nups Skrevet 1. juni 2007 #1 Skrevet 1. juni 2007 kroppsfikseringen og overfokusering i media er kommet så langt at tenåringer og barn i 12-13 årsalderen nekter å dusje nakne sammen på skolen. Jeg har et annet perspektiv på det. Vi har aldri likt å dusje nakne sammen. Samme hvilken alder! Det er bare det at før gjorde vi som vi ble befalt uten å mukke. Nå tør barn og tenåringer å stille spørsmålstegn ved saker og ting. Og dette protesterer de på. Og takk og lov for det! Og det burde vi også gjort da vi var i den alderen!
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 1. juni 2007 #3 Skrevet 1. juni 2007 Jeg mener det burde være en selvfølge at man skal få lov til å slippe å dusje naken sammen med andre om man ikke er komfortabel med det. Er man voksen, kan man bare la være å gå på offentlige bad. For barn er det obligatorisk, og de kommer ikke unna hvor mye de enn ønsker det. Jeg syns slik tvang er barnemishandling på mentalt plan.
nups Skrevet 1. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 1. juni 2007 Da er vi tre som har skjønt det! Det som forundrer meg er at det ikke kommer frem i debattene..
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 1. juni 2007 #5 Skrevet 1. juni 2007 De vinklingene jeg har hørt av saken går ut på at muslimske barn (spesielt jenter) forlanger særbehandling pga deres religiøse standpunkt rundt nakenhet. Dette er bare tøys! Det har aldri hatt oppbyggende effekt å være den eneste jenta i klassen som veier 70 kg og samtidig måtte kle av seg foran alle de andre. Det er mange grunner til at folk ønsker å beholde klærne på, og dette må være opp til hver enkelt å velge selv. Det er ikke meningen at elever skal oppleve skolen som et mareritt.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2007 #6 Skrevet 1. juni 2007 Interessant vinkling, nups! Har aldri tenkt på det på den måten, selv om jeg alltid har vært en av klassens tyngste jenter (er 1,81 da, så det trekker jo noen kg..) Jo mer jeg tenker over det, jo mer enig blir jeg :-)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 1. juni 2007 #7 Skrevet 1. juni 2007 En lærer har faktisk ingen mydighet til å tvinge barn til å dusje etter gym. Dette lærer alle kroppsøvingslærere. Men ingen har noen sinne hørt på elevene. Og det kan være praktisk at svette 13åringer dusjer, av hensyn til almenheten.
Dr. Fritz Skrevet 1. juni 2007 #8 Skrevet 1. juni 2007 Men elevene bør kunne nektes å ha gym, og spesielt svømming. Dette vil da i grunn bli dumt for eleven da kroppsøving teller like mye som andre fag for videre utdanning etter ungdomskolen. Men bevares, det kan da helt greit være elevens (og foreldrenes) valg. En avart av å pisse i buksa for å holde varmen.
Brava Skrevet 1. juni 2007 #11 Skrevet 1. juni 2007 Jeg er enig med deg. Selv om kroppsfiksering også kan ha noe å si. Foretrekker selv offentlige bad der det finnes separerte avlukker der man kan skifte før man går i badet. Har ikke sans for å dusje sammen med masse andre nakne kvinner.
♥Prinzessin♥ Skrevet 1. juni 2007 #12 Skrevet 1. juni 2007 Jeg forstår ungdommen veldig godt. Tror det er verre idag enn da vi var tenåringer også, da det er mye mer fokus på kropp og sex idag. Da jeg gikk på ungdomsskolen, hadde ingen av jentene i klassen hatt sex. Ingen gikk i trange klær, alle gikk i vide Levisbukser, islendinger eller hettegensere. Kropp var et ikketema, bortsett fra om noen hadde digre pupper, ikkeeksisterende pupper, var anorektisk eller sykelig overvektig. Stakkars, stakkars ungdom av i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå