasert maling avgir skadelige gasser i flere uker. Oljebasert er verre mens du holder på og slutter å avgi gassene når den er ordentlig tørr, eller i alle fall etter mye kortere tid enn vannbasert.
silena Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 1. juni 2007 *piazava* Jeg vet ikke jeg har ikke så mye peiling på maling men jeg skulle tro at oljemaling ikke brukes i så stor grad til vegger, mer til listverk og snikkerier.
Hera Skrevet 1. juni 2007 #8 Skrevet 1. juni 2007 Her er en link som forhåpentligvis gir deg noen av svarene du er ute etter. http://www.inneklima.com/index.asp?context=&document=135
Gjest -tja- Skrevet 1. juni 2007 #9 Skrevet 1. juni 2007 HAR SJEKKET MED JOTUN TIDLIGERE: DU SKAL BRUKE 'Lady Panel/dør/list' på barnerom, og gjerne ellers i huset også. Litt dyrere maling, men det er den aller aller beste for våre små....
Gjest -tja- Skrevet 1. juni 2007 #10 Skrevet 1. juni 2007 For å legge til at dette er en helt spesiell maling. Den er VANNBASERT, men altså å regne som bedre enn oljebasert... For å understreke at dette IKKE betyr at ALLE vannbaserte er anbefalt fremfor olje....
Gjest -tja- Skrevet 1. juni 2007 #11 Skrevet 1. juni 2007 Vil også legge til at det er en helt superbra maling. Tørker på null komma svisj. (Raskere tørketid enn vanlig maling).
tobe Skrevet 1. juni 2007 #12 Skrevet 1. juni 2007 Så oljebaserte er blitt verre og andre typer bedre. Takk for nyttig link :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå