Gå til innhold

Oppsigelse av leieboere - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man si opp f.eks tolvte i en måned, eller er det vanlig å måtte leie og dermed betale hele måneder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det vanlig er at sier man opp en eller annen dag denne mnd, altså juni, gjelder det ifra 1 juli, og dermed må man bo ut juli, eller ev betale ut juli.

dette dersom man har 1 mnd gjensidig oppsigelse da.

Skrevet

Vanlig å betale hele måneder ja.. Sier man opp f.eks 12 juni, så må man jo faktisk betale for hele juni, om da ikke huseierene er litt snille..

Gjest irismor
Skrevet

Det vanligste er vel å si opp fra den 1.

Skrevet

man kan si opp når man vil, men det gjelder ikke før den første i mnd etter oppsigelsen.

vi har akkurat blitt sagt opp, og fikk beskjed slutten av forrige mnd, og bor her ut juni.

Nå haster det veldig med å finne nytt sted, noe vi har råd til. :(

Skrevet

Det er vanlig med 3 måneders oppsigelse, da, det er hjemlet i husleieloven... Så hvis du har leieboere, så har de rett til å bo i boligen i 3 måneder fra oppsigelsesdato, og det er normalt å si opp leiekontrakt pr. den siste i måneden. Sier du opp bolig fra f.eks. 1. juli så har du jo pr. definisjon begynt på en ny måned, derfor skal man si opp med virkning fra den siste datoen i måneden. (Iflg min tidligere hushai av en utleier - advokat til fingerspissene og som visste å sno seg til mest mulig penger...)

Skrevet

hvis det leies ut to eller flere enheter og utleier bor i samme bygg har han ikke rett til å si opp før det er gått tre år, men mindre han skal bruke det selv eller at leie kontrakten er missligholdt... står i husleie loven

Skrevet

Jeg var visst litt uklar i formuleringen. Jeg lurte på om de som leier kan si opp midt i en måned, og dermed bare betale for de enkelte dagene?

Skrevet

Nei, husleie betales for hele måneder, og du bør sjekke husleieloven ang oppsigelsestiden også. Mulig du kan kreve leie for tre måneder, dette er jeg usikker på.

Les husleieloven her: http://www.dinbaby.com/forum/thread/9480283

Jeg ville finlest kap 9.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...